همشهری آنلاین: واتیکان اعلام کرد که فلسطین را رسما به عنوان کشوری مستقل به رسمیت می‌شناسد. توافقنامه‌ای که بدین منظور اواخر ماه ژوئن سال گذشته میان واتیکان و مقامات فلسطینی امضا شده بود، به فوریت اجرایی می‌شود.

واتیکان توافقنامه‌ به رسمیت ‌شناختن کشور فلسطین را اجرایی کرد

به گزارش دويچه وله، شش ماه پس از امضای توافقنامه‌ای میان واتیکان و مقامات فلسطینی، دولت کلیسایی واتیکان روز شنبه ۲ ژانویه (۱۲ دی) اعلام کرد که این توافقنامه با توجه به برآورده شدن همه‌ی پیش‌شرط‌های آن، به فوریت از قوه به فعل درمی‌آید.

در این توافقنامه از جمله حقوق کلیسای کاتولیک در مناطق فلسطینی درنظر گرفته شده است. در این توافقنامه صریحا از "کشور فلسطین" سخن به میان آمده است. مذاکرات در این باره حدود ۱۵ سال به درازا کشیده بود.

  • توافقنامه‌ای ۱۵ ماده‌ای

توافقنامه‌ یادشده شامل یک دیباچه و ۱۵ ماده است. واتیکان در بیانیه‌ای اعلام کرد که این توافقنامه "اساسی‌ترین جنبه‌های" حیات و فعالیت‌های کلیسای کاتولیک در فلسطین و نیز حفاظت از اماکن مقدس را تنظیم می‌کند. افزون بر آن، این توافقنامه از یافتن راه‌حلی برپایه‌ی مذاکرات برای رفع منازعه‌ی خاورمیانه پشتیبانی می‌کند.

گفتنی است که دولت کلیسایی واتیکان، حق حاکمیت فلسطین را در اوایل سال ۲۰۱۳ به رسمیت شناخته بود، یعنی زمانی که سازمان ملل جایگاه فلسطین را در این نهاد بین‌المللی ارتقا داد و آن را به موقعیت "کشور ناظر" برکشید.

پاپ یک سال و نیم پیش در سفری به این منطقه از "کشور فلسطین" یاد کرده بود. پاپ همچنین در ماه مه سال گذشته محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را در رم به حضور پذیرفت و از او به عنوان "فرشته‌ی صلح" یاد کرد.

  • الگویی برای دیگر کشورهای عرب

ولی آنچه در این میان تازگی دارد این است که اکنون توافقنامه‌ای رسمی میان واتیکان و فلسطین این مساله را تنظیم می‌کند. واتیکان معتقد است که این توافقنامه می‌تواند به عنوان الگویی در تنظیم مناسبات با دیگر کشورهای عربی مورد استفاده قرار گیرد که اقلیتی مسیحی در آنها زندگی می‌کند.

اسرائیل در زمان امضای توافقنامه میان واتیکان و مقامات فلسطینی در تاریخ ۲۶ ژوئن، مراتب "تاسف" خود را از این بابت بیان کرده و گفته بود با این "گام شتابزده" به چشم‌انداز دستیابی به یک قرارداد صلح در خاورمیانه "آسیب" وارد می‌شود.

گفتنی است که هنوز میان واتیکان و اسرائیل توافقنامه‌ مشابهی وجود ندارد. البته واتیکان از سال ۱۹۹۳ با اسرائیل دارای مناسبات دیپلماتیک است. از سال ۱۹۹۹ نیز مذاکراتی میان طرفین برای حقوق کلیسای کاتولیک در اسرائیل در جریان است، ولی این مذاکرات تا کنون بارها بی‌ثمر مانده و به تعویق افتاده است.

تا کنون بیش از ۱۳۰ کشور جهان فلسطین را به عنوان کشوری مستقل به رسمیت شناخته‌اند

کد خبر 320294

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha