دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۷:۲۷
۰ نفر

علاءالدین بروجردی: تلاش آمریکا برای اجرای طرح خاورمیانه بزرگ به پایتختی رژیم صهیونیستی، زمانی با ناکامی قطعی مواجه شد که ارتش رژیم صهیونیستی در مقابله با حزب الله لبنان زانو زد.

در واقع عملیات اجرایی طرح خاورمیانه بزرگ آمریکا، پس از حوادث 11 سپتامبربا حمله این کشور به افغانستان آغاز شد و با عملیات گسترده رژیم صهیونیستی علیه حزب‌الله لبنان، بعد دیگری به خود گرفت که همانا بستن پرونده حزب الله و از میان بردن این نهاد سیاسی مردمی در خاورمیانه و در نهایت محاصره و تحریم سیاسی اقتصادی ایران بود.

آمریکا و مشخصا جرج بوش و کاندولیزا رایس قبل از این اقدام، هماهنگی‌های لازم را با کشورهایی در منطقه انجام داده بودند و برای اجرای طرح خود که متضمن تغییرات اقتصادی و سیاسی در منطقه بود همکاری برخی از کشورهای منطقه را در دستور کار قرار داده بودند اما طرح آمریکا با شکست اسرائیل در جنگ 33 روزه عقیم ماند تا با از هم گسیختن شیرازه ارتش رژیم صهیونیستی، هم اسطوره شکست ناپذیری پنجمین ارتش قدرتمند دنیا بشکند و هم یکی دیگر از ابعاد طرح خاورمیانه بزرگ هم در کنار سایر ابعاد با شکست مواجه شود.

در واقع همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب اشاره کردند آمریکایی‌ها در قالب یک طرح چند بعدی تلاش می‌کردند خاورمیانه‌ای برپایه منافع رژیم صهیونیستی و به پایتختی اسرائیل برپا کنند که در همه ابعاد ناکام ماندند.

علاوه بر شکست رژیم صهیونیستی در جنگ با حزب الله لبنان، ناکامی طرح‌های آمریکا در فلسطین و روی کار آمدن دولت مردمی حماس در این کشور، شکست طرح‌های ایالات متحده در افغانستان و دست نیافتن به اهداف تعیین شده کاخ سفید در عراق و روی کار آمدن دولت مردمی در این کشور، همه و همه اجرای طرح خاورمیانه بزرگ را با مشکل مواجه کرد و این طرح در نهایت عقیم ماند.

تظاهرات اخیر هزاران نفر از مردم آمریکا در مقابل کاخ سفید و اعتراض به سیاست‌های جاه طلبانه بوش و درخواست تظاهر کنندگان مبنی بر استیضاح و محاکمه رئیس‌جمهوری این کشور، تلفات روزمره نیروهای آمریکایی و انگلیسی در عراق که منجر به واکنش‌های اعتراض آمیز در این کشورها شده است نشان دهنده نقش بر آب شدن تمام نقشه‌هایی است که کاخ سفید نشینان برای اجرای طرح خاورمیانه بزرگ در سر داشتند و این حقیقت که بوش و هم‌دستانش باید پاسخگوی طرح جنگ افروزانه خود باشند در حال شکل گیری است. 

رئیس کمیسیون
امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

کد خبر 31737

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز