یکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: خورشید خوارزم زندگی‌نامه ابوریحان بیرونی دانشمند بزرگ ایرانی از جمله آثاری است که به زودی از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی و برای بار سوم تجدید چاپ می‌شود.

خورشید خوارزم به چاپ سوم رسید

به گزارش روابط عمومی دفتر نشر فرهنگ اسلامی، هشتمین جلد از مجموعه کتاب‌های مفاخر ایران سال 1377 به قلم مژگان شیخی منتشر شد و در سال‌1379 به چاپ دوم رسید.

اکنون و در سومین چاپ، قرار است این اثر تاریخی با ویراستاری جدید روانه بازار نشر کتاب ایران شود.

ابوریحان محمد بن احمد بیرونی دانشمند بزرگ و ریاضی‌دان ، ستاره‌شناس، تقویم‌شناس، انسان‌شناس ، هند‌شناس و تاریخ‌نگار بزرگ ایرانی سده چهارم و پنجم هجری است و او را یکی از بزرگ‌ترین دانشمندان ایرانی و اسلامی همه اعصار می‌شناسند.

بر همین اساس نویسنده این کتاب در خصوص تالیف «خورشید خوارزم» گفت: حدود بیست سال قبل برای مشارکت در پروژه مفاخر به دفتر نشر فرهنگ اسلامی دعوت شدم. موضوع پروژه، نوشتن زندگی‌نامه داستانی مفاخر و مشاهیر کشورمان برای نوجوانان بود. این اقدام را یک حرکت فرهنگی بسیار به جا و برنامه ریزی شده - که کمبودش واقعا احساس می‌شد، می‌دانستم و از آن استقبال کردم. خوشبختانه کار هم به خوبی پیش رفت و نویسندگان بسیار خوبی در این طرح مشارکت کردند. به هر حال در آن پروژه من، ابوریحان بیرونی را انتخاب کردم.

شیخی با یادآوری این خاطره دوران دانش‌آموزی که داستان کوتاهی از این دانشمند ایرانی در کلاس خوانده شد و در پایان هم آخرین جمله‌ی معروف او در هنگام مرگ یعنی «بدانم و بمیرم بهتر است یا ندانم و بمیرم.» آمده بود، گفت: معلم خوب‌مان در کلاس در مورد این جمله و بقیه‌ی ماجراهای زندگی وی خیلی صحبت کرد و این مرد بزرگ برایم بزرگ‌تر و ماندگار شد. بعدها که شروع به نوشتن کردم، همیشه دلم می‌خواست در مورد این دانشمند بزرگ بنویسم و این پروژه بهترین فرصت بود، چرا که این کتاب در کنار کتاب‌های دیگری از مفاخر دیگر کشورمان به چاپ می‌رسید و بی‌تردید بازده بیشتری داشت.

این نویسنده اضافه کرد: برای همین شروع به تحقیق و گردآوری منابع کردم و مشغول کار شدم و حاصل آن همین کتابی است که منتشر شده است. البته من کتاب دیگری هم در مورد ابوریحان نوشته‌ام که دوازده داستان کوتاه از زندگی این دانشمند ایرانی است.
مژگان شیخی متولد 1341 در تهران و دانش‌آموخته کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی است. حاصل بیش از 30 سال فعالیت‌های ادبی او تألیف و ترجمه‌ی بیش از صد و پنجاه عنوان کتاب است.

بعضی تلاش‌های این نویسنده در حوزه‌های اقتباس سینمایی، انیمیشن و قصه‌گویی تصویری صورت گرفته است. همچنین بیش از پنجاه اثر از وی به زبان‌های انگلیسی، ترکی و اسپانیایی به چاپ رسیده و به کتاب‌های الکترونیکی تبدیل شده است.

کتاب های این نویسنده تاکنون جوایز بسیاری را به خود اختصاص داده است که جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، کتاب برگزیده جشنواره پروین اعتصامی، کتاب برگزیده جشنواره رشد، کتاب برگزیده جشنواره بین‌المللی رضوی، تقدیر ویژه در جشنواره ادبی حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، تقدیر ویژه در جشنواره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تقدیر در بخش فرهنگی دانشگاه الزهرا و... از جمله این موفقیت‌هاست.

کد خبر 321184

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha