دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: سلول‌های جنینی فوق‌العاده‌اند، اما هدایت کردن آنها به سوی مسیری مشخص برای تبذیل شدن به نوعی خاص از سلول‌ها کار دشواری است،‌از این رو دانشمندان تکنیکی را برای چاپ آجرهایی از سلول‌های بنیادین کشف کرده‌اند.

سلول بنیادین

براساس گزارش ساينس‌الرت، سلول‌هاي بنيادين كه مي‌توان از آنها براي كشت اندام‌هاي مختلف بدن،‌انجام فرايند‌هاي احيا در اندام‌هاي مختلف، آزمايش دارو و ديگر اهداف آزمايشي مورد استفاده قرار داد به اين شيوه قابل دسترس‌تر خواهند‌شد.

اگرچه چاپ زيستي با استفاده از سلول‌هاي بنيادين جنيني انسان يا ESCها پديده جديدي نيست، دانشمندان تا به امروز تنها قادر به توليد صفحات دوبعدي از اين سلول‌ها بوده‌اند. اكنون گروهي از دانشمندان دانشگاه تسينگوا در چين و دانشگاه دركسل در فيلادلفياي آمريكا مقاله‌اي منتشر كرده‌اند و در آن به معرفي تكنيك نويني براي چاپ سه‌بعدي ساختار شبكه‌ مانندي از سلول‌هاي بنيادين پرداخته‌اند.

در شرايط عادي زيستي ESCها معمولا به تبديل شدن به خوشه‌هايي كروي از سلول‌هاي جنيني گرايش دارند،‌توده‌هايي از سلول‌هاي جنيني كه مي‌توان آنها را به هرنوع سلول يا بافتي از بدن انسان تبديل كرد.

محققان دريافتند اين فرايند مشابه مراحل اوليه شكل‌گيري جنيني است و توده‌هاي سلول‌هاي جنيني نسبت به صفحات معمول سلولي كه از آنها براي كشت اندام در ظرف‌هاي كشت آزمايشگاهي مورد استفاده قرار مي‌گيرند كارامد‌تر هستند.

از آنجايي كه چيدمان سه بعدي سلول‌هاي ESC مي‌تواند بر روند تمايز سلولي و عملكرد آنها اثرگذار باشد، محققان دريافتند ايجاد توده‌هاي سلول‌هاي جنيني در آزمايشگاه امري لازم اما دشوار است زيرا روند ايجاد آنها خارج از كنترل است. اما رويكرد سه‌بعدي جديد به دانشمندان امكان مي‌هد آجرهاي سلولي يكدست و يكپارچه‌اي را با دقت بالا چاپ كنند.

محققان در اين تكنيك جديد سلول‌هاي بنيادين جنيني را با هيدروژل تركيب كردند و با استفاده از آن شبكه‌اي 6 لايه و مربع به عرض هشت ميليمتر و ضخامت يك ميليمتر را چاپ كردند. كل اين سازه در محيط آزمايشگاهي كشت داده شد و محققان شاهد آن بودند كه سلول‌ها توده‌هاي كروي شكل سلول‌هاي جنيني را بدون اينكه موقعيت خود در شبكه مربع شكل را ترك كنند،‌به وجود آوردند. اين به آن معني است كه سلول‌ها بدون اينكه جا‌به‌جا شوند تقسيم مي‌شوند و در نتيجه كره‌اي يكدست از سلول‌ها به وجود مي‌آيند.

در اين تكنيك چاپي 90 درصد از سلول‌هاي مورد استفاده به لطف استفاده از هيدروژل سالم و زنده باقي ماندند و قابليت بازتوليد و تقسيم خود را حفظ كردند و حتي سرعت رشد آنها نسبت به رشد در سطحي دوبعدي بسيار بيشتر بود. اكنون دانشمندان اميدوارند بتوانند اين آجرهاي كوچك بنيادين را در زمينه ديگر مطالعات مورد استفاده قرار دهند.

کد خبر 313203

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha