جمعه ۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۲
۱ نفر

همشهری آنلاین - سجاد میرزامهدی تهرانی: یک سبک از پویانمایی است که خاستگاه آن ژاپن بوده و به طور معمول بر مبنای مانگاها ساخته می‌شود.

anime

در حالت کلی انیمه یک نقاشی دستی یا کامپیوتری ژاپنی است و کلمه انیمه(anime) از انیمیشن ریشه گرفته فقط با این تفاوت که انیمه از لحاظ تلفظی در گویش مردم ژاپن وجود دارد. در خارج از ژاپن انیمه منحصرا به عنوان انیمیشن‌های ژاپنی با توجه به مانگا و کاراکترهای فانتزی شناخته می‌شود.

درحالی که خاستگاه انیمه ژاپن است، بسیاری از کشورهای غربی مانند آمریکا و کانادا به شدت از انیمه‌ها استقبال می‌کنند همچنین منتقدین سینما براین باور هستند که انیمه از انیمیشن می‌تواند جدا باشد.

  • تعریف و کارایی انیمه

همانطور که گفته شد انیمه یک پویانمایی و از مشتقات انیمیشن است که تمامی ژانرهای سینما در آن بکار رفته است. ولی ممکن است که اشتباها انیمه به عنوان یک ژانر جهانی شناخته شود.

در ژاپن هم اصطلاح انیمه دربرگیرنده تمامی حالت‌های انیمیشن در تمام جهان می‌شود. خارج از ژاپن اکثر انیمه را به عنوان انیمیشن ژاپنی می‌شناسند، به این دلیل که یک سری ویژگی‌های خاص و جالب در انیمه دیده می‌شود که کمتر در ساخته‌های کارتونی هالیوود وجود دارد.

در بحث ریشه‌جویی لغت انیمه بین لغت شناسان بحث و اختلاف نظر وجود دارد. عده ای بر این باور هستند که واژه انیمه از ریشه انگلیسی کلمه انیمیشن است. این در حالی است عده دیگر بر این اعتقادند که انیمه یک واژه است که از تلفظ فرانسوی انیمیشن ریشه میگیرد.

anime

  • تاریخچه انیمه

تاریجچه انیمه در ژاپن به قرن بیستم بازمیگردد. در آن موقع فیلمسازان ژاپنی با استفاده از تجربیات خود در زمینه انیمیشن دست به ساخت انیمه زدند. اولین انیمه‌‎ای که در ژاپن ساخته شد، انیمه‌ای به نام کاتسودو شاشین بود که توسط شخصی که نامش تا الان مشخص نیست طراحی شد.

در سال 1917 اولین انیمه حرفه و عمومی تولید شد. اوتن شیموکاوا و سیتارو کیتایاما دو تن از اولین کسانی بودند که در همان سال با امکانات ابتدایی این انیمیشن را طراحی کردند. این انیمه دو دقیقه زمان داشت و داستان آن درباره یک سامورایی بود که می‌خواست شمشیر جدید خو را امتحان کند. عکسی که در پائین می‌بینید اولین انیمه حرفه‌ای ساخته شده است.

عکس اولین انیمه ساخته شده

anime۱


درسال 1930 انیمیشن به خوبی در ژاپن توسعه یافت و صنعت انیمیشن در ژاپن توانایی این را داشت تا با دیگر کشور‌های بزرگ در انیمیشن رقابت کند.

اولین انیمه‌ای که در آن دیالوگ وجود داشت، انیمه ای به نام The World of Power and Women بود که در سال 1933 طراحی شد. اولین انیمه هم طولانی در سال 1944 به نام God Warriors of the Sea طراحی شد که این انیمه از حمایت نیروی دریایی ارتش ژاپن برخوردار بود.

موفقیت کمپانی والت دیزنی برای ساخت انیمیشن سفید برفی و هفت کوتوله، باعث شد که ژاپنی‌ها از این انیمیشن تاثیر بگیرند. در سال 1960 یک مانگا کار و طراح انیمه به نام اوسامو تازوکا بسیاری از تکنیک‌های انیمیشن سازی  والت ذیزنی را ساده و تطبیق برای ساخت انیمه داد.

او این کارها را برای تولید بهتر و کاهش هزینه تولید یک انیمه انجام داد. ازجمله کارهای او پایین آوردن فرم‌های انیمیشن سازی بود.

اولین انیمه تلویزیونی Three Tales بود. Otogi Manga Calendar هم نخستین انیمه سریالی ژاپنی بود که از سال 1961 تا 1964 بخش شد.

از سال 1970 طراحی و علاقه‌مندی به مانگا به شدت در ژاپن زیاد شده بود. بسیاری از این مانگاها بعدها به صورت انیمه طراحی شدند.

  • ژانرهای انیمه

در حالت کلی انیمه به سه دسته: بچه گونه، دخترانه و پسرانه تقسیم می‌شود. انیمه هایی که در دوسبک دخترانه و پسرانه طراحی می‌شوند اکثر طرفدارای این دسته از انیمه افراد بالای 18 سال هستند. به این دلیل که ممکن عناصری در این دسته وجود داشته باشد که قابل هضم برای کودکان نباشد.

یکی از سبک‌های مهم انیمه مگا میباشد. این سبک به تعریف نبرد بین ربات‌های غول پیکر می‌پردازد گه خلبان این ربات‌ها انسان‌ها هستند و با در برگیری ژانر‌هایی همچون عاطفی و جنایی به زیبایی این انیمه افزوده می‌شود. ژانرعلمی تخیلی و سوپرهیرو از اصلی ترین سبک‌های انیمه است.

کد خبر 323226

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha