چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴
۰ نفر

آیدا ابوترابی: هر‌روز یک خبر تازه و مهیج! با این پیشرفت سریعی که علم دارد، نمی‌شود از همه‌ی خبرها آگاه شد، نه؟! با این‌همه، خواندن خبر پیشرفت‌های علمی هم‌چنان جذاب است. به‌خاطر همین،برخی از خبرهای علمی را در این‌جا برایتان می‌آوریم.

دوچرخه شماره ۸۱۲

شايد تا چند وقت ديگر، بعضي از اين يافته‌هاي علمي و دستگاه‌ها را به شكل گسترده در كشورهاي جهان و كشور خودمان بتوان ديد.

دوچرخه شماره ۸۱۲

در چند هفته‌ي گذشته ساعت معروفي به حراج گذاشته و به قيمت حدود 1/6ميليون دلار فروخته شد. اين ساعت را «ديواسكات» فرمانده‌ي عمليات آپولو 15 هنگام راه‌رفتن روي كره‌ي ماه به‌دست داشت و هنوز گرد و خاك ماه روي آن ديده مي‌شود! سفر آپولو15 به ماه در سال 1971 ميلادي صورت گرفت.

دوچرخه شماره ۸۱۲

خیلی از آینده‌پژوهان و دانشمندان اعتقاد دارند که در آینده‌ی نزدیک، چاپگرهای سه‌بعدی زندگی روزمره‌ی ما را متحول خواهند کرد. خیلی از وسایل را به‌راحتی در خانه درست می‌کنیم و خیلی خریدها و کارهای پرزحمت حذف می‌شوند. اما تا آن‌زمان هر‌روز خبر از ساخته‌های جدیدی مي‌رسد که با چاپگرهای سه‌بعدی به‌سرعت ساخته می‌شوند. تازه‌ترین خبرها مي‌گويند كه دانشمندان توانستند با چاپگر زیستی سه‌بعدی، رگ انسان را بسازند. با این روش، یک رگ 10 سانتی‌متری ظرف 10 دقیقه ساخته می‌شود.

دوچرخه شماره ۸۱۲

دانشمندان ناسا اعلام كردند كه طوفان‌هاي خورشيدي، باعث از بين‌رفتن اتمسفر مريخ شده است. در نشست خبري محققان ناسا، اعلام شد كه مريخ حدود چهار ميليارد سال پيش اتمسفر بسيار ضخيمي داشته كه سطح آن را گرم مي‌كرده و باعث مي‌شده سياره‌ي سرخ، سياره‌‌اي قابل زندگي باشد، اما طوفان‌های خورشیدی آن را از بین برده است.

دوچرخه شماره ۸۱۲

ساخت یکی از مهم‌ترین تلسکوپ‌های جهان با برگزاری جشنی در شیلی آغاز شد.

این تلکسوپ قرار است در دهه‌ی آینده فعال شود. قطر اصلی آینه‌ی این تلسکوپ حدود 24 متر خواهد بود و وظیفه‌ی آن شناسایی سیاره‌های قابل‌سکونت و بررسی ماده‌ی تاریک خواهد بود.

 اسم این تلکسوپ، «تلسکوپ عظیم ماژلان» یا «جي‌ام‌تي» (GMT) است.

دوچرخه شماره ۸۱۲

خبر درمان سرطان یک کودک یک‌ساله، باعث خوشحالی پزشکان و امید برای کشف بقیه‌ی سرطان‌ها شده است. این بیمار که از سرطان خون رنج می‌برد، با یک درمان جدید که پیش از این فقط روی موش آزمایش شده بود، به‌طور کامل بهبود یافت. در این روش درمانی، از علم ژنتیک بهره گرفته شده و تحقیقات بیش‌تر روی آن می‌تواند نویدبخش تحولات عظیمی در دنیای پزشکی باشد.

دوچرخه شماره ۸۱۲

در دنیای خودرو، خیلی وقت است که از خودروی بدون راننده صحبت می‌شود؛ اما بیش‌تر آن‌چه تا الآن اتفاق افتاده، حضور نمایشی یا آزمایشی این خودروها در شهر بوده است. به‌تازگی در پنج شهر اروپا اتوبوس‌های بدون راننده به‌راه افتاده‌اند. هدف از این برنامه، کمک به کاهش تصادفات رانندگی و کم‌کردن ترافیک اعلام شده است. یونان اولین کشوری است که استفاده از این اتوبوس‌های ساخت فرانسه را با پنج متر طول و قابلیت حمل 10 مسافر در دستور کارخود قرار داده است.

دوچرخه شماره ۸۱۲

دورافتاده‌ترین جرم در منظومه‌ی شمسی کشف شد. گفته می‌شود این جرم که احتمالاً یخی است، در فاصله‌ای 15/5 میلیارد کیلومتری از خورشید قرار دارد، یعنی سه برابر دورتر از پلوتون. منظومه‌ی شمسی به سامانه‌ای گفته می‌شود که ستاره‌ی خورشید در آن قرار دارد و اجرام آسمانی به دورش می‌چرخند.

کد خبر 316647

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha