جمعه ۱۶ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۲:۴۱
۰ نفر

الاهرام: مقامات جهان که تاکنون در برنامه‌های خود درخصوص حل بحران منطقه خاور ‌میانه و احیای روند صلح شکست خورده‌اند بار دیگر در پی دعوت جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح در پاییز آینده تلاش‌های خود را از سرگرفته‌اند.

از میان مقاماتی که به منطقه سفر کرده‌اند می‌توان به رومانو پرودی، نخست وزیر ایتالیا اشاره کرد.

همچنین سفر خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا به منطقه و دیدارش با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در ادامه سفر مقامات اروپایی به منطقه است.

سولانا در ابتدای سفرش به منطقه اظهار داشت که این سفر مقدمه برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح است.

در این میان تونی بلر، فرستاده ویژه کمیته کاری 4 جانبه، مسئول دیگر اروپایی است که به منطقه سفر کرده است.

در این تحلیل آمده است: در ادامه سفر مقامات اروپایی و جهانی، کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا نیز طی چند روز آینده در راستای فراهم کردن مقدمه برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح به منطقه سفر خواهد کرد و حال باید دید این دیدارها تا چه حد می‌تواند در راستای زمینه سازی برای کنفرانس بین‌المللی صلح مثمرثمر باشد.

در کنار سفر مقامات اروپایی و آمریکا، مقامات کشورهای منطقه نیز با برگزاری نشست‌هایی مسایل مختلف منطقه از جمله روند صلح و کنفرانس بین‌المللی صلح را بررسی می‌کنند.

در ادامه تلاش‌ها و رایزنی‌های منطقه‌ای که با هدف احیای روند صلح در منطقه است می‌توان به چند حقیقت مهم اشاره کرد:

نخست اینکه مسئله فلسطین کلید حل درگیری‌های منطقه و ریشه‌ درگیری‌ها است، از این رو بی‌توجهی به آن و نادیده گرفتن مسئله فلسطین علت اصلی افزایش بحران‌های منطقه بوده است.

می‌توانیم بگوییم که جورج بوش حدود 6 سال یعنی از  2001 تاکنون زمانی که تلاش در جهت حل دیپلماتیک و سیاسی مشکل فلسطین را نادیده گرفت، شش سال تلاش خود را در منطقه به هدر داد.

این مسئله زمانی که آمریکا در 2003 جنگ علیه عراق را آغاز کرد به روشنی خود را نشان داد. بر این اساس طرح و برنامه‌های نومحافظه‌کاران که بوش را احاطه‌ کرده‌اند تردید‌ها در خصوص جدیت آمریکا در حل مسئله فلسطین را بر انگیخته‌ است. نومحافظه‌کاران همواره حمایت از اسرائیل و دفاع از منافع آن را در نظر داشته‌اند.

دومین حقیقت مهم این است که طرح بوش برای برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح در نتیجه شکست راهبرد وی در جنگ علیه عراق است.

در پی شکست راهبرد بوش سناریو‌های متعددی مطرح شد مبنی بر اینکه واشنگتن سعی دارد از طریق ارائه طرحی به پیروزی دیپلماتیک در عراق دست یابد و قبل از انتخابات ریاست جمهوری که در سال آینده برگزار خواهد شد، به این پیروزی دست یابد.

این روزنامه در ادامه می‌افزاید: پیش بینی‌های دیگری مطرح است مبنی بر اینکه بوش از طریق این کنفرانس بین‌المللی صلح می‌خواهد رهبران منطقه را در یاری به وی برای خروج از بحران کنونی عراق قانع سازد.

5 سپتامبر

کد خبر 30814

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز