همشهری آنلاین: روایت ده روز از واپسین روزهای حیات شهید ثقه‌الاسلام تبریزی از علمای بزرگ عصر مشروطیت به کوشش عبدالمجید نجفی و در قالب اثری داستانی با عنوان سربداری دیگر به زودی و برای بار سوم باز نشر می‌شود.

دفتر نشر فرهنگ اسلامی

به گزارش روابط عمومی دفتر نشر فرهنگ اسلامی، نهمین دفتر از مجموعه چهارده جلدی کتاب‌های مفاخر سال 1377 برای نخستین بار منتشر شد و پس از دومین تجدید چاپ در سال 1379 اکنون برای سومین بار و با ویراستاری جدید روانه بازار نشر کتاب می‌شود.
«میرزا علی‌آقا تبریزی» مشهور به ثقةالاسلام تبریزی، از علمای آذربایجان و یکی از شهدای نیک‌نام جنبش مشروطیت ایران بود که وسعت دانش، مردم‌داری و آشنایی او با مسایل روز از او چهره‌ای ماندگار در تاریخ معاصر ایران ترسیم کرده است.

حمایت این سربدار جنبش عظیم مشروطیت از مجاهدان مشروطه و مخالفتش با دخالت بیگانگان در امور داخلی کشور، باعث شد قوای روس کینه او را به دل بگیرند و در نهایت این عالم بزرگ و تنی چند از یارانش را در روز عاشورا بردار کنند.

انتخاب عنوان «سربداری دیگر» اشاره‌ای تلمیحی است به آنان که در برابر ستم و جهل و زور مداری سرفرود نمی‌آورند و هستی خود را بالای دار، آینه می‌کنند تا فرزندان آدم برای تماشای «حقیقت»، آبگینه‌ای داشته باشند و در هنگام شیوع ترس و تاریکی بارقه‌ای را بنگرند و خورشید و روز و روشنی را از یاد نبرند و بدانند صبح صادق آمدنی است.

در این میان حکایت ده روز زندگی شهید نیک‌نام «ثقه‌الاسلام تبریزی» از اول محرم تا روز عاشورای 1330 هجری قمری دارای نثری ساده و حال و هوای داستانی آن باب میل نوجوانان است اما بزرگ‌سالانی که مجال مطالعه کتاب‌های قطور تاریخی را ندارند هم از خواندن این کتاب بی بهره نمی‌مانند.

«عبدالمجید نجفی» نویسنده این کتاب در این‌باره می‌گوید: ذکر بردارشدن شهید ثقه‌الاسلام را بارها از زبان پدر بزرگ مادری‌ام شنیده بودم. درخیابان ثقه‌الاسلام تبریز، کودکی و نوجوانی‌ام سپری شد و نوشتن این کتاب ادای دین کوچکی به این شهید نیک‌نام و همه سربداران تاریخ کشورم ایران است.

نجفی نویسنده‌ای است که علاوه بر تدریس در حوزه نظری ادبیات داستانی، به عنوان کارشناس و داور با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و حوزه هنری همکاری داشته است.

از میان آثار او كتاب «برف‌آباد »از سوی كانون و «در كوچه‌های خالی» در اولین جشنواره مطبوعات و «ستارخان» از سوی انتشارات كمك‌آموزشی رشد، برگزیده شده‌اند.

رمان «دختری به نام پریا» اثر دیگر این نویسنده نیز از سوی شورای كتاب كودك در سال 82 برگزیده شده است.

«سربداری دیگر»، نهمین دفتر از مجموعه چهارده جلدی کتاب‌های مفاخر به زودی از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی برای سومین بار تجدید چاپ می‌شود.

کد خبر 318893

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha