همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: در صورت صدور قطعنامه جدید علیه ایران جمهوری اسلامی ایران درباره سطح همکاری‌هایش با آژانس تجدید نظر خواهد کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سیدمحمدعلی حسینی یکشنبه 25 شهریور در جمع خبرنگاران همچنین درباره اظهارات آقای متکی درخصوص خروج برنامه‌ریزی شده نیروهای امریکایی از عراق افزود: در این زمینه و درباره ضرورت خروج نیروهای اشغالگر از عراق تردیدی نیست و این اظهارات با مواضع گذشته تفاوتی ندارد.

وی اضافه کرد: آنچه وزیر خارجه بر آن تاکید کرده ضرورت خروج برنامه‌ریزی و زمانبندی شده نیروهای امریکایی از عراق است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره اظهارات و موضع گیری‌های ضد و نقیض مقامات آلمان درخصوص ادامه همکاری‌های ایران با آژانس و از سوی دیگر ضرورت تحریم ایران گفت: اگر آلمانی ها از همکاری‌های ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی حمایت کنند، گامی مثبت و در مسیر درست است، در حالی که حمایت آنها از تحریم علیه ایران که از ابتدا در مسیری نادرست بوده است ناکارآمد و نادرست خواهد بود.

تهدیدهای امریکا موضوع جدیدی نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال تهدیدهای امریکا چیست، گفت: تهدیدهای امریکا موضوع جدیدی نیست و جمهوری اسلامی ایران از اقتدار کافی برای دفاع از خود برخوردار است.

سیدمحمدعلی حسینی افزود: امیدواریم افراد عاقلی که در خدمت امریکا هستند مانع از تصمیم‌های نادرست مقامات این کشور شوند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه آیا گفتگوی تلفنی آقای احمدی نژاد با پادشاه عربستان بیانگر رویکرد جدید سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است، گفت: سخنان رئیس جمهور با پادشاه عربستان، گام و سیاست جدیدی نیست بلکه تاکیدی است بر سیاست‌های قبلی جمهوری اسلامی، ما آماده ایم اندوخته‌های خود را در زمینه فناوری هسته‌ای در اختیار کشورهای دوست از جمله عربستان قرار دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که آیا در سفر وزیر خارجه بلژیک به ایران درباره مسئله تعلیق غنی سازی اورانیوم گفتگو شده است گفت: در دیدارهایی که با مقامات کشورمان صورت گرفته بحث تعلیق وجود نداشته است؛ خبرنگاران این سوال را مطرح کردند که پاسخ آن نیز داده شد.

خبرنگاری پرسید: آقای هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق گفته است دور جدید گفتگوهای ایران و امریکا درخصوص عراق به زودی آغاز می شود، آیا این خبر صحت دارد؟

حسینی در پاسخ گفت: آقای زیباری قبلا این موضوع را مطرح کرده است و تلاش هایی را نیز در این خصوص انجام می‌دهد.

وی تصریح کرد: با اینکه در سیاست و مواضع امریکا تغییری مشاهده نشده و رویکرد این کشور در عراق و منطقه نیز اصلاح نشده، اما ایران آماده است به دولت و ملت عراق کمک کند.

حسینی افزود: در صورتی که دولت عراق درخواست کند، ما آماده هستیم به این کشور کمک کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تعلیق غنی سازی قابل مذاکره است گفت: تعلیق قابل مذاکره نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه به خبرنگاری که این سوال را مطرح کرده بود گفت: بیش از شش ماه پیش که شما این سوال را مطرح کردید نیز همین پاسخ را دادیم. ما بارها در این باره توضیحات مفصلی داده‌ایم.

حسینی همچنین از سفر منوچهر متکی وزیرامورخارجه کشورمان به نیویورک و شرکت در نشست افتتاحیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد خبر داد و گفت: در این فرصت جلسات مختلفی در سطح وزرا برگزار می شود و آقای متکی نیز در آن ها شرکت خواهد کرد. درباره موضوعات عراق و افغانستان نیز در این جلسات گفتگو خواهد شد.

کد خبر 31571

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز