مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۴
۰ نفر

عباس ثابتی راد: کاهش پسماند‌های پلاستیکی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، اقدامی که از سوی معاون خدمات شهری شهرداری تهران و مدیرعامل سازمان پسماند پیش‌بینی می‌شد، صورت گرفت.

زباله

با فرهنگ‌سازي صورت گرفته توسط معاونت خدمات شهري شهرداري تهران و همچنين شكل‌گيري كمپين‌هاي مردمي به‌منظور كاهش پسماند پلاستيكي در روزهاي محرم، توليد پسماند پلاستيكي نسبت به سال گذشته كاهش قابل توجهي داشته است.
مجتبي عبداللهي، معاون خدمات شهري شهرداري تهران با اعلام اينكه در محرم امسال شاهد همكاري بسيار خوبي از سوي مسئولان هيئت‌هاي عزادار بوديم از تلاش مسئولان برگزار‌كننده هيئت‌هاي مذهبي در تهران در جمع‌آوري و كاهش توليد پسماند پلاستيكي قدرداني كرد.

او به همشهري گفت: «توليد پسماند در دهه آغازين محرم نسبت به روزهاي عادي همواره بيشتر است كه گاهي تا 3 يا 4 برابر توليدي پسماند خشك روزهاي معمولي سال نيز مي‌رسد. اما در روزهاي گذشته با توجه به اقدامات صورت گرفته، شاهد كاهش توليد پسماند پلاستيكي در هيئت‌هاي مذهبي و تكايا و اجتماعات عزاداري بوديم كه اين اقدام بسيار اميدبخش و داراي اهميت است.»

عبداللهي با اشاره به اينكه اگرچه در طول سال‌هاي گذشته تلاش كرديم تا فرهنگ‌سازي متناسب با اين موضوع انجام گيرد، افزود: درنظر داريم تا در سال‌هاي آينده با فرهنگ‌سازي بيشتر و حجم تبليغات گسترده‌تر و همچنين جلسات متناوب و منظم با مسئولان هيئت‌هاي مذهبي شاهد كاهش هر چه بيشتر زباله‌هاي پلاستيكي باشيم.

  • آماده‌باش پيش از محرم

دادن نذورات در روزهاي محرم و به‌ويژه در تاسوعا و عاشوراي حسيني در ميان شهروندان افزايش چشمگيري مي‌يابد و به گفته معاون خدمات شهري شهرداري تهران اين اقدام حسنه، طي سال‌هاي گذشته افزايش قابل توجهي به‌ويژه در ميان جوانان يافته است.

از آنجا كه اغلب نذورات در ظروف يكبار مصرف توزيع مي‌شود، توليد پسماند پلاستيكي در اين روزها نيز افزايش قابل‌توجهي مي‌يابد. بنابراين لازم است تا نيروهاي خدمات شهري به‌صورت دائمي و گسترده در سطح معابر براي پاكيزگي حضور داشته باشند.

عبداللهي با اعلام اينكه هر سال و همزمان با فرا رسيدن‌ماه محرم، تمامي نيروهاي خدمات شهري در آماده‌باش كامل هستند، گفت: عوامل كارگري و نيروهاي خدمات شهري هر ساله و به‌ويژه در روزهاي گذشته پابه‌پاي مردم عزادار در شهر حضور داشته و به نظافت شهر مي‌پرداختند. اگرچه به‌دليل ازدحام و شلوغي كار نقل و انتقال پسماندها در برخي نواحي با كندي روبه‌رو بود، اما با همكاري مردم و عزداران حسيني اين مشكل نيز بر طرف شد و دوباره نظم به فرايند جمع‌آوري پسماند بازگشت.

معاون خدمات شهري شهرداري تهران اما كار عمده نيروهاي خدماتي را از ظهر روز عاشورا مي‌داند. او در اين‌باره گفت: كار اصلي و جهادي نيروهاي خدماتي بعد از ظهر روز عاشورا آغاز مي‌شود. چرا كه بعد از ظهر عاشورا عزاداران به هيئت‌ها باز مي‌گردند و شهر آماده نظافت است. بنابراين تمامي نيروهاي خدماتي در كل شهر تهران اعم از مناطق و نواحي، اقدام به تميزي معابر و سيماي شهر مي‌كنند.

به گفته عبداللهي اين نيروها تا صبحگاه امروز در فعاليت بوده‌اند، تا شهر را براي از سر‌گيري زندگي معمول آماده كنند و نسبت به جمع‌آوري پسماند از سطح معابر و حتي جوي‌ها و نهرها و تمامي فضاهاي شهري اقدام كرده‌اند.معاون خدمات شهري شهرداري تهران همچنين تأكيد كرد: اقدامات مناسب مسئولان هيئت‌هاي مذهبي و دسته‌هاي عزاداري براي جمع‌آوري پسماند در پيرامون محل برگزاري مراسم، گامي ارزشمند بود. تهران امروز صبح به مانند همه شهرهاي كشور، تصويري تميز از خود به جاي گذاشته است. اين شهر اگرچه همچنان رنگ ماتم و عزا به چهره دارد، اما چهره شهر از پسماند پاك شده است و پايتخت آماده زندگي معمول روزانه است.

پيش از محرم كمپين‌هاي مردمي در شبكه‌هاي مجازي با انتشار تصويري از نيروهاي خدمات شهري، در حال جمع‌آوري پسماند جمله‌اي را براي هم ارسال مي‌كردند. «براي جمع‌آوري هر زباله، قامت مردي خم مي‌شود.» اين جمله سرآغاز كمپين مردمي براي كاهش توليد زباله بود. اقدامي كه روز گذشته معاون خدمات شهري شهرداري تهران آن را تأييد كرد و اعلام آمار در اين مورد را به روزهاي بعد موكول كرده است.

  • همه در خدمت پاكسازي شهر

تلاش براي پاكسازي شهر تنها محدود به نيروهاي خدمات شهري نمي‌شود. بلكه به گفته مديركل امور خدمات شهري شهرداري تهران تمامي نيروهاي خدمات شهري و مديران و حتي شهروندان عادي براي پاكسازي شهر بسيج شده و نسبت به جمع‌آوري پسماند اقدام كرده‌اند. اصغر عطايي افزود: باتوجه به اينكه در اين ايام ممكن است آلودگي‌هايي در سطح شهر به‌وجود‌ آيد نيروهاي خدمات شهري به‌صورت آماده باش اقدام به پاكسازي در شهر مي‌كنند.

وي ادامه داد: دراين ايام به‌علت سوگواري اباعبدالله(ع)، دسته‌ها و هيئت‌هاي عزاداري در سطح شهر به عزاداري مي‌پردازند و ممكن است در اين ميان آلودگي‌هايي در شهر به‌خصوص در معابر و انهار صورت گيرد، بنابراين سازمان خدمات شهري شهرداري تهران، تمام تلاش خود را براي جمع‌آوري آنها بعد از سوگواري اين ايام درنظر گرفته كه دوباره شاهد شهري زيبا باشيم.

کد خبر 311383

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha