همشهری آنلاین: دانشمندان موفق به ابداع حسگرهای فشار انعطاف‌پذیر و شفافی شده‌اند که می‌تواند مانند پوست انسان دقت خود را در شرایطی که دچار انحنا و تاخوردگی شده‌است نیز حفظ کند.

حسگر

براساس گزارش ساينس الرت، اين حسگر كه ضخامتي برابر هشت ميكرومتر دارد، مي‌تواند در لحظه فشار در 144 موقعيت را رديابي كند، و روزي ممكن است از آن براي ساخت دستكش‌هايي ويژه براي پزشكان مورد استفاده قرار گيرند تا از آنها براي رديابي توده‌ها و تومورهاي سرطاني در بيماران استفاده شود.

اگرچه حسگرهاي فشار معمولي درحال حاضر تا حدي از خود انعطاف‌پذيري نشان مي‌دهند، زماني كه دچار پيچش يا تاشدگي مي‌شوند،‌ دقت خود را از دست مي‌دهند. اين حسگرها درعين حال بسيار ضخيم‌تر از حسگرهاي جديد هستند و ضخامت آنها بالاي 100 نانومتر است. در مقابل حسگرهاي قابل انعطاف و فوق باريكي كه توسط دانشمندان ژاپني و آمريكايي ابداع شده‌است، در زمان پيچ و تاب خوردن دقت خود را حفظ مي‌كند.

به گفته دانشمندان حسگر جديد زماني كه تا شعاعي بيش از 80 ميكرومتر، برابر با دوبرابر ضخامت تار موي انسان، تا مي‌شود، دقت خود را حفظ مي‌كند. اگرچه احتمال اينكه پزشكان بخواهند با استفاده از اين حسگرها انحناهايي اينچنين كوچك را اندازه‌گيري كنند، اما اين توانايي نشان مي‌دهد چطور اين حسگر مي‌تواند به پزشكان در اندازه‌گيري فشار در اجسام مدور كمك كند.

محققان دانشگاه توكيو براي ساخت اين حسگر قابل انعطاف از نانولوله‌هاي كربني و گرافن استفاده كرده و آنها را به پليمري با قابليت كشساني افزودند. به اين شكل نانوفيبرهايي به قطر 300 تا 700 نانومتر ايجاد كردند. اين نانوفيبرها با يكديگر درگيرند و به اين شكل كامپوزيتي ايجاد مي‌كنند كه بسيار شفاف و نازك است.

تركيب اين كامپوزيت با شبكه اي از حسگرها به ضخامت دو ميكرومتر منجر به ايجاد ساختاري نانورشته‌اي مي‌شود كه از قابليت رديابي فشار به شيوه‌اي برخوردار است كه تا پيش از اين ممكن نبوده‌است. اين حسگر جديد مي‌تواند با تغيير در همترازي نانورشته‌هاي خود با تغيير شكل ناشي از تا شدن سازگاري پيدا كند و ميزان كشش روي تك‌رشته‌ها را كاهش دهد.

دانشمندان معتقدند حسگر ابداعي آنها مي‌تواند در زمينه‌هايي متنوع از جمله سيستم‌هاي روباتيك منعطف و سيستم‌هاي پزشكي كارايي داشته‌باشد و درحال حاضر آزمايش‌هاي مقدماتي روي اين حسگر براي نمايش قدرت نانورشته‌ها آغاز شده‌است. اين حسگرها همچنين مي‌توانند تغييرات فشار در عروق خوني را نيز تا حد كوچكي رديابي كنند.

دانشمندان همچنين اميدوارند از اين حسگرهاي ظريف بتوان براي رديابي تومورهاي سرطاني كه در زير پوست بدن پنهان شده‌اند، نيز استفاده كرد،‌در اين صورت كارايي اين فناوري در بهبود روند تشخيص سرطان غيرقابل تصور خواهد‌بود.

کد خبر 323109

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha