یکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۰
۰ نفر

مقام‌های عربستان با اعدام شیخ نمر باقر النمر در محاصره آتش خشم و انتقادهای مردم جهان گیر افتاده‌اند اما در مقابل نقض حقوق بشر عربستان، کشورهای غربی و نهادهای بین‌المللی تنها در حد «ابراز نگرانی» همیشگی خودشان باقی مانده‌اند.

درپی اعدام شیخ نمر، کشورهای مختلف جهان شاهد تظاهرات اعتراض‌آمیز علیه عربستان بود.

مقام‌هاي عربستان حتي از ترس اعتراض‌هاي گسترده پيكر رهبر شيعيان عربستان را به خانواده‌اش تحويل نداده‌ و اعلام كرده‌اند او را بدون حضور بستگانش در نقطه‌اي نامشخص به خاك سپرده‌اند. محمد نمر، برادر شيخ نمر، مرد معترض همه سال‌هاي گذشته به رژيم سعودي گفته است كه مسئولان امنيتي در تماس به خانواده‌اش گفته‌اند پيكر شهدا را در قبرستان مسلمانان دفن كرده‌اند.

طي 24ساعت از زمان اعلام خبر اعدام اين روحاني شيعه توسط وزارت كشور عربستان اما همه دنيا مخالفت خود را با رژيم آل سعود و پرونده قطور نقض حقوق بشر اين كشور اعلام كرده‌اند.به‌دنبال اعتراض شنبه شب در ايران، شرق عربستان، بحرين، پاكستان و... روز گذشته هم تظاهرات مردمي در محكوميت عربستان ادامه پيدا كرد. ده‌ها نفر از مسلمانان انگليس با تجمع در مقابل سفارت عربستان در پايتخت اين كشور به اعدام شيخ نمر باقر النمر، روحاني برجسته شيعه و 46نفر ديگر اعتراض كردند.

در اين تجمع معترضان تصاوير شيخ نمر را در دست داشته و پلاكاردهايي را حمل مي‌كردند كه روي آنها نوشته شده بود: «مسلمانان شيعه بزرگ‌ترين قربانيان تروريسم هستند». در شهرهاي آنكارا و استانبول هم مردم با برگزاري تظاهرات اعتراض‌آميز اعدام آيت‌الله نمر باقر النمر را محكوم كردند.

در اين تظاهرات كه با وجود سرماي شديد و بارش برف برگزارشد، شركت‌كنندگان اقدام‌هاي دولت عربستان را محكوم كردند. در بحرين هم شهروندان اين كشور در اعتراض به اعدام آيت‌الله نمر در روستاهاي مالكيه، ستره، الديه و ابوصبيع تظاهرات و با سر دادن شعارهايي اين جنايت آل سعود را محكوم كردند. اين در حالي است كه دولت بحرين برگزاري هر نوع تظاهرات عليه عربستان را ممنوع كرده است.

صدها نفر از مردم هند هم با برگزاري تظاهراتي به اعدام اين عالمِ شيعي اعتراض كردند. تظاهركنندگان شعارهايي عليه رژيم آل‌سعود سردادند. عفو بين‌الملل با محكوم كردن اعدام شيخ نمر توسط دولت آل‌سعود اين اقدام را يك تسويه حساب سياسي خوانده است. سازمان‌هاي مدافع حقوق بشر نيز از افزايش اجراي احكام اعدام توسط رياض انتقاد كردند. فيليپ لوتر، مدير بخش خاورميانه عفو بين‌الملل در گفت‌وگو با خبرگزاري فرانسه گفت: عربستان با اعدام 47نفر ازجمله شيخ نمر باقر النمر، چهره مذهبي شيعيان اين كشور براساس «اتهامات تروريستي» به‌دنبال تسويه حساب سياسي است.

هزاران عراقي با برگزاري تظاهرات گسترده در كربلا اعدام شهيد باقر النمر به‌دست آل سعود را محكوم كردند. معترضان در شهر كربلا از مقامات عراقي خواستند تا در واكنش به اعدام شيخ نمر باقر النمر، روحاني شيعه عربستاني به‌دست آل سعود سفارت عربستان در عراق را ببندند و روابطشان با عربستان را كاهش دهند. آيت‌الله سيستاني، مرجع عاليقدر شيعيان عراق هم در پيامي كه در سايت رسمي ايشان قرار داده شده، شهادت شيخ نمر و جمعي از مردم منطقه قطيف عربستان را تسليت گفته است.

در اين پيام آمده است: «ما اين اقدام را محكوم كرده و به شما به‌ويژه به خانواده‌هايي كه فرزندان خود را در اين اقدام از دست داده‌اند تسليت مي‌گوييم و از خداوند بزرگ مي‌خواهيم كه اين شهداي بي‌گناه را مشمول رحمت خود كرده و با اولياي خدا، محمد(ص) و خاندان پاكش محشور كند.» مقتدي صدر، يكي از رهبران شيعيان عراق هم در بيانيه‌اي از دولت اين كشور خواسته تا «از گشوده شدن سفارت عربستان جلوگيري كند».

عربستان سعودي به تازگي پس از ۲۵ سال سفارتخانه خود را در بغداد بازگشايي كرد. صدر در بيانيه خود همچنين مردم را به برپايي تظاهرات اعتراضي عليه عربستان فراخوانده است. حيدر عبادي، نخست‌وزير عراق نيز اعدام شيخ نمر توسط عربستان را محكوم كرده است. عبادي در بيانيه‌اي اعلام كرد كه خاموش كردن صداهاي مخالف و اعدام مخالفان «هيچ‌چيز جز تخريب بيشتر به همراه نخواهد داشت».

  • واكنش نرم آمريكا، اروپا و سازمان ملل

در ميان خشم جهاني اما كشورهاي غربي و سازمان ملل واكنش منفعلانه‌اي نسبت به نقض حقوق بشر در عربستان داشته‌اند. آلمان و فرانسه به‌طور كلي اعدام‌ها در عربستان را محكوم كردند. وزارت امور خارجه آمريكا در بيانيه‌اي با درخواست از عربستان براي اجازه ابراز عقايد مخالف اعلام كرد:

ما پيش‌تر نيز درباره فرايندهاي حقوقي در عربستان ابراز نگراني كرده‌ و اين نگراني‌ها را به اطلاع عالي‌رتبه‌ترين مقام‌هاي دولت اين كشور رسانده‌ايم. جان كربي، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا همچنين در اين بيانيه گفت: بر اين خواسته خود تأكيد داريم كه دولت عربستان بايد به حقوق بشر احترام بگذارد و از آن محافظت كند و از اعمال رويه‌هاي قضايي شفاف و عادلانه در تمامي پرونده‌ها اطمينان حاصل كند. در اين بيانيه همچنين هشدار داده شده كه اعدام شيخ نمر، روحاني برجسته شيعه و فعال سياسي خطر تشديد تنش‌هاي فرقه‌اي را در زماني ايجاد كرد كه لازم است اين تنش‌ها فورا كاهش يابند.

بان‌كي مون، دبير كل سازمان ملل متحد هم در موضع نرم مشابهي گفته است كه اعدام شيخ نمر در عربستان سعودي وي را «عميقا نگران» كرده است. سخنگوي بان كي مون در بيانيه‌اي اعلام كرد: «اعدام شيخ نمر براساس محاكماتي صورت گرفته كه نگراني‌هايي جدي درباره ماهيت اتهامات و منصفانه بودن روند دادگاه وجود داشته است.» اين در حالي است كه هيأت علماي الازهر با حمايت از اقدام سعودي‌ها در اعدام شيخ نمر، احكام صادره از سوي تشكيلات قضايي آل سعود را مطابق با «شريعت و عادلانه» خوانده است!

فدريكا موگريني، رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا هم تنها نسبت به اقدام عربستان ابراز نگراني شديد كرده است. مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، ضمن تأكيد بر نگرش منفي اتحاديه اروپا به حكم اعدام به‌طور كل، اعلام كرده كه اعدام شيخ نمر نگراني‌هايي جدي را در مورد آزادي بيان و احترام به حقوق بنيادين مدني و سياسي در عربستان سعودي بر مي‌انگيزد.

  • سيد حسن نصرالله: از خون شيخ نمر نمي‌گذريم

سيدحسن نصرالله، دبير كل حزب‌الله در سخنراني ديروز خود تأكيد كرد: اعدام شيخ نمر رخدادي نيست كه بتوان از آن گذشت كرد. نصرالله با اشاره به اينكه خون شيخ نمر دامن آل‌سعود را خواهد گرفت، گفت: عربستان‌سعودي با عدالت‌خواهي و شجاعت شيخ نمر مشكل داشت. نصرالله همچنين با تأكيد بر اينكه شيخ نمر النمر از دانش‌آموختگان مكتب كربلا بود، تأكيد كرد:

اين اعدام پيامي با خون است كه مي‌گويد نظام عربستان برايش نه افكار عمومي عربي، اسلامي و بين‌المللي اهميت دارد و نه احساسات دوستان خود يا صدها ميليون مسلمان كه احساساتشان جريحه دار شده است. نصرالله گفت: آنها مي‌گويند كه ما نظامي هستيم كه تحمل هيچ انتقادي را نداريم؛ يا در مملكت ما به‌عنوان گوسفند زندگي كنيد يا همچون گوسفندان قرباني شويد و عربستان از طريق اين كشتار و اعدام وارد فتنه شده و اين فتنه عرصه‌هاي خطرناكي را ايجاد مي‌كند.

وي تأكيد كرد: در عربستان وضعيت به‌گونه‌اي شده است كه هر كس سخن بگويد، اعدام مي‌شود؛ با وجود اين، مقامات سعودي همچنان به‌خود اجازه مي‌دهند تا از اصول آزادي و حقوق بشر سخن بگويند. نصرالله با هشدار درباره اينكه سعودي‌ها به‌دنبال ايجاد اختلاف شيعه و سني هستند، گفت: اين توطئه‌اي است كه رژيم سعودي همواره به آن دل‌خوش كرده است.

کد خبر 320322

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha