همشهری آنلاین- هلن صدیق بنای: نگرانی دانشمندان، هنرمندان و کارشناسان امر از رشدبی‌رویه تکنولوژی هوش مصنوعی، آنان این رشد بی‌رویه را پایان بشر می‌دانند!

bad robat

این نگراني سال‌ها است كه در ميان دانشمندان، هنرمندان و كارگردان فيلم‌هاي سينمايي رخنه كرده است و در آثار آنان اين مسئله به وضوح قابل مشاهده است. فيلم‌هايي چون؛ ترمیناتور، ماتریکس، بلید رانر و يا نمونه‌های جدیدتر مانند؛ (Her) اثر اسپایک جونز که رابطه عاشقانه انسان و سیستم عامل را به تصویر كشيده است، هميشه انسان ضعیف در برابر دشمنی غير قابل كنترل يا همان هوش مصنوعی قرار گرفته است و اين تصويري ترسناك است.

فيلم‌هاي با همين موضوعات همچنان به روي پرده مي‌روند. فيلم‌هايي چون؛ "انتقام‌جویان"، که در آن قهرمانان داستان با "اولتران" می‌جنگند؛ اولتران موجودی با هوش مصنوعی فوق‌العاده که می‌خواهد نسل بشر را نابود کند و اگر قهرمانان داستان نبودند او حتما اين كار را مي‌كرد. ساخت و نمايش چنين فيلم‌هايي روي پرده بزرگ سينما مي‌توان نشان از  انتقال پيامي از سر نگراني، ترس و هشدار به جوامع بشري دانست.

در اين زمينه دانشمندان، مهندسان، نويسندگان و.... هريك به گونه‌اي نگراني خود را مطرح كرده و خواستار كنترل و توقف رشد بي‌رويه هوش مصنوعي در جهان شدند. براي نمونه؛

پروفسور نیک بوستروم، استاد دانشگاه آکسفورد، در اين باره مي‌گويد؛ "در عرض یک قرن موجوداتی با هوش مصنوعی دنیای‌ ما را به پايان خواهند رساند".

ری کورزوایل، مدیر مهندسی گوگل به دلایل پیچیده‌تر نگران هوش مصنوعی است. او می‌گوید: "نوشتن الگوریتمی به‌عنوان الگوی اخلاقی که بسيار محکم باشد تا نرم‌افزارهای فوق هوشمند را مقید و مهار کند، کار آسانی نیست".

لون ماسک، رئیس شرکت تسلا، گفته است كه هوش مصنوعی افسارگسیخته "بزرگ‌ترین تهدید" برای موجودیت بشر است. او نگران است عاقبت همه‌ ما زیر پاي موجوداتی حساب‌گر و بی‌عاطفه  له شويم. موجوداتی با هوش مصنوعی...

البته شکی نیست که ماشین‌ها آرام‌آرام هوشمندتر می‌شوند و کارهایی که آدم‌ها در آن توانايي داشته باشند، روز به روز کمتر می‌شود. حتی یک وسیله ابتدایی مثل موبایل نيز محاسبات پیچیده‌ را در یک چشم‌بر هم‌زدن انجام می‌دهد. کامپیوترها برای مسئله‌هایی در زمينه‌هاي مختلف راه‌حل‌های جدید و خلاقانه پیدا می‌کنند، راه‌حل‌هایی که هرگز به عقل آدم‌ها نرسیده است.

ارپنتر در اين باره مي‌گويد: "ما نمي‌توانيم دقيق پیش بینی کنیم كه اگر یک ماشین میزان هوش بشر را پشت سر بگذارد، چه اتفاقی خواهد افتاد. بنابراین گفتن اين مسئله كه این ماشین کمک حال ما خواهد بود یا ما را منزوی می‌کند، نادیده می‌گیرد و یا نابودمان می‌کند،سخت است. براي داشتن قدرت محاسبه یا توسعه الگوریتمی در رسیدن به هوش مصنوعی کامل راه زیادی در پیش است و ممكن است اين تحول تا چند دهه آینده عملی شود. " به نظر او هوش مصنوعی به سمتی می‌رود که نهایتا نیرویی مثبت باشد.

نیل جیکوبستین، مدیر بخش هوش مصنوعی و رباتیک دانشگاه سینگولاریتی در کالیفرنیا، از نگاه اخلاقي به موضوع نگاه مي‌كند و مي‌گويد: "به نظرم رسیدن به دستاوردهای اخلاقی از هوش مصنوعی کار آسانی نیست". با اين وجود اگر از همین حالا تلاش کنیم، می‌توانیم جلوی ظهور هوش مصنوعی افسارگسیخته را بگیریم.

bad robat

ما باید به پیامدهای کارمان وقتی چیز تازه‌ای را خلق می‌کنیم، فكر كنيم و جوامع‌ را برای تغییرات که ممکن است پیش بیاید آماده کنیم.  بهتر است این کارها را پیش از آن‌که این فن‌آوری‌ها تکمیل شوند انجام دهيم. اگرچه هوش مصنوعی و رباتیک هنوز به مرحله نهایی و تکمیل خود نرسيده است بنابراين ما این امکان را داریم که با جدیت به پیش‌آمدهای منفی احتمالی فکر کنیم و تا جایی که امكان دارد براي اين مسائل برنامه‌هاي کنترلی بیشتر، حساب شده و دقيق‌تر طراحی کنیم".

در اين ميان چارلز استراس، نویسنده داستان‌های علمی، تخیلی به نكته جالبي اشاره مي‌كند. او در اين باره مي‌گويد؛ اگر به کارهایی که در حال حاضر در زمينه هوش مصنوعی انجام می‌شود نگاه کنیم، می‌بینیم بیشتر روی سیستم‌هایی متمرکز است که آن خودآگاهی و اختیاری را که می‌تواند برای ما آدم‌ها مشکل‌آفرین شود، ندارند.

هوش مصنوعی می‌تواند ، چه امروز، چه در آینده، خطرناک باشد. اما نه به "تنهايي" بلكه به‌خاطر آدم‌هایی که آن را هدایت می‌کنند.من هم با او موافقم.

از نگاه من بزرگ‌ترین خطر هوش مصنوعی برای ما از ناحیه آن انسان و بشري ا‌ست که اهداف آن را تعیین می‌کند. به عنوان مثال؛ هواپیمای خودكار خود به تنهايي نمي‌تواند آدم بکشد. مگر آنكه براي چنين هدفي برنامه ريزي و يا اينكه  فردي فرمان شليك موشكي را از طريق آن صادر كند، در واقع اگر دقت كنيم، اين انسان است كه به واسطه هوشمندي يك وسيله دست به كشتار مي‌زند نه خود وسيله....چرا كه هيچ فردي به ماشيني كه سر خود كار كند نيازي ندارد. همه دوست دارند ماشين از آنان فرمان ببرد نه كه فرمان براند.

از نظر استراس بايد قصد و نیت آدم‌ها را به پرسش گرفت نه روبات‌هاي دستور گيرنده را... می‌توان گفت كه ما به دوران پسا هوش مصنوعی قدم گذاشتیم. با این حال هنوز نپذیرفته‌ایم که هوش مصنوعی در واقع جایگزینی برای خود ما است! ابزاری که تندتر و دقیق‌تر فکر می‌کند، اما نه انساني و خیرخواهانه‌تر...!

bad robat

اما به راستي این خطر چقدر جدی‌ است؟ روزی که بشر اولین برنامه کامپیوتری كاملا هوشمند را بنویسد، برنامه‌ای که بتواند نسخه‌ای هوشمندتر از خودش را تولید کند، آیا چنان روزی می‌توان گفت؛ کار انسان تمام است؟

استیون هاوکینگ، فيزيكدان برجسته انگليسي كه خود براي صحبت كردن از تکنولوژی هوش مصنوعی استفاده می‌کند، مي‌گويد؛ تلاش‌ برای آفریدن هوش مصنوعی، تهدیدی جدي برای نسل بشر است. از نظر او توسعه کامل تکنولوژی هوش مصنوعی می‌تواند پایان نژاد بشر باشد.

این دانشمند به دلیل بیماری ای ال اس (اسکلروز جانبی آمیوتروفیک) كه باعث تخریب پیشرونده و غیرقابل ترمیم دستگاه عصبی مرکزی فرد می‌شود، امکان تحرک ندارد و در حال حاضر از سیستم نويني که با استفاده از هوش مصنوعی تولید شده برای ارتباط كلامي استفاده می‌کند.

سازنده اين دستگاه يك شرکت انگليسي به نام سویفت کی است. تکنولوژی هوش مصنوعی این شرکت که در حال حاضر به عنوان اپلیکیشن صفحه کلید در تلفن‌های هوشمند نيز به کار گرفته می‌شود، هنگام صحبت كردن به پروفسور كمك مي‌كند. اين دستگاه با درك، فکر و انديشه اين دانشمند به او واژه‌ای را پیشنهاد می‌دهد تا از آن استفاده كند.

هوش مصنوعی

هاوکینگ می‌گوید؛ نسخه‌های ابتدایی هوش مصنوعی که تاکنون ابداع شده‌اند مفید هستند، با این وجود ، از آينده خلق تکنولوژی که بتواند با انسان برابری کند یا از او پیشی بگیرد، نگران است.چرا كه چنین موجودی می‌تواند روی پای خودش بایستد و هر بار با شتابی بیشتر خود را از نو طراحی کند. بشر که به دلیل محدودیت‌های بیولوژیک سرعت کمتری دارد بدون توانایی رقابت عقب خواهد ماند!

اما دیگران زياد به اين مسئله بدبین نیستند. رولو کارپنتر که نرم افزار "کلوربوت" را طراحی کرده است، معتقد است انسان تا زمانی بسیار طولانی سلطه خود بر این تکنولوژی را حفظ خواهد کرد و هم زمان توانایی بالقوه هوش مصنوعی برای حل کردن بسیاری از مشکلات بشری بیشتر و بیشتر خواهد شد.

نرم افزار کلوربوت قابلیت یادگیری از گفتگوهای پیشین را دارا است و میزان موفقیتش در آزمون تورینگ، (آزمایش سنجش میزان هوشمندی ماشین‌ها) بسیار بالا بود. این نرم افزار توانسته بسیاری را متقاعد کند که در حال گفتگو با یک انسان واقعی هستند.

هاوکینگ خود یکی از اولین مشتاقان استفاده از نوع تکنولوژی‌های ارتباطی جدید است و امیدوار است که بتواند با سیستم تاز‌ه‌اش سریع‌تر بنویسد و صحبت كند. صدای او هنوز آهنگی روباتیک دارد. با اين وجود، این دانشمند درباره تکنولوژی‌ای که خود نمونه‌ای ساده آن را برای برقراری ارتباط استفاده می‌کند، هشدار مي‌دهد و نگران است. اما دیگران کمتر اين نگراني را احساس مي‌كنند.

یک کارآفرین حوزه تکنولوژی نيز هشدار می‌دهد که هوش مصنوعی بزرگ‌ترین تهدید برای وجود انسان خواهد بود. يکی از نگرانی‌ها در آینده کوتاه مدت این است که دستگاه‌های هوشمند می‌توانند با به عهده گرفتن وظایفی که در حال حاضر بر عهده انسان است میلیون‌ها فرصت شغلی را از میان ببرند!

برگرفته از؛ thenextweb - dailymail

کد خبر 280019

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha