همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت روز پنجشنبه ۱۴ ژانویه (۲۴ دی) پایان مرگبارترین شیوع ابولا را پس‌ازآنکه هیچ مورد جدید از ابولا در لیبریا بروز نکرد، اعلام کرد.

ebola

به گزارش آسوشیتدپرس البته مقامات بهداشتی اعلام کردند که هنوز چند ماه دیگر باید بگذارد تا بتوان جهان را عاری از بیماری اعلام کرد که جان بیش از ۱۱۳۰۰ نفر را در طول دو سال گرفت.

این موفقیت پس از پرداخت تاوان سنگینی اعلام می‌شود: تقریباً ۲۳۰۰۰ کودک دست‌کم یکی از والدین یا مراقبانشان را به خاطر این بیماری از دست دادند. حدود ۱۷۰۰۰ جان‌به‌دربرده در تلاش هستند تا زندگی‌هایشان را بازیابند، گرچه بسیاری از آنان هنوز درگیر اثرات جانبی اسرارآمیز و مداوم بیماری هستند. بررسی‌ها همچنان در حال آشکار کردن اطلاعات جدیدی درباره این مورد هستند که ویروس ابولا تا چه مدتی می‌تواند در مایعات بدنی دوام بیاورد.

لیبریا که همراه کشورهای سیرالئون و گینه کانون آخرین شیوع بیماری بودند، برای نخستین بار در آخر ماه مه عاری از ابولا اعلام شدند، اما موارد جدید دو بار ظاهر شدند و مقامات مجبور شدند شمارش معکوس برای پایان همه‌گیری را از اول شروع کنند.

ریک برنان، مدیر ارزیابی خطر اضطراری و پاسخ انساندوستانه در یک کنفرانس خبری در ژنو گفت: «بااینکه این اعلام شاخصی مهم و گامی مهم به جلو است. باید گفت که هنوز کار ما به پایان نرسیده است، چراکه هنوز خطر ظهور دوباره بیماری به علت ادامه حضور ویروس در گروهی از بازماندگان وجود دارد.»

روز پنجشنبه در لیبریا خوش‌بینی محتاطانه‌ای درباره رسیدن به شاخص ۴۲ روز (دو برابر دوره پنهانی بیماری) بدون ظهور موارد جدید بیماری وجود داشت. وزارت بهداشت اين كشور هنوز آزمایش‌های ابولا را بر روی اجساد مردگان پیش از دفن انجام می‌دهد و بازماندگان از لحاظ هر مورد مشکوکی بررسی می‌شوند.

بان کی-مون،‌ دبیر کل سازمان ملل نیز هشدار داد که موارد تک‌گیر ابولا در ادامه سال ممکن است رخ دهد، اما افزود: «ما همچنین انتظار داریم که شدت و فراوانی این شعله‌ورشدن‌های بیماری در طول زمان کاهش یابد.»

کد خبر 321669

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha