همشهری آنلاین: روبات زیردریایی به نام U-CAT که با الهام از لاکپشت‌های دریایی و توسط مهندسان دانشگاه فناوری تالین در استونی ساخته شده‌است، قرار است دریچه‌ای جدید را به سوی باستان‌شناسی دریایی بگشاید.

لاکپشت

براساس گزارش يورونيوز، اين روبات به جاي پره‌هاي پيشران از باله‌هايي بهره برده‌است تا قدرت مانور بيشتري داشته باشد و محققان بتوانند آن را راحت‌تر حركت دهند.

باستان‌شناسان مي‌گويند اين لاكپشت روباتيك مي‌تواند امكان دسترسي و بررسي هزاران كشتي غرق شده جنگ جهاني دوم در درياي بالتيك را فراهم آورد كه درحال حاضر امكان دسترسي به آنها وجود ندارد.

تاوي سالوما طراح اين روبات مي‌گويد اين روبات در زمينه باستان‌شناسي بسيار منحصر به‌فرد است زيرا درحال حاضر چنين دستگاهي در دسترس محققان قرار ندارد و روبات‌هاي موجود بسيار گران‌قيمت بوده و با اكتشافات باستان‌شناسي زيردريايي مطابقت ندارند.

لاكپشت روباتيك به كابل كنترل كننده‌اي نياز ندارد از اين رو احتمال آسيب ديدن مناطق حساس باستاني توسط كابل روبات كاهش پيدا مي‌كند. علاوه بر اين آنچه اين روبات را از ديگر مدل‌ها مجزا ساخته‌است،‌ الهام از طبيعت و حركات لاكپشت‌هاي دريايي در ساخت آن است، استفاده از چهار باله سيليكوني در ساخت اين روبات امكان تغيير مسير سريع U-CAT را فراهم آورده‌است. يكي از مزاياي داشتن باله به جاي ملخك‌هاي پيشران بلند نشدن رسوبات كف دريا به واسطه حركت روبات است.

باستان‌شناسان معتقدند درياي بالتيك بهترين وضعيت را براي اكتشافات زيردريايي دارد زيرا بقاياي كشتي‌هاي غرق شده در اين دريا به خوبي حفظ شده‌‌اند.

کد خبر 319382

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha