یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: طرفداران مجموعه فیلم‌های «بازگشت به آینده» احتمالاً روزشماری می‌کنند تا ماشین زمان، اسکیت بورد هوایی و ماشین‌های پرنده به واقعیت تبدیل شوند، اما دست‌کم یکی از ابزارهای آینده‌نگران مارتی مک‌فی – دانشمند فیلم- کفش‌های ورزشی خود-اندازه کننده ممکن است به‌زودی به دست شما برسد.

به گزارش لایوساینس شرکت نایکی اعلام کرده است که در ادامه سال جاری کفش‌های ورزشی که به‌طور خودکار اندازه پا می‌شوند، را به بازار خواهد فرستاد. این کفش جدید با نام HyperAdapt 1.0 ویژگی خود- اندازه کردن تطبیقی را دارند که باعث می‌شود دوندگان احساس راحتی بیشتری کنند.

تیفانی بیرز، ابداع‌گر ارشد در شرکت نایکی که سرپرست فنی این پروژه است، اعلام کرد: «هنگامی که با این کفش گام برمی‌دارید، پاشنه شما به حسگری برخورد می‌کند و سیستم به‌طور خودکار سفت می‌شود. دو دکمه در دو طرف برای سفت کردن و شل کردن وجود دارد. شما می‌توانید کفش را تا حد کامل تنظیم کنید.»

تینکر هتفیلد، طراح نایکی که برخی از پرطرفدارترین کفش‌های ورزشی این شرکت را طراحی کرده است، ازجمله مدل‌های Air Jordan و Air Max را طراحی کرده است، می‌گوید: «طراحی کفشی که نیازهای بدن را به‌طور هم‌زمان حس می‌کند، فوق‌العاده است. این کار مجموعه‌ای عوامل پرت‌کننده حواس ازجمله فرسایش ذهنی را برطرف می‌کند و بنابراین به‌طور حقیقی کارکرد فرد را تقویت می‌کند.

برای مثال این کفش می‌تواند هنگام دویدن تطبیق‌های جزئی را انجام دهد. دوندگانی که تصادفاً بندهای کفش‌شان را زیادی سفت بسته‌اند، دیگر نیازی به توقف برای کاستن از فشار کفش ندارند. از طرف دیگر آنانی که بندهای کفششان را به حد کافی سفت نبسته‌اند و پایشان درون کفش لق می‌زند، خواهند توانست بدون کاستن از سرعتشان این مشکل را برطرف کنند.

به گفته بیرز این طرح جدید پلتفرمی را برای تجسم دنیایی فراهم می‌آورد که در آن کفش همگام با تغییرات ورزشکار تغییر می‌کند.

طراحان HyperAdapt 1.0 (همچنان که عدد ۱ در نام آن نشان می‌دهد) را گام در حوزه کارکرد تطبیقی می‌دانند. هتفیلد گفت که درحالی‌که کفش‌ها در حال حاضر وضعیتی دستی دارند- یعنی هنوز ورزشکار تغییرات را کنترل می‌کند- فنّاوری امکانات جدیدی را فراهم می‌آورد که کفش‌های ورزشی بتوانند تقریباً به‌طور پیوسته همگام با پاهای شخص کار کنند.

این کفش جدید در فصل تعطیلات ۲۰۱۶ به طور انحصاری در دسترس اعضای نایکی پلاس (دارندگان یک کیت ردیاب فعالیت درون کفش) قرار خواهد گرفت، اما این شرکت اطلاعاتی درباره قیمت این محصول یا هنگام عرضه گسترده آن برای مشتریان را اعلام نکرده است.

کد خبر 329250

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha