همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه با ابراز نگرانی از شرایط سیاسی پیش آمده میان ایران و عربستان طرفین را به خویشتن داری دعوت کرد.

 چین از ایران و عربستان خواست خویشتن دار باشند

به گزارش ایرنا، «هوا چون اینگ» در نشست خبری روزانه خود با خبرنگاران این سخنان را اعلام کرد و گفت: چین از شرایطی که در روابط دو کشور پیش آمده متاسف است.

او همچنین از تهران و ریاض خواست برای آرام کردن تنش ها به گفت وگو روی آورده و با صبر و متانت مشکلات را از پیش رو بردارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین همچنین با ابراز امیدواری برای تداوم ارتباط و همکاری میان ایران و عربستان در زمینه های مختلف از جمله مبارزه با تروریسم گفت: ما امیدواریم در سایه همکاری و ارتباط دو طرف، روند مبارزه با تروریسم تقویت شده و صلح و ثبات در منطقه تثبیت گردد.

«هوا» همچنین ابراز امیدواری کرد که امنیت و منزلت دیپلمات های خارجی در جریان ماموریت هایشان از سوی کشورهای میزبان تضمین گردد.

«حسین جابر انصاری» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز، ایران را متعهد به کنوانسیون های بین المللی در قبال اماکن دیپلماتیک دانست و گفت که ایران به این تعهدات عمل کرده است، اما عربستان نه تنها منافع بلکه حیات خود را در ادامه تنش می بیند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران گفت: اتفاق درباره سفارت و نمایندگی ها نخستین اتفاق در دنیا نیست، آنچه مهم است دولت میزبان به تعهدات قانونی خود عمل کند و جمهوری اسلامی ایران به وظایف خود در این زمینه برای کنترل امواج احساسات گسترده مردمی اقدام کرده و متعهد به حفظ امنیت اماکن دیپلماتیک و دیپلماتها بر اساس کنوانسیون های بین المللی است.

وزارت کشور عربستان سعودی شنبه گذشته از اعدام شیخ «نمر باقر النمر» روحانی برجسته عربستان خبر داد و به دنبال آن موجی از خشم و نارضایتی سراسر منطقه و جهان را فرا گرفت.

«نمر باقر النمر» در سال 1959 میلادی در شهر «عوامیه» استان «قطیف» عربستان بدنیا آمد. وی یک مجتهد شیعه تحصیل کرده در سوریه و حوزه علمیه قم و فعال حقوق بشر عربستانی بود که در پی اعتراضات شیعیان این کشور در سال 2012 بازداشت شد و در 15 اکتبر 2014 دادگاه جنایی رژیم سعودی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و محاربه به اعدام با شمشیر و به صلیب کشیده شدن محکوم و در دوم ژانویه 2016 اعدام شد.

اعدام وی با موج گسترده ای از محکومیت و تنفر در سطح منطقه و سازمان های مستقل بین المللی همراه شده است.

کد خبر 320439

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha