همشهری آنلاین: سازمان تجارت جهانی در مناقشه بین اتحادیه اروپا و آمریکا از یکسو با چین از سوی دیگر بر سر محدودیت صادرات فلزات یا عناصر نادر خاکی، چین را مقصر دانست.

به گزارش شبکه پنجم تلویزیون فرانسه، در مناقشه‌ای که بین آمریکا و اتحادیه اروپا از یکسو و چین از سوی دیگر درباره فلزات نادر خاکی از چند سال پیش تاکنون وجود داشت، سازمان تجارت جهانی با صدور حکمی، چین را در این خصوص حق به جانب ندانست.

چین چند سال پیش صادرات فلزات نادر خاکی را محدود کرد که در نتیجه این تصمیم، قمیت این عناصر به شدت افزایش یافت.
عناصر یا فلزات نادر خاکی ، شامل 17 فلز نادر هستند که در فناوری های نوین و پیشرفته مانند ساخت گوشی های تلفن همراه،توربین های آبی، موشک ، باطری و خودروهای برقی کاربرد زیادی دارند. چین با تولید 96 درصد کل عناصر یا فلزات نادر خاکی جهان ، انحصار بازار این گونه فلزات را در جهان در اختیار دارد.این در حالی است که تنها 37 درصد کل ذخایر فلزات نادر خاکی در خاک چین قرار دارد.

این در حالی که بسیاری از کشورهای دیگر تا چند سال پیش، استفاده از این فلزات را آلاینده می دانستند و در نتیجه معادنی که قرار بود در این کشورها به بهره برداری برسند بسته شدند. چین هم در همین راستا در سال 2011 به بهانه حفاظت از محیط زیست خود، تولید و صادرت این گونه فلزات را محدود و برای آن سهمیه اعمال کرد. بر اساس این سهیمه بندی میزان تولید فلزات نادر خاکی در چین در سال 2011 به 30 هزار تن رسید.

آمریکا و اتحادیه اروپا به همین علت به سازمان تجارت جهانی شکایت کردند واین سازمان گروهی کارشناسی برای رسیدگی به این شکایت تشکیل داد و بعد از تحقیقات لازم روز گذشته اعلام کرددر این خصوص، چین مقصر است.
البته بعد از آنکه چین تولید فلزات نادر خود را محدود کرد برخی از کشورهای جهان از جمله آمریکا و استرالیا مجبور شدند کار اکتشاف این گونه فلزات را در معادن خود از سر بگیرند.

کد خبر 254073
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز