دهمین اجلاس وزرای سازمان جهانی تجارت تحت‌تأثیر درخواست ایران برای تکمیل عملیات پیوستن به سازمان جهانی تجارت قرار گرفت.

wto

وزير صنعت، معدن و تجارت ايران در سخنراني و مذاكرات خود با ساير همتايانش از توافق هسته‌اي و لغو تحريم‌ها عليه ايران سخن گفت و از آنها خواست تا زمينه را براي پيوستن ايران به اين سازمان فراهم كنند. اجلاس وزراي سازمان جهاني تجارت روز گذشته در نايروبي،‌پايتخت كنيا در قاره آفريقا برگزار شد.

محمدرضا نعمت‌زاده در اين اجلاس گفت: الحاق ايران به‌عنوان بزرگ‌ترين اقتصاد خارج از سازمان جهاني (تجارت WTO)، يك توافق برد- برد و گام مهمي در جهت ايجاد سازماني واقعا جهاني محسوب مي‌شود. وي افزود: اكنون كه پس از مذاكرات فشرده تمام سوء‌تفاهمات درخصوص فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران مرتفع شده، گام بعدي ما اين است كه همكاري‌هاي اقتصادي را ترغيب كنيم و با اقتصاد جهاني عجين شويم و از اين‌رو نهايي شدن الحاق ايران به سازمان جهاني تجارت اولويت ماست.

وي، سابقه درخواست الحاق ايران به WTO را با سابقه 20ساله اين سازمان مطابق دانست و افزود: با وجود اين نگاه ما به آينده است. وي با اشاره به آمادگي ايران براي ارائه گزارش رژيم تجاري تجديد نظر شده در نخستين جلسه گروه كاري گفت: تشكيل اين جلسه همچنان موكول به تعيين رئيس گروه كاري است و بدين‌منظور به حمايت همه اعضا براي تسهيل فرايند الحاق و شكل‌دهي به گروه كاري ايران نياز داريم.

در حاشيه اين اجلاس نعمت‌زاده ديدارهايي با ساير وزراي حاضر ديدارهاي دوجانبه‌اي را داشت تا ديپلماسي اقتصادي براي پيوستن ايران به سازمان جهاني تجارت را آغاز كرده باشد. نعمت‌زاده با وزير تجارت خارجي و توسعه فنلاند، وزير اقتصاد تركيه و وزير روابط خارجي برزيل ديدار و گفت‌و‌گو و حمايت ضمني آنها براي پيوستن ايران به WTO را جلب كرد.

طبق اطلاعات منتشر شده از سوي روابط عمومي وزارت صنعت، نعمت‌زاده در اين سفر در ديدار با وزير فنلاندي گلايه كرده است كه كشورهاي ديگر به مسئوليت خود براي حمايت از الحاق همه كشورها ازجمله ايران براي پيوستن به اين سازمان عمل نمي‌كنند. در اين ديدار نعمت‌زاده افزود: ايران براي تقويت همكاري‌ها با اتحاديه اروپا تمايل دارد و اميدوار است با رفع تحريم‌هاي موجود در آينده نزديك امكان عملي كردن اين اقدامات محقق شود.

خانم توي واكا، وزير تجارت فنلاند ضمن استقبال از آمادگي ايران براي آغاز مذاكرات الحاق به سازمان تجارت جهاني گفت: فنلاند متعهد به حمايت از فعاليت مثبت نظام چندجانبه تجاري است و از الحاق ايران به سازمان جهاني تجارت حمايت مي‌كند.
مصطفي اليتاس، وزير اقتصاد تركيه نيز در ديدار با نعمت‌زاده تأكيد كرد: تركيه از الحاق ايران به سازمان جهاني تجارت حمايت مي‌كند چرا كه اين كشور به‌دنبال توسعه روابط تجاري با ايران است. مورد ويرا، وزير روابط خارجي برزيل نيز در ديداري دوجانبه با نعمت‌زاده، حمايت اين كشور از الحاق ايران به WTO را اعلام كرد و گفت: كميته ويژه‌اي براي مرور همكاري‌ها و مشورت‌هاي 2كشور در زمينه الحاق ايران به سازمان تجارت جهاني تشكيل و موارد همكاري در اين زمينه بررسي مي‌شود و به اجرا درخواهد آمد.

  • افغانستان به سازمان جهاني تجارت پيوست

در اين دوره از اجلاس، ايران به‌عنوان عضو ناظر شركت كرده است و وزير صنعت، معدن و تجارت كشورمان در حاشيه اين كنفرانس ضمن ديدار با مقامات اين سازمان و بيش از 15وزير از كشورهاي مختلف راجع به الحاق ايران و همكاري‌هاي اقتصادي- تجاري بين كشورمان و كشورهاي طرف ملاقات، مذاكره و گفت‌وگو كرد. در دهمين اجلاس وزراي سازمان جهاني تجارت خاتمه مذاكرات الحاق كشور افغانستان و ليبريا اعلام شد و اين دو كشور پس از طي مراحل مربوط به تصويب ملي و پروتكل الحاق كشور خودشان، رسما به عضويت WTO درخواهند آمد.

کد خبر 318482

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha