همشهری آنلاین: محققان مؤسسه فرانهوفر آلمان یک حسگر برای روبات‌ها تولید کرده‌اند که می‌تواند اسکن سه‌بعدی را از کل یک بسته مشکوک به بمب ارائه کند.

روبات خنثی‌کننده بمب ساخته شد

به گزارش ایسنا، خنثی‌سازی بمب یکی از بهترین حوزه‌های برای روبات‌هاست تا در صورت ناموفق بودن عملیات، عواقب کم‌تری در انتظار باشد.

محققان آلمانی برای ارتقای این روبات‌ها، سیستمی تولید کرده‌اند که از مجموعه‌ای از حسگرهای چند حالته شامل یک اسکنر موج میلی‌متری، ‌یک دوربین دیجیتالی وضوح بالا و یک سیستم نظارت بر محیط سه‌بعدی تشکیل شده است.
این اجزا درون یک محفظه قرار گرفته و روی یک پلت‌فرم روباتیک قرار داده می‌شود. مهندسان خنثی‌کننده بمب از فاصله ایمن به کنترل از راه دور روبات می‌پردازند.

حسگرهای سه‌بعدی چرخان این روبات به ارائه اسکنی سه‌بعدی از صحنه جرم پرداخته و دوربین دیجیتالی، تصاویر وضوح بالایی را برای حفظ شواهد نوری ثبت می‌کند. در همین حین، حسگر موج میلی‌متری به بررسی و اسکن منبع خطر پرداخته و تصویری از آنچه درون بسته وجود دارد، ارائه می‌کند. رایانه داخلی روبات سپس اطلاعات را جمع‌آوری کرده و آن‌ها را به بازرسان ارسال می‌کند تا در آنجا با استفاده از تلفیق داده‌های حسگرها بر روی رایانه قرار بگیرند.

پس از این که بسته توسط روبات اسکن شد، متخصصان می‌توانند آنچه درون آن است را بررسی کرده در مورد تخریب یا سالم نگه‌داشتن بسته تصمیم بگیرند. داشتن این اطلاعات برای فرآیند خنثی‌سازی مفید است. این سیستم همچنین سابقه‌ای ایجاد می‌کند که کارشناسان می‌توانند آن را به مامورانی که به دنبال بمب‌گذاران هستند، ارائه کنند.

در حال حاضر اگر روبات خنثی‌کنده بمب بخواهد درون بسته یا کیف را نگاه کند، باید آن را درون یک ایستگاه متحرک پرتوی ایکس حمل کند که این امر، خطر تخریب بخش‌هایی از بمب را حین حمل به همراه دارد. اسکن بمب در همان جایی که قرار دارد به این معنی است که اطلاعات به سرعت و بدون نیاز به حرکت دادن بسته به دست کارشناسانان می‌رسد.

این حسگر در سال جاری به نمایش درخواهد آمد و کل مجموعه حسگر برای روباتهای خنثی‌کننده بمب تا سال 2019 ارائه خواهد شد.

کد خبر 320721

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha