پنجشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: فناوری چاپ سه‌بعدی کارایی‌های متنوعی دارد، از صنعت بازی و سرگرمی گرفته تا تولید اندام‌های مصنوعی برای انسان، این فناوری توانسته کارایی‌های مختلفی از خود به نمایش بگذارد، اما هنوز به اندازه‌ای همه‌گیر نشده تا تمامی افراد در صورت نیاز بتوانند به آن دسترسی پیدا کنند.

چاپ

براساس گزارش گیزمگ، اکنون با ابداع ابزاری به نام OLO شرایط متحول خواهد شد. این ابزار 99 دلاری می‌تواند هر اسمارت‌فونی را به یک چاپگر سه‌بعدی تبدیل کند و از نور نمایشگر آن برای پردازش سازه پلاستیکی استفاده کند.

کل این ابزار به گونه‌ای طراحی شده که بیش از اندازه ساده و قابل درک باشد تا کاربر به راحتی بتواند از آن استفاده کند. این ابزار قابل حمل بوده و به باتری مجهز است، وزن آن 780 گرم بوده و ابعاد آن 17.2 در 11.5 در 14.8 سانتیمتر است.

چاپ

OLO شامل سه بخش است: یک مخزن حاوی 400 سانتیمتر مکعب ماده قابل چاپ، بطری‌های 100 گرمی از رزین‌های پلیمری رنگی برای ساخت موضوع و یک کلاهک مکانیکی که صفحه چاپ و الکترونیک‌های کنترل‌کننده در آن چیده شده‌اند.

ابتدا کاربر باید طرحی که قصد ساخت آن را دارد در اپلیکیشن OLO بارگذاری کرده و اسمارت فون خود را روی پایه در زیر مخزن قرار دهد. تکه‌ای شیشه پلاریزه شده روی پایه نصب شده‌است که نمایشگر گوشی روی آن قرار خواهد گرفت.

با قرار گرفتن نمایشگر گوشی رو شیشه پلاریزه شده، چاپگر آغاز به کار می‌کند و شیشه با بازتابش نور نمایشگر به سمت بالا، پرتوهای نوری را به سمت مخزن تابانده و باعث می‌شود رزین به صورت لایه به لایه براساس طرح موجود در گوشی روی سطح چاپ خشک شود و چاپگر به آرامی چاپ لایه بعد را آغاز می‌کند.

این چاپگر از اصولی مشابه چاپگرهای بازتابش نور دیجیتال استفاده می‌کند، اما در آن به جای پروژکتور بزرگ و گران‌قیمت از اسمارت‌فون استفاده می‌شود. سازندگان این ابزار برای چاپگر جدید رزینی کاملا متفاوت به نام رزین نور روز ابداع کرده‌اند که می‌تواند نسبت به نور سفید تابیده شده از نمایشگر گوشی‌های اسمارت‌فون واکنش نشان دهد.

با استفاده از این ابزار و اپلیکیشن مخصوص آن، ذرات رزین با الگویی خاص در معرض تابش نور نمایشگر قرار می‌گیرد و از حالت مایع به جامد تبدیل می‌شود. کاربران این امکان را دارند تا ساخت اجسامی سخت، قابل انعطاف، قابل ذوب و یا کشسان را انتخاب کنند. اپلیکیشن OLO میزان رزین مورد نیاز برای ساخت موضوع مورد نظر کاربر را محاسبه می‌کند تا کمترین میزان رزین مورد استفاده قرار گیرد.

کد خبر 328741

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha