همشهری آنلاین: کاخ سفید نسبت به نقض حقوق بشر در عربستان ابراز نگرانی کرد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید گفت:

ابراز نگرانی کاخ سفید از نقض حقوق بشر در عربستان

ما نگران نقض حقوق بشر در عربستان هستیم؛ مخصوصا اعدام‌های اخیر و به ویژه اعدام یک روحانی شیعه.

وی همچنین گفت که واشنگتن خواهان خویشتنداری ایران و عربستان در ارتباط با تنش‌های مربوط به اعدام شیخ نمر، روحانی شیعه است.

به گزارش دویچه وله، سخنگوی کاخ سفید گفت: ما از ایران و عربستان می‌خواهیم از گسترش مناقشه پرهیز کنند. ما از طرفین می‌خواهیم خویشتندار بمانند تا تنش بیشتری در منطقه شعله نکشد.

او خاطرنشان کرد که جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیزدر تماس‌های مختلف دیپلماتیک این پیام را به مقامات سعودی منتقل کرده است.

وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با ولیعهد عربستان درباره کشمکش جاری میان این کشور و ایران صحبت کرده‌ است.

پیش از این، وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای نسبت به اعدام شیخ نمر به دست رژیم آل سعود ابراز نگرانی کرد.

در این بیانیه که از سوی جان کربی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی این کشور صادر شد، آمده است: بر این خواسته خود تأکید داریم که دولت عربستان باید به حقوق بشر احترام بگذارد و از آن محافظت کند و از اعمال رویه‌های قضایی شفاف و عادلانه در تمامی پرونده‌ها اطمینان حاصل نماید.

آمریکا همچنین از دولت عربستان می‌خواهد که اجازه ابراز عقاید مخالف را بدهد و با رهبران تمامی جوامع برای جلوگیری از بروز تنش در پی این اعدام‌ها همکاری کند.

در اظهارنظری جداگانه، دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس گفت که لندن خواهان ثبات در خاورمیانه و روابط خوب بین کشورهای این منطقه است. او با اشاره به اعدام شیخ نمر گفت که کشورش با حکم اعدام مخالف است و آن را در هر شرایطی و هر کشوری، از جمله عربستان محکوم می‌کند.

زیگمار گابریل، معاون صدراعظم آلمان نیز به عربستان هشدار داد اگر به روند اعدام‌های دسته‌جمعی ادامه دهد آلمان در مورد فروش اسلحه به این کشور تجدید نظر خواهد کرد. او گفت رفتار عربستان نشان می‌دهد تصمیم آلمان در خودداری از فروش تانک و مسلسل ژ۳۶ به این کشور تصمیم درستی بوده است.

کد خبر 320573

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha