همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: این وزارت خانه همواره پاسدار ارزش‌های اسلامی و اعتقادی بوده و هیچگاه در اینگونه موارد (توهین به ادیان) سکوت نکرده است.

به‌گزارش ایرنا، سیدمحمدعلی حسینی در گفتگو با گروهی از خبرنگاران با تشریح اقدامات وزارت امور خارجه در ارتباط با اهانت به مقدسات اسلامی به پرسش‌های آنان پاسخ گفت.

حسینی در پاسخ به این پرسش که وزارت خارجه چه اقداماتی برای محکوم کردن چاپ کاریکاتوری موهن از حضرت محمد (ص) در نشریات سوئد انجام داده است، گفت: وزارت امور خارجه ایران به‌عنوان نخستین دستگاه دیپلماسی میان کشورهای اسلامی بود که اقدام به پیگیری این موضوع بلافاصله پس از اطلاع از انتشار کاریکاتور نمود.

وی افزود: در همین رابطه پس از انتشار کاریکاتور، سرپرست سفارت سوئد در تهران احضار و اعتراض شدید کشورمان به این موضوع اعلام شد. متعاقب اقدام وزارت امورخارجه، دیگر کشورهای اسلامی نیز نسبت به محکوم کردن این رویکرد اهانت‌آمیز عمل نموده و روند واکنش‌ها به صورت فراگیر مطرح شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: فعال شدن سفارت کشورمان در استکهلم، رایزنی با سفرای کشورهای اسلامی در سوئد برای تسلیم نامه‌های اعتراض‌آمیز به مسئولین سوئدی، اعتراض و محکوم شدن آن در جلسات سخنگویی هفتگی و اعتراض معاون وزیر امور خارجه در سفر به سوئد از جمله این فعالیت‌ها بوده است.

حسینی با اشاره به اینکه وزارت خارجه در این مدت، همچنین ضمن رایزنی با وزرای شرکت‌کننده در اجلاس حقوق بشر و تنوع فرهنگی، خواهان درج محکومیت اهانت به ادیان در بیانیه پایانی شد.

وی تاکید کرد: وزارت امور خارجه همواره پاسدار ارزش‌های اسلامی و اعتقادی بوده و هیچگاه در اینگونه موارد سکوت نکرده است.

حسینی درباره اینکه تکرار اهانت رسانه‌های غربی به مقدسات اسلامی با چه هدفی صورت می‌گیرد، گفت: چنین اقداماتی با هدف ترویج تنفر و گسترش نژادپرستی صورت می‌گیرد که محکوم و مطرود است. این رویکردها باورهای دینی و مذهبی را هدف قرار داده و زمینه‌های تضاد و نزاع فرهنگی را تشدید کرده است.

وی با بیان اینکه نقش عوامل مغرض و مشکوک را نباید در اینگونه جریانات نادیده گرفت، گفت: ما اینگونه اقدامات را برنامه‌ریزی شده از سوی برخی محافل ضد دین و معاند با ادیان و فرهنگ‌های مختلف می‌پنداریم و به‌عنوان یک پدیده ضد حقوق بشر محکوم می‌کنیم.

حسینی افزود: خوشبختانه در هر دو مورد مسلمانان جهان با واکنش یکپارچه و مناسب خود که بطور عمده بر محور روشنگری و یادآوری منشور سازمان ملل، مصوبات سازمان کنفرانس اسلامی، مولفه‌های بنیادین حقوق بشر و احترام به تنوع فرهنگی استوار بود، نیات شوم عوامل مشکوک ماورای این جریانات را آشکار ساختند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ارتباط میان چاپ کاریکاتور و آزادی بیان، گفت: بی‌احترامی، تنفر آفرینی، اهانت به ادیان و فرهنگ‌ها در چارچوب آزادی نشر و بیان نمی‌گنجد.

وی افزود: اینگونه اقدامات در مخالفت آشکار با بند ‪ ۲‬ماده ‪ ۲۰‬میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و همچنین ماده ‪ ۴‬کنوانسیون بین‌المللی رفع کلیه اشکال نژادپرستی که هرگونه تبلیغ، تشویق، تبعیض، خشونت و خصومت را تقبیح و قانونا ممنوع نموده، قرار دارد.

حسینی گفت: لذا (چاپ اینگونه کاریکاتورها) نوعی قانون شکنی و بی‌احترامی به قوانین و حرمت شکنی نسبت به حریم‌های فرهنگی به‌حساب می‌آید که از سوی هیچ فرد آزاد و منصفی پذیرفتنی نخواهد بود.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه نظر جمهوری اسلامی ایران در قبال اینگونه اقدامات چه بوده است؟ گفت: ما همواره اقداماتی را که به توهین به ادیان و یا ارزش‌های الهی و نژادپرستی منجر شده، محکوم کرده‌ایم.

جمهوری اسلامی ایران احترام به ارزش‌ها و مقدسات مذاهب و ادیان الهی را نه تنها در چارچوب آموزه‌ها و تعلیمات دینی، بلکه در موازین اخلاقی، حقوقی و بین‌المللی از جمله مفاد معاهدات بین‌المللی حقوق بشر مورد تاکید قرار داده و حفظ و رعایت آن را خواستار شده است.

اعتقاد داریم که هتک حرمت ادیان و چاپ کاریکاتورهای موهن، موجب تنفر و چالش بین ادیان گشته و با ارزش‌های مورد احترام تمامی فرهنگ‌ها مغایر است. همچنین اینگونه اقدامات زمینه‌های تخاصم فرهنگی را فراهم آورده که بی‌توجهی به آن، می‌تواند موجب تنفرآفرینی و آسیب به آرامش و صلح جهانی و چالش‌های فراگیرتر شود.

ما در راستای ایجاد تقویت روح محبت، مهرورزی و عدالت بین ادیان و مراودات بهتر میان آنها، تمام مساعی خود را بر پایه تقویت فرهنگ‌ها و ادیان معمول داشته‌ایم.

حسینی در پاسخ به این پرسش که علت سکوت دولتمردان، شخصیت‌ها، محافل مذهبی و روشنفکری اروپایی در قبال اهانت به ادیان، ناشی از چیست، گفت: ما هر از گاهی شاهد بی‌مبالاتی برخی مقامات و شخصیت‌های اروپایی در حرمت‌شکنی و حریم امن فرهنگ‌ها و ادیان بوده‌ایم که این موضوع به افزایش تنش منجر شده است.

آنها باید استانداردهای دوگانه در دفاع از ارزش‌های انسانی و حقوق بشر جهانی را کنار گذارده و در قبال مسایلی که احساسات و عواطف جامعه جهانی را به چالش می‌کشد، موضع شایسته‌تری داشته باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت: بی‌تفاوتی آنها برای ما قابل درک نیست. ضمن اینکه بی‌احترامی به رویه‌های پذیرفته شده اخلاقی و احترام به فرهنگ‌های مختلف و نقض قوانین مربوط به مقابله با توهین به ادیان، قابل توجیه نیست.

حسینی درباره تلاش‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه کشورمان برای مقابله با این حرکات، گفت: وزارت خارجه همواره با یادآوری قطعنامه‌های مصوب کمیسیون حقوق بشر و سازمان ملل درباره مقابله با توهین به ادیان و مذاهب و همچنین قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل پیرامون گفت وگوی بین فرهنگ‌ها و تمدن‌ها که در آن بی‌حرمتی به مذاهب و مقدسات مردود شمرده شده، سعی کرده نظر جامعه جهانی را به اقدامات اسلام‌ستیزانه و تفرقه‌افکنانه جلب نماید.

وی افزود: وزارت خارجه همچنین بارها بر مصوبه اجلاس فوق‌العاده سران کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی در مکه که در آن موضوع اسلام‌ستیزی و تبعیض نژادی مورد اعتراض و انتقاد شدید قرار گرفته، تاکید کرده و از رشد اسلام‌ستیزی و توهین به اسلام و مقدسات اسلامی در برخی کشورهای اروپایی اظهار تاسف و نگرانی شدید کرده است.

حسینی گفت: اجلاس حقوق بشر و تنوع فرهنگی در تهران نیز که با تلاش گسترده دستگاه دیپلماسی کشورمان برگزار شد، این امکان را برای جمهوری اسلامی فراهم آورده تا با تاسیس دفتر مطالعات حقوق بشر و تنوع فرهنگی در تهران، در آینده بتواند با مطالعه مبانی حقوق بشر در قاره‌های مختلف، استانداردهای جدیدی را استخراج نماید که موضوع توهین به ادیان و ارزش‌های الهی می‌تواند یکی از موضوعات مهم در این زمینه باشد.

وی افزود: در مورد اخیر در سوئد نیز معاون امور بین‌الملل وزارت امور خارجه در سفر به آن کشور خواهان تصویب قوانینی در کشورهای اروپایی شد تا از اسلام ستیزی در آن قاره ممانعت شود.

کد خبر 31407

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز