همشهری آنلاین: معاون وزیر امور خارجه انگلیس در امور خاورمیانه با ابراز ناامیدی از اعدام‌های گسترده در عربستان گفت، انگلیس همچنان به بررسی این نوع موارد با مقام‌های سعودی ادامه خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، اوایل روز شنبه وزارت کشور عربستان از اعدام 47 تن به اتهام ارتکاب جرایم تروریستی خبر داد که در میان آنها هم شیخ نمر باقر النمر، روحانی برجسته شیعه قرار داشت.

توبیاس الوود، معاون وزیر امور خارجه انگلیس در امور خاورمیانه در بیانیه‌ای گفت: من به شدت از تشدید تنش‌ها در خاورمیانه مضطرب و نگران شده‌ام.

وی افزود: انگلیس با جدیت مخالف اجرای مجازات اعدام است. ما این مساله را با مقام‌های سعودی مطرح کرده‌ایم و همچنین از اعدام‌های گسترده ابراز نگرانی کردیم. ما با مقام‌های ریاض صحبت کردیم و انتظار داریم که علی النمر (برادرزاده شیخ النمر) و سایرین که در سن نوجوانی محکوم شده‌اند، اعدام نشوند.

توبیاس الوود همچنین نسبت به حوادث اخیر مقابل سفارت عربستان در تهران ابراز نگرانی کرد و گفت: لازم است از هیات‌های دیپلماتیک به صورت مناسب محافظت شوند.

وی افزود: کسانی هستند که دوست دارند از شرایط سوءاستفاده کنند و تنش‌های فرقه‌ای را افزایش دهند. این مساله قطعا مغایر خواست اکثریت ساکن این منطقه است. من از تمام طرفین در این منطقه می‌خواهم که خویشتنداری و مسوولیت‌پذیری نشان دهند.

  • دولت انگلیس چرا به عضویت عربستان در شورای حقوق بشر رای داد؟!

رهبران احزاب سبز و لیبرال دموکرات انگلیس از نخست وزیری این کشور خواسته‌اند تا این مساله را مشخص کند که چرا به عضویت عربستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل رای مثبت داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه ایندیپندنت، از دولت انگلیس خواسته شده تا نقشش را در رای دادن به عضویت عربستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل و پس از آنکه این کشور 47 تن را اعدام کرد، مشخص کند.

اسناد دیپلماتیک منتشر شده از سوی ویکی لیکس در سال 2015 مشخص کرد که انگلیس و عربستان هر دو به یکدیگر قول دادند تا به هم رای دهند و جایگاهی در این شورا داشته باشند.

دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس از سوی حامیان حقوق بشر به بی اعتنایی نسبت به نقض‌های گسترده حقوق بشر در عربستان متهم شده است که از جمله آنها می‌توان به اعدام 47 تن شامل شیخ نمر، روحانی شیعه اشاره کرد.

ناتالی بنت، رهبر حزب سبز انگلیس گفت، نقش عربستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل سوالات جدیدی را به وجود آورده است به ویژه پس از آنکه این کشور 47 تن را اخیرا اعدام کرد.

وی همچنین خواستار بررس عمومی درباره اسناد منتشر شده و تصمیم انگلیس در حمایت از عربستان با وجود سابقه نامناسب در زمینه حقوق بشر شده است.

تیم فارون، رهبر لیبرال دموکرات‌ها نیز گفت:‌ زمان آن رسیده تا دیوید کامرون موضع خودش را مشخص کند و اعلام کند که دلیل حمایتش از دولت عربستان چه بوده است.

با وجود انتقادهای گسترده جامعه بین‌الملل،‌ واکنش دولت لندن بابت اعدام‌های اخیر در عربستان محدود بود.

کد خبر 320481

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha