همشهری‌آنلاین: آیین گشایش سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر صبح جمعه ٢٧ آذرماه با حضور دبیر و دیگر دست‌اندرکاران جشنواره و اجرای ارکستری به رهبری شهرداد روحانی در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش سایت انجمن موسیقی ایران، مراسم رونمایی جشنواره موسیقی فجر در سی و یكمین دوره خود در حالی آغاز به كار كرد كه ورود به این مراسم برای عموم رایگان بود.

برنامه با اجرای شهرداد روحانی و اجرای قطعه "سرزمین مادری" آغاز شد. احسان كرمی مجری و گوینده رادیو به‌عنوان مجری این برنامه خبر از متفاوت بودن جشنواره داد. او همچنین به متفاوت بودن برنامه اشاره کرد.

کیخسرو پورناظری، مسعود شعاری، اردشیر کامکار، بیژن کامکار، سالار عقیلی، کیوان ساکت، پشنگ کامکار، پویا سرایی، محمد سریر، امید حاجیلی، تورج شعبانخانی، کاوه یغمایی، مجید درخشانی، صدیق تعریف، محمد منتشری، نوید دهقان، فرمان فتحعلیان، داریوش پیرنیاکان، محمدرضا چراغلی، امین الله رشیدی، رازمیک اوهانیان و علی تفرشی از چهره‌های حاضر در این آیین بودند.

بعد از اتمام صحبت‌های مجری برنامه دو ویدیو از نمایشگرهای داخل سالن پخش شد.

در ویدیو اول گوینده آن نگاهی مختصر به جشنواره امسال داشته و رویكردهای متفاوت و تغییرات به وجود آمده در آن را به‌طور كامل تشریح كرد.

اهدای جوایز به افراد در جهت تشویق آن‌ها، حذف بخش رقابتی، برگزاری اجراهای ویژه، اجراهای ویژه توسط استعدادها جوان پیش از کنسرت‌های موسیقی، اهدای جوایز به سه بخش آلبوم، كنسرت و بخش جانبی، از دیگر تغییرات اعمال‌شده در این دوره است.

علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر ارشاد ضمن اعلام آغاز جشنواره از برگزاركنندگان تشكر ویژه به عمل آورد.

مرادخانی گفت: امیدوارم جشنواره امسال نقطه عطفی برای دیگر جشنواره باشد و با رویكردهای تازه تا جای امكان دولت از فعالیت به این شكل فاصله گرفته و فقط به‌عنوان حامی حاضر باشد، امیدوارم در سال‌های آتی از دیگر حامی‌ها برای رونق هرچه بیشتر آن استفاده شود.

معاون امور هنری اضافه كرد: من ١٤ سال جشنواره را اداره كردم و در تمام این سال‌ها تلاش کردم این جشنواره آهسته‌آهسته از كلی بودن به تخصصی تبدیل شود. جشنواره امسال به‌طور مشخص نگاه خاصی را دنبال كرده و از عمومی به تخصصی تبدیل خواهد شد. امیدوارم دست‌اندرکاران با حضورشان به هرچه بهتر شدن آن كمك كنند. برای همه آرزوی سلامتی دارم. نكته مهم زاویه نگاه به جشنواره است.

بعد از پایان ویدیو سخنرانی معاون امور هنری وزیر ارشاد، فرزاد طالبی سرپرست دفتر موسیقی به دعوت مجری برای سخنرانی به روی سن دعوت شد.

طالبی ضمن خوشامدگویی گفت: در ماه‌های اخیر در جلسات شورای سیاستگذاری شاهد زحمات شبانه‌روزی دوستان بودم. دفتر موسیقی با وجود اینكه جشنواره امسال توسط این نهاد اداره نمی‌شود تا انتها همراه جشنواره باقی خواهد ماند.

طالبی ادامه داد: کمک‌های دولت به جشنواره امسال تفاوتی نداشته است. برنامه باکیفیت‌تر و بخش اهدای جوایز به آن نیز اضافه شده است.

وی افزود: امیدوارم جشنواره امسال فتح باب جدیدی باشد.

سپس بخش بین‌الملل با معرفی شجاعت حسین‌خان و اعلام رزومه بلند این هنرمند همراه شد. گروه دیوانه راجستان، ششنگ سوسو، آنتونیو ری، گرود بدخشان، آرزو علی اووا، كمانه، دالیبور كاروای، از دیگر هنرمندان حاضر در بخش بین‌الملل جشنواره سی و یكم بودند.

بعد از اتمام معرفی بخش بین‌الملل، محمد علیزاده قطعه "شهر باران" را اجرا كرد.

اردشیز كامكار، بهداد بابایی، گروه خورشید، هنگامه اخوان، شهرداد روحانی. مسعود شعاعی و كریستف رضاعی، نجمه تجدد، اركستر ملی با حضور لوریس چكناواریان، اركستر سمفونیك تهران، گروه كامكارها، گروه مهرنوا، رافائل میناسكانیان و اردوان كامكار، گروه‌های موسیقی ایرانی در این جشنواره معرفی شدند.

بعد از معرفی این بخش، سنتورنوازی اردوان كامكار اجرا شد.

کد خبر 318504

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha