همشهری آنلاین: معاون فنی اداره کل محیط زیست استان تهران گفت: میزان تولید نخاله و پسماندهای ساختمانی و عمرانی شهر تهران حدود ۵۵ هزار تن در روز و شش برابر زباله‌های خانگی است.

روزانه ۵۵ هزار تن نخاله و پسماند ساختمانی و عمرانی در تهران تولید می‌شود

به گزارش ايرنا، مصطفی سرمدی گفت: این میزان نخاله ساختمانی ناشی از تخریب، گودبرداری، خاکبرداری، تعمیرات و ساخت وساز در مناطق مختلف شهر تهران است.

وی خاطر نشان کرد: نخاله‌های ساختمانی توسط پیمانکاران خاک و نخاله به مراکز دفع و مخلوط ناشی از گودبرداری به شرکت‌های بازیافت نخاله‌های ساختمانی برای بازیافت منتقل می‌شوند.

سرمدی بابیان این که حدود 18شرکت بازیافت نخاله‌های ساختمانی در تهران وجود دارد که 20 درصد از پسماندهای ساختمانی را بازیافت می‌کنند افزود: 80 درصد نخاله‌ها و آوارهای ساختمانی نیز به مراکز دفع نخاله که مهم‌ترین آنها گود آبعلی است، منتقل می‌شود.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان تهران با بیان این که دفع بیش از حد نخاله‌های ساختمانی گود آبعلی را به کوه تبدیل کرده، گفت: وضعیت فعلی گود آبعلی از نظر دفع نخاله‌های ساختمانی به علت پر شدن ظرفیت، نامطلوب ارزیابی می‌شود.

سرمدی خاطر نشان کرد: پس از پیگیری‌های مستمر اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران، شهرداری هفت مکان از جمله کوره‌های محمود آباد، کوره کنی، اراضی اردیب دو، اراضی مسگر آباد، اراضی ده مویز، اراضی اردیب یک و جاده قدیم قم را برای دفع نخاله‌های ساختمانی به این اداره کل پیشنهاد کرده است.

وی گفت: اداره کل محیط زیست استان تهران نیز پس از بررسی‌های لازم و لحاظ معیار و ظرفیت‌های حجمی، فاصله از سکونتگاه، میزان دسترسی، فاصله از شهر تهران، آب و هوا، توپوگرافی (پستی و بلندی‌های زمین) در نهایت سه محل پیشنهادی را مشروط به ارائه گزارش توجیهی زیست محیطی و کسب نظر آب منطقه‌ای استان مورد موافقت قرار داده است.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان تهران، کوره‌های محمودآباد با وسعت 570 هکتار با قابلیت بهره‌برداری 10 ساله، کوره‌های کنی با مساحت حدود 60 هکتار با قابلیت بهره‌برداری دو ساله و اراضی اردیب دو با مساحت حدود 330 هکتار و قابلیت بهره‌برداری هشت ساله را سه محل مورد نظر برای دفع نخاله‌های ساختمانی و عمرانی شهر تهران ذکر کرد.

سرمدی خاطر نشان کرد: گودهای متروکه‌ای نیز در سایر شهرستان‌های استان تهران از جمله گودهای شینکوکار و صفیاری واقع در شهرستان قدس برای دفع نخاله‌های ساختمانی مورد تائید محیط زیست قرار گرفته است.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان تهران با بیان این که به جز خاک ناشی از نخاله‌های ساختمانی و مواد ارزشمند بقیه نخاله‌ها دفع می‌شود ادامه داد: بر اساس آخرین اطلاعات، شهرداری تهران نسبت به انعقاد قرار داد در خصوص احداث واحدی برای بازیافت کامل نخاله‌های ساختمانی، اقدام کرده است.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان تهران گفت: تمامی واحدهای بازیافت نخاله‌های ساختمانی تحت نظارت مستمر محیط زیست هستند و در صورت هرگونه آلودگی از ادامه فعالیت آن‌ها جلوگیری می‌شود.

سرمدی افزود: برای جلوگیری از آلودگی هوا این واحدها باید اقداماتی نظیر آسفالت محل تردد در بیرون از محیط و داخل محوطه، فضای سبز مناسب، بهره‌گیری از آب فشان و پیکنر (بازچرخانی فاضلاب‌های خروجی نخاله‌ها) را انجام دهند.

کد خبر 320704

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha