چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۶
۰ نفر

صبح جمعه گذشته سرهنگ جان فیلوز از اتاقش در هتلی در هانالولو، توپ گلف عظیمی را نگاه می‌کرد که در آب شناور شده و به سوی پرل هاربر برده می‌شد.

 این توپ بزرگ با خود رادار نظامی‌ای را حمل می‌کرد که سرهنگ فیلوز مسئول آن بود. سرهنگ فیلوز یکی از مسئولان برنامه دفاع موشکی آمریکاست.

 بر اساس برنامه زمان‌بندی شده این سیستم دفاع موشکی اکنون نوبت به کار افتادن رادار  دریایی ایکس باند است. البته واقعیت این است که این رادار با تأخیری دو ساله به کار می‌افتد. این رادار قرار است مراقب موشک‌هایی باشد که احتمالا از سوی کشورهای متخاصم به سوی آمریکا نشانه می‌رود.

 قرار بود این رادار دریایی در اوائل سال 2006 در آلاسکا به کار بیفتد اما مجموعه‌ای از مشکلات ساختاری و تعمیرات ضروری موجب شد تا این رادار برای مدتی طولانی‌تر در آبهای گرم باقی بماند. بیش از یک سال است که این رادار 9 طبقه که بر روی تاسیسات نفتی نروژی‌ها نصب شده بود برای تعمیرات در رفت و آمد میان پرل هاربر قرار داشت.

 این تاخیرها موضع مخالفان سیستم دفاع موشکی را تقویت  کرد و تعبیر آنها را به واقعیت نزدیک که این برنامه غول‌پیکر را بیشتر یک افسانه می‌دانند تا واقعیت.  رادار دریایی ایکس باند که طراحی آن از سالها قبل شروع شده در واقع راداری 90 متری با 900  میلیون دلار هزینه است که به زودی قرار است افق‌های ایالات متحده را برای یافتن و تشخیص تهدیدهای دشمن جستجو کند.

این رادار مسئولیت‌های دریایی سیستم دفاع موشکی با تکنولوژی زمین و هوا و دریا و فضای آمریکا را به عهده می‌گیرد. مسئولان نظامی آمریکا ادعا می‌کنند که این اولین سیستم دفاع موشکی کارآمد ملی کشور است. از زمانی که رونالد ریگان برنامه جنگ ستارگان را شروع کرد واشنگتن بیش از 100 میلیارد دلار برای دفاع موشکی آمریکا هزینه کرده است.

دو واحد دفاعی از موشک‌های رهگیر زمینی در کالیفرنیا و آلاسکا مستقر هستند که به گفته پنتاگون قرار است مسیر موشک‌های شلیک شده از کره شمالی را رهگیری کنند و بخش دوم این سیستم دفاعی در مرکز اروپا واقع خواهد بود. رادار دریایی ایکس باند تا کنون بسیاری از بخش‌های دنیا را پوشش داده است.

نمونه اولیه آن در جزایر مارشال مستقر شد. نمونه کامل‌تر آن که فعالیت‌های نفتی هم می‌کرد در نروژ طراحی و عملیاتی شد. سپس این دو بخش در تگزاس مونتاژ شد. قطعات آن که بسیار سنگین هستند سوار بر یک کشتی شد و با طی هزاران کیلومتر و دور زدن آمریکای جنوبی در ژانویه سال 2006 به پرل هاربر رسید. مقصد نهایی آن آبهای ناآرام آداک در یکی از جزایر آلاسکاست که به خاطر آب و هوای نامناسب آن و موج‌های 30 متری‌اش شهرت دارد.

طراحان و مسئولان ا جرایی این رادار می‌گویند سیستم آن آنقدر نیرومند است که می‌تواند یک توپ بیسبال را در سانفرانسیسکو تشخیص دهد. کارایی مهم دیگر این رادار این است که می‌تواند با بالاترین دقت تفاوت میان یک موشک واقعی را با یک موشک فریبنده مصنوعی تشخیص دهد.

اکنون مشکلی که وجود دارد و بحث‌های زیادی را دامن زده این است که آیا چنین ابزار اطلاعاتی دقیقی باید به طور آزاد در اقیانوس رها باشد؟ حمل و نقل آن در کنار شوری آب و موج‌های عظیم و بادهای سهمگین، مشکلاتی است که این رادار با آنها رو به رو است.

مسئولان این رادار مدت کوتاهی بعد از رسیدن آن به هاوایی دستور بازرسی و انجام تعمیرات ضروری آن را دادند که در نتیجه معلوم شد فهرستی 27 میلیون دلاری برای کارهایی که باید روی این رادار انجام شود تا به کار بیفتد وجود دارد. تعمیر این رادار کارهای زیادی را می‌طلبد که از جمله مهمترین آنها تجدید نظر در سطح و سنگینی آن و تجهیزات جانبی آن است.

 به عبارت دیگر حتی در شرایطی که به نظر می‌رسید این رادار آماده کار است، فهرستی طولانی از کارهایی وجود داشت که قبل از شروع به کار این رادار باید انجام می‌شد. کار تعمیرات و آماده‌سازی این رادار هر بار مدت زمان زیادی طول می‌کشد.


سرهنگ فیلوز در این باره می‌گوید، قرار نیست از این رادار در حال حاضر انتظارات ویژه‌ای داشته باشیم. این رادار در طول کار اشکالاتش را نشان می‌دهد و ما هم هر بار بخشی از این اشکالات را برطرف می‌کنیم تا در نهایت به سیستمی کامل و کارآمد برسیم.

او می‌گوید چنین سیستمی اولین بار است که در آمریکا به کار می‌رود و به همین دلیل باید انتظار نقیصه را از آن داشت. اما چنین سخنانی از نظر منتقدان سیستم دفاع موشکی به معنای آن است که طراحان این سیستم قصد وقت  کشتن دارند تا زمان لازم برای کامل کردن و حتی تولید دوباره یک سیستم دفاع موشکی مورد نظر واشنگتن را به دست بیاورند.

هیچ کس نمی‌داند رادار دریایی ایکس باند چه وقت در آلاسکا وارد عمل می‌شود. درحال حاضر گفته می‌شود که زمان موعود اوائل سال آینده است. سرهنگ فیلوز می‌گوید، مردم آمریکا این تاخیرها را درک می‌کنند چون این سیستم در صورت کامل شدن در آینده نزدیک تاریخ را تغییر خواهد داد.

تایم/ 15 آگوست

کد خبر 29026

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز