شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۲:۲۶
۰ نفر

این روزها در میان اعراب موضوع طرح صلح جدید با اسرائیل موضوع روز است. این طرح برای اولین بار در ریاض مطرح شد و اگر چه فعلاً در همان مرحله اولیه باقی مانده اما رایزنی‌ها درباره آن در پایتخت‌های عربی جریان دارد.

در این باره نشریه آلمانی اشپیگل سیزدهم آوریل با عمرو‌موسی، دبیرکل اتحادیه عرب گفتگویی انجام داده که می‌خوانید.

  • رهبران عرب خواستار صلح با اسرائیل هستند اما با توجه به وجود بحران و رویارویی میان آمریکا و انگلیس با ایران منطقه وارد بحران تازه‌ای شده است.

بله ، بحرانی که همه تلاش‌ها برای برقراری صلح در خاورمیانه را خنثی می‌کند و کل منطقه را با سردرگمی رو به رو می‌کند. این بسیار خطرناک است.

  • شما یا دیگر کشورهای عربی می‌توانید نقشی میانجی در این بحران داشته باشید؟

ما اعراب طرفدار منطق و گفت وگو هستیم. این تنها راه برای حل مشکلات است. هر گزینه دیگری باعث دشوارتر شدن اوضاع تا آینده نامعلومی خواهد شد.

  • جورج بوش، رئیس‌جمهور آمریکا لحن تندتری به کار می‌برد.

همه در آمریکا مثل او فکر نمی‌کنند و راهش را دنبال نمی‌کنند.

  • نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا اخیراً برای اعلام آمادگی برای صلح از سوریه دیدن کرده‌است. آیا این گام درستی بود؟

البته که درست بود. منزوی کردن یک کشور که چنین اهمیت سیاسی برای منطقه دارد کار منطقی نیست. از آن گذشته ، سوریه در چارچوب ابتکار صلحی قرار دارد که پادشاه سعودی مطرح کرده است.

  • رهبران عرب پنج سال پیش درست همین طرح صلح را برای بیروت مطرح کردند. تازگی نشست ریاض در چیست؟

ما پیشنهادی را مطرح کرده‌ایم که شامل همه نکات برای برقراری صلح با اسرائیل است. این طرح حمایت کشورهای عضو اتحادیه عرب را دارد. اکنون تنها منتظر پاسخی از طرف اسرائیل هستیم.

  • ایهود المرت، نخست وزیر اسرائیل، رهبران عرب را به اسرائیل دعوت کرده است.

اما او به دنبال حذف موضوعات حیاتی و مهمی چون عقب نشینی به پشت مرزهای 4 ژوئن 1967 و موضوع آوارگان فلسطینی است. پیشنهاد المرت صادقانه نیست. تنها دغدغه او این است در کنار رهبران عرب دیده شود و به دنبال مسائل سیاسی و سیاست‌گذاری نیست.

  • از نظر شما اسرائیل چه باید بکند تا آمادگی خود را برای صلح نشان دهد؟

بدون شک با ادامه ساخت دیوار حائل در خاک فلسطین و ایجاد شهرک‌های جدید این آمادگی نشان داده نمی‌شود. اسرائیل همچنین باید دولت وحدت ملی فلسطین را جدی بگیرد و با آن مذاکره کند.

  • حتی در شرایطی که حماس، اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد؟

دولت وحدت ملی به  محمود عباس قدرت داده تا با اسرائیل مذاکره کند. فکر می‌کنم این یعنی به رسمیت شناختن اسرائیل.

  • اعراب برای پیشبرد طرح صلح خود در مرحله بعدی چه تصمیمی دارند؟

بهترین کار تشکیل یک کنفرانس بین‌المللی در چارچوب سازمان ملل است که البته برای کار خود محدودیت زمانی دارد. این کنفرانس باید دنیا را برای همیشه از شر نزاع میان اعراب و اسرائیل خلاص کند.

کد خبر 19562

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز