سه‌شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: جدید‌ترین نمونه از چاپ چهار‌بعدی،‌ گل ظریف و درخشانی است که روزی می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد، این گل نمونه اجسام چاپی سه‌بعدی هستند که به مرور زمان تغییر شکل می‌دهند و روند‌های طبیعی را تقلید می‌کنند.

براسس گزارش نيوساينتيست، محققان مي‌گويند از مواد مشابهي كه در ساخت اين گل‌هاي درخشان استفاده شده مي‌توان در ساخت اندام‌هاي جايگزين بدن انسان نيز استفاده كرد.

گل

محققان دانشگاه هاروارد در تلاش براي تقليد از ساختار سلولي گياهي كه حاوي فيبرهاي سلولوزي هم‌راستا و محدود به حركاتي خاص هستند، فيبرهاي سلولزي براده‌هاي چوبي را با هيدروژل آكريلاميد تركيب كردند، ماده‌اي ژلاتيني كه در مجاورت آب منبسط مي‌شود.  

زماني كه اين تركيب از دهانه چاپگر سه‌بعدي خارج مي‌شود،‌اين فيبرها هم‌راستاي ماده ژلاتيني قرار مي‌گيرند،‌به اين شكل جسم چاپ شده به درازا منبسط مي‌شود نه به پهنا.

اين ويژگي به خودي خود از محدوديت برخوردار است، اما محققان در عين حال مدل رياضي را براي چاپ شكل‌هاي منحني از روي طرح‌هاي متقاطع ايجاد كرده‌اند و با استفاده از هم‌راستايي فيبرها اطمينان حاصل كرده‌اند كه جسم‌هاي چاپ شده به همان شيوه‌اي دچار تغيير شكل مي‌شود كه محققان مي‌خواهند. به بيان ديگر محققان مي‌توانند متناسب با چگونگي چاپ شدن مواد، نوع تا شدن و چرخش آنها را تعيين كنند.

براي آزمودن اين تكنيك محققان دو جسم گل مانند را چاپ كردند كه ظاهرا شبيه به هم بودند اما گلبرگ‌هاي آنها با قرارگيري در معرض آب در جهت‌هاي متفاوتي جمع مي‌شدند. محققان همچنين طرح يك اركيده را با شكلي مسطح شبيه‌سازي كردند كه پس از قرار گرفتن در معرض آب به شكلي دچار انحنا و پيچش مي‌شد كه به يك اركيده واقعي شباهت پيدا مي‌كرد. با افزودن رنگدانه‌هاي فلورسنت به ژلاتين مورد استفاده امكان ديدن حركات گل‌هاي چاپ شده بيشتر مي‌شود.

محققان مهندسي نسوج و كشت اندام‌هاي جديد براي بدن انسان را از جمله كاربرد‌هاي كليدي براي اين تكنيك جديد مي‌دانند. درحال حاضر در بيشتر موارد كشت بافت‌ها در قالبي دو بعدي انجام مي‌شود،‌اما كاربرد آنها سه‌بعدي است. از اين رو در آينده مي‌توان اين اندام‌ها را با استفاده از اين تكنيك به صورت مسطح چاپ كرده و سپس آن را به هرشكلي كه مورد نياز است، تغيير داد.

کد خبر 322966

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha