همشهری آنلاین: منابع افغان گفتند که پروتکل الحاق افغانستان سازمان تجارت جهانی (WTO) در نشست روز پنجشنبه کنفرانس وزیران این سازمان در کنیا مورد تایید قرار گرفته است.

افغانستان به عضویت سازمان جهانی تجارت پذیرفته شد

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مقامات افغان ، پیوستن کشورشان را به سازمان جهانی تجارت ،الحاقی تاریخی خواند که هدف از آن تحرک بخشیدن به اقتصاد و کمک به برقراری صلح در این کشور است.

پیوستن افغانستان  همزمان با نخستین نشست کنفرانس وزیران سازمان جهانی تجارت در آفریقا ،‌تایید شد.

خان رحمانی از مقامات افغان در برابر شرکت کنندگان در این کنفرانس اعلام کرد این رویدادی تاریخی برای کشورش است و الحاق سازمان جهانی تجارت جزو اهداف راهبردی افغانستان برای دستیابی به ثبات اقتصادی و صلح است

. به گزارش خبرگزاری فرانسه از نایروبی ،‌ روبرتو آزودو مدیر کل سازمان تجارت جهانی به نوبه خود گفت از اینکه افغانستان جزو کشورهای عضو سازمان جهانی تجارت شده ،خوشحال است.

 اكنون كه پروتكل الحاق افغانستان به سازمان جهاني تجارت به تاييد كنفرانس وزيران اين سازمان رسيده، افغانستان بايد آن را به تصويب داخلي مجلس خود برساند و 30 روز پس از اعلام تصويب داخلي اين پروتكل افغانستان به طور رسمي به عضويت سازمان جهاني  تجارت در خواهد آمد.

فراين عضويت افغانستان به سازمان جهاني تجارت از سال 2005 میلادی آغاز شده بوده است .

«محمد اشرف غنی»، رییس جمهوری افغانستان، پیشتر در باره پیوستن این کشور به سازمان تجارت جهانی گفته بود که ورود در این سازمان، یک خیزش اقتصادی برای انجام اصلاحات گسترده در نظام اقتصادی کشور است.

به گفته وی، عضویت افغانستان در این سازمان، زمینه اعتماد بیشتر را برای کابل در سطح نظام اقتصادی جهان ایجاد خواهد کرد و به افزایش سرمایه گذاری در و به دنبال آن، اشتغال زایی و رشد اقتصادی منجر خواهد شد.

«وحید الله غازی خیل»، یکی از آگاهان امور اقتصادی افغانستان می گوید که عضویت کابل در سازمان تجارت جهانی، برای حل مشکلات ترانزیتی تاجران افغان با پاکستان از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

وی معتقد است که کابل از این پس می تواند شکایت های ترانزیتی خود را از پاکستان، در سازمان تجارت جهانی مطرح کند. زیرا هر دو کشور عضو این سازمان هستند و باید به مقررات آن تن بدهند.

دهمين نشست كنفرانس وزيران سازمان جهاني تجارت روزهاي سه شنبه 15 تا جمعه 18 دسامبر 2015 در شهر نايروبي پايتخت كنيا در حال برگزاري است.

کد خبر 318460

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha