فریبا خانی: چهل‌ستون، شمس‌العماره، سی‌و‌سه‌ پل، کاروان‌سرای مهیار، قره‌کلیسا و... این‌جا که هستی گویا می‌توانی به جاهای مختلف ایران سفر کنی. ماکت‌های کوچکی از مکان‌های دیدنی کشور.

چرا ما اين‌جاييم؟ به‌خاطر يك خبر. نمایشگاهی از آثار هنرمندان تعدادی از شهرهای ایران در قالب فرش، گلیم، گبه، تابلو فرش و... در باغ‌موزه‌ي هنر ایرانی برپاست.

فرش، گلیم، گبه، تابلوفرش، فرش‌های تکه‌دوزی عشایری از استان‌هایی هم‌چون فارس، کرمان، آذربایجان غربی و شرقی، اصفهان، خراسان، مازندران، گیلان، کرمانشاه با عنوان نمایشگاه «تار و پود عاشقی».

وارد باغ‌موزه شديم و مسحور فضا و درختان و نهرهاي آب. بعد هم ماكت‌هاي زيباي باغ كه از مكان‌هاي ديدني ايران بود. باغِ هنر ايراني، متعلق به همسر سپهبد اميراحمدي است كه براي ييلاق از آن استفاده مي‌شده. 

دوچرخه شماره ۸۲۱

محوطه‌ي باغ‌موزه‌ي هنر ايراني

 

اين باغ، از سال 1385 باغ‌موزه‌ي هنر ايراني نام گرفت و زير نظر سازمان فرهنگي‌هنري شهرداري تهران اداره مي‌شود. عبدالغفار كاكايي، مدير باغ‌موزه‌ي هنر ايراني به خبرنگار هفته‌نامه‌ي دوچرخه مي‌گويد:

«در اين باغ حدود 12 ماكت از فضاهاي ديدني ايران وجود دارد. اين ماكت‌‌ها در سال‌ها قبل سفارش داده شده و كار هنرمندان ايتاليايي است. غير از اين ماكت‌ها تعدادي حجم هم داريم.

اين آثار از هنرمنداني است كه در سمپوزيوم‌هاي مجسمه‌سازي شركت كرده بودند و كارهاي شاخصي داشتند. در اين فضا سعي‌شده از كنده‌ي درختان خشك‌شده هم حجم‌هاي زيبايي ساخته شود.»

دوچرخه شماره ۸۲۱

 

او به برنامه‌هاي فرهنگي باغ اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «در اين باغ‌موزه نمايشگاه‌هاي متعددي برپا مي‌شود، از جمله نمايشگاه نقاشي طبيعت و هم‌چنين بعد از نمايشگاه فرش، نمايشگاه صنايع‌دستي تركيه را برگزار خواهيم كرد.

نشست‌هاي ادبي و فرهنگي با حضور هنرمندان هم از ديگر كارهايي است كه در باغ موزه‌ي هنر ايراني در نظر گرفته‌ايم. در محوطه‌ي باغ يك كتاب‌فروشي با نام «به‌علاوه‌ي كتاب» داريم كه به عرضه‌ي تازه‌هاي كتاب‌ مي‌پردازد و به نوعي مسئولان اين كتاب‌فروشي مشاوره‌ي كتاب هم مي‌دهند.»

 سري هم به بخش فرش و نمايشگاه تار و پود عاشقي مي‌زنيم. يكي از غرفه‌داران مي‌گويد: «در اين نمايشگاه، فرش‌هاي عشايري در معرض ديد عموم گذاشته شده‌اند.

اين فرش‌ها ويژگي اصلي‌شان اين است كه  بر اساس ذهن بافنده‌ي فرش، بافته شده‌اند.نقش‌هاي اين فرش‌ها به‌هيچ‌عنوان تكراري نيست. در بين آثار، كارهايي داريم كه هفتاد، هشتادساله هستند. فرش‌هايي لري، بختياري،  قشقايي،  بلوچي و...»

 

دوچرخه شماره ۸۲۱

يك در رنگي در فضاي نگارخانه

 

اين نمايشگاه تا آخر بهمن برپاست. درختان سر به فلك‌كشيده‌ي‌، اين باغ خاطره‌ي كوچكي از بسيار خاطره‌ها‌ي باقي‌مانده از باغ‌هاي شميران را زنده نگه مي‌دارد.

 علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند به خیابان ولی‌عصرعج، بالاتر از پارک‌وی، خیابان فیاضی، خیابان بوسنی‌ هرزه‌گوین، سه‌راه دکتر حسابی، باغ‌موزه‌ي هنر ایرانی بيايند.

 

دوچرخه شماره ۸۲۱

ماكتي از قره كليسا

دوچرخه شماره ۸۲۱

نمايشگاه تار و پود عاشقي، عكس‌ها : محمود اعتمادي

کد خبر 323936

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha