مجموع نظرات: ۰
شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان موفق به شناسایی دو آنتی بادی از بازماندگان ابولا شده‌اند که قادر است مدل‌های حیوانی را در برابر این بیماری ایمن کند.

ابولا

به گزارش ایرنا به نقل از مدیکال ساینس، محققان 349 آنتی بادی مونوکلونال از خون یکی از بازماندگان ابولا در غرب آفریقا را بررسی کردند. آنتی‌بادی‌های مونوکلونال آنتی بادی‌هایی هستند که با سلول‌های ایمنی یکسان ساخته می‌شوند و همه از یک سلول والد تکثیر می‌شوند.

در این آزمایش دو آنتی‌بادی به نام‌های ADI-15878 و ADI-15742 شناسایی شدند که تشکیل‌دهنده بخشی از یک پروتئین سطحی ویروس ابولا هستند که با عنوان حلقه تلفیقی GP شناخته می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد زمانی که آنتی بادی‌ها به این پروتئین دسترسی داشته باشند، از ورود ویروس‌های ابولا به سلول میزبان جلوگیری می‌کنند.

زمانی که این مکانیسم در آزمایشگاه روی سلول‌های انسان آزمایش شد، آنتی بادی سلول‌ها را در برابر برخی از ویروس‌های ابولا ایمن کرد. این آزمایش بر روی موش وحشی، موش ژنتیکی شده مستعد ابولا و موش خرما مورد بررسی قرار گرفت و نتایج موفقیت آمیز بود.

بیماری ابولا یا تب خونریزی دهنده ابولا از طریق ویروس ابولا به انسان منتقل می‌شود و یک بیماری خطرناک و کشنده است. پس از ابتلا، احتمال مرگ بیمار با این ویروس حدود 90 درصد است ولی تشخیص و درمان به موقع بسیار موثر است. این ویروس از طریق حیوانات وحشی به جمعیت انسانی منتقل می‌شود و پس از آن از طریق ارتباط انسان‌ها به یکدیگر منتقل می‌شود.

گونه ای از خفاش‌های تیره Pteropodidae میزبان اصلی این ویروس هستند.

این بیماری برای اولین بار در منطقه ای به نام Nzara در سودان و روستای کوچکی به نام Yambuku در شمال جمهوری کنگو مشاهده شد. سپس چند مورد از این بیماری در روستایی واقع در نزدیکی رودخانه Ebola مشاهده شد؛ نام این بیماری نیز از همین رودخانه نشات گرفته است.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت تا سوم ژانویه سال 2016 میلادی 28 هزار و 637 نفر به ابولا مبتلا شدند و 11 هزار و 315 نفر جان خود را از دست دادند.نتایج این مطالعه در نشریه Cell منتشر شده است.

کد خبر 370742

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha