همشهری آنلاین: روزنامه لبنانی السفیر نوشت: سعودی‌ها و فرانسوی‌ها در آخرین روزهای سال گذشته (۲۰۱۵) باردیگر پشت میزمذاکرات برای اجرائی کردن هبه سه میلیارد دلاری پادشاه سعودی به فرانسه برای تجهیز ارتش لبنان نشستند در حالی که نماینده‌ای از لبنان حضور نداشت.

پاسخ حیرت انگیز فرانسوی ها به سعودی ها درباره سلاح حزب الله لبنان

به گزارش ایرنا، السفیر افزود: نمایندگان شرکت فرانسوی « اوداس» که ناظر اجرای معامله فرانسوی - سعودی است و نمایندگان وزارت دارائی سعودی به ریاست « محمد حمد الزیر» رئیس گروه سعودی ( ماز) که نقش مشاور و مذاکره کننده را دارد در باره اجرای توافقی که دو سال قبل بین دو طرف در خصوص نحوه پرداخت هبه سه میلیارد دلاری و تجهیز ارتش لبنان امضا شده است، گفت وگو کردند.

این روزنامه لبنانی اضافه کرد: براساس توافق جدید عملیات تحول سلاح ها به ارتش لبنان از ماه آوریل سال 2016 شروع می شود و تا سال 2024 اگر حادثه غیرمترقبه ای در روند اجرای توافق رخ ندهد، ادامه می یابد.

در توافق نخستین قرار بود عملیات تحویل سلاح ها پنج سال طول بکشد و اکنون دست کم به هفت سال افزایش یافته است.

  • پاسخ حیرت انگیز فرانسوی ها به سعودی ها

برای خارج شدن هبه سعودی ها از « کما»، السفیر به نقل از یک منبع فرانسوی بسیار آگاه نوشت: سعودی ها بر شروط گذشته خود تاکید دارند اما بزرگترین ترس و نگرانی آنها این است که سلاح ها به دست حزب الله بیفتد.

این منبع فرانسوی گفت: سعودی ها برای آرامش خیال خود در صورت افتادن سلاح ها و برخی تجهیزات الکترونیکی پیشرفته مانند موشک های میسترال و میلان، ضدهوائی ها ، دوربین های دید درشب و سامانه های ارتباطی در دست حزب الله یک شرط اساسی به توافق اضافه کردند.

اما پاسخ فرانسوی ها ، سعودی ها را حیرت زده کرد.

السفیر به نقل از منبع فرانسوی خود نوشت که فرانسوی ها در پاسخ سعودی ها گفتند، « حزب الله به تجهیزات و سلاح هائی که تسلیم ارتش لبنان می کنیم اصلا نیازی ندارد زیرا شبیه و یا بسیار بهتر و پیشرفته تر از آنها را در اختیار دارد، به عنوان مثال، حزب الله موشک های اوسا با برد 6 تا 9 کیلومتر دارد که از موشک میسترال با برد 4 کیلومتر برتر می باشد و علاوه بر این ها زرادخانه آن از موشک های استریلا و ایگلا پر است.

این روزنامه لبنانی افزود: در خصوص تجهیزات الکترونیکی ، فرانسوی ها و سعودی ها توافق کرده اند تا اگر این تجهیزات به دست حزب الله افتاد، بلافاصله از کار بیفتند.

السفیر خاطرنشان کرد: تضمین های مالی و ابعاد سیاسی اجرائی شدن این معامله را تسهیل کرده است زیرا سعودی ها بر توافق نظامی با فرانسه برای تامین سلاح جنگ علیه یمن و ضرورت توازن قدرت ارتش لبنان در مقابل حزب الله که اکنون به یک بازیگر بزرگ منطقه ای تبدیل شده است، متمرکز هستند.

این روزنامه لبنانی تصریح کرد: تبدیل زمان پنج به هفت سال زمان اجرای معامله نظامی برای این است که فشارهای مالی بر سعودی ها کمتر شود.

السفیر تاکید کرد که ارتش لبنان هیچ گونه سلاح هجومی دریائی ، هوائی و زمینی دریافت نخواهد کرد و همه سلاح ها دفاعی با بردهای بسیار کم خواهد بود و شامل چند بالگرد حمل نیرو و قایق و موشک و رادار می شود.

این روزنامه لبنانی نوشت که فرانسوی ها از اصل سه میلیارد دلار هبه، معادل 150 میلیون یورو برای آموزش نیروهای ارتش لبنان و 450 میلیون یورو برای نگهداری سلاح ها و تجهیزات فروخته شده دریافت می کنند.

کد خبر 321633

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha