مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۰
۰ نفر

عباس ثابتی‌راد: روزانه بیش از ۴۰هزار تن خاک و نخاله ساختمانی در تهران تولید می‌شود که درصورت سرمایه‌گذاری لازم امکان بازیافت و بازچرخانی آن در قالب مصالح ساختمانی وجود دارد که از این راه ثروت قابل توجهی در اختیار مدیریت شهری قرار می‌گیرد.

در حال حاضر سازمان سرمايه‌گذاري و مشاركت‌هاي مردمي شهرداري تهران در حال عقد قرارداد به‌منظور احداث كارخانه بازيافت پسماند ساختماني است كه به‌گفته مديرعامل سازمان مديريت پسماند تا هفته آينده به امضا مي‌رسد و كار بازيافت پسماند ساختماني براي نخستين‌بار در كشور به‌زودي در پايتخت آغاز شود. مديرعامل سازمان مديريت پسماند و بازيافت مواد شهرداري تهران با اعلام اين مطلب گفت: با بازيافت خاك و نخاله و پسماند ساختماني تمامي مصالح مرتبط در صنعت راهسازي و ساختمان‌سازي‌ قابل استفاده مجدد است. در حال حاضر در دنيا براي استفاده مجدد از خاك و نخاله برنامه دقيقي وجود دارد كه اين امر نيز موجب كاهش هزينه‌ها و ايجاد بستري براي توليد ثروت فراهم مي‌كند. حسين جعفري با اشاره به اينكه حجم زيادي از نخاله‌هاي توليدي پايتخت، گچ و آهك است، افزود: مابقي نخاله‌هاي شهري در قالب بلوك سيماني، مواداوليه صنايع راهسازي و ساختمان‌سازي قابل استفاده بوده و مي‌تواند وارد چرخه صنعت ساختمان شود. به‌گفته وي درحال حاضر قرار‌دادي از طريق سازمان سرمايه‌گذاري شهر تهران به مرحله نهايي رسيده است كه 2شركت ايراني و خارجي براي بازيافت نخاله‌هاي ساختماني اعلام آمادگي كرده و تا هفته آينده قرار‌داد با آنها به امضا مي‌رسد.

جعفري گفت كه سازمان پسماند اين آمادگي را دارد تا با شركت‌هاي ديگري كه قصد سرمايه‌گذاري به‌منظور احداث كارخانه بازيافت از نخاله‌هاي ساختماني را دارند وارد مذاكره شود و با آنان همكاري كند. به‌گفته وي در حال حاضر 2شركت اعلام آمادگي كرده‌اند كه هركدام از آنها در حدود 3هزار و 300تن از نخاله‌هاي ساختماني را بازيافت كرده و به بلوك‌هاي سيماني و مواداوليه مورد استفاده در صنايع راهسازي و ساختمان‌سازي‌ تبديل كنند.

آنگونه كه جعفري گفت شوراي شهر تهران همكاري‌هاي بسيار خوبي براي تصويب لايحه بهاي پسماند انجام داده است كه با ابلاغ آن در هفته‌هاي آينده شاهد رويكرد تازه‌اي در قانونمندي براي حمل نخاله‌هاي ساختمان خواهيم بود. وي گفت: خاكبرداران و جمع‌آوري‌كنندگان نخاله‌هاي ساختماني پرحجم با ابلاغ اين مصوبه ساماندهي مي‌شوند. به گفته وي سيستم يكپارچه مديريت پسماند در 123دفتر خدمات الكترونيك شهر تهران عملياتي شده و مراجعان مي‌توانند به نزديك‌ترين دفتر موردنظر براي اخذ خدمات مراجعه كنند. همچنين اخذ مجوز حمل پسماند براي درج در زونكن كارگاهي عمليات ساختماني پلاك ثبتي الزامي شده است.

وي درباره فرايندهاي فعلي پسماندهاي ساختماني و عمراني و پسماند پرحجم خاطرنشان كرد: ساماندهي خاكبرداران و مالكين كاميون در قالب اتحاديه صنفي مربوطه و اخذ معرفي‌نامه به‌منظور تشكيل پرونده در معاونت پسماند و همچنين تشكيل پرونده براي خاكبرداران و كاميون‌داران خاك و نخاله در سامانه يكپارچه پسماندهاي ساختماني و عمراني و ارائه كد شناسايي اجرايي شده است. اين در حالي است كه پيمانكاران مجاز خاكبردار در بانك اطلاعاتي مشترك در سامانه شهرسازي و سامانه مديريت پسماند به 2صورت خاكبرداري يا خاكريزي پروژه‌هاي عمراني و خاكبرداري پلاك‌هاي ثبتي ساماندهي شده‌اند.

مديرعامل سازمان مديريت پسماند افزود: از خاكبرداري يا خاكريزي پروژه‌هاي عمراني كه معرفي‌نامه معتبر كارفرما توسط پيمانكار مجاز به معاونت پسماندهاي ساختماني و عمراني ارائه دهند، بازديد شده و تخمين حجم فعاليت خاكبرداري يا خاكريزي توسط واحدهاي بازرسي مديريت اجرايي پسماند صورت مي‌گيرد. سپس صدور مجوز حمل پسماند عمراني براي پيمانكار مجاز متناسب با حجم فعاليت ثبت شده با مشخص بودن مقصد تخليه انجام مي‌شود. جعفري همچنين ادامه داد: اخذ بهاي مديريت و راهبري پسماند از پيمانكار مجاز و انجام عمليات توسط پيمانكار مجاز با نظارت مستقيم در نواحي و نظارت عاليه و كنترل توسط معاونت پسماندهاي ساختماني و عمراني از ديگر موارد است. به همين منظور نيز اسكيپ لودرها با 2نوع 2مخزنه و تك‌مخزنه پيش‌بيني شده است كه براي محله‌هاي با گذر كم از كاميونت تك‌مخزنه استفاده مي‌شود. وي در پايان افزود: با ابلاغ مصوبه شوراي شهر در هفته آينده اميدواريم كه وضعيت حمل‌ونقل پسماند ساختماني و خاك و نخاله‌هاي پايتخت ساماندهي شده و تحت قوانين مشخصي درآيد.

سال 1378 1388 1389 1390 1391 1392
متوسط روزانه خاك و نخاله توليدي شهر تهران 67/718 49/682 50/383 47/891 44/314 43158
کد خبر 301544

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha