مؤسسه «علوم و امنیت بین‌المللی» مستقر در واشنگتن که به بررسی و مطالعه وضعیت گسترش سلاح‌های هسته‌ای در جهان می‌پردازد، در گزارشی به میزان پلوتونیوم نظامی تولید شده از سوی رژیم صهیونیستی تا پایان سال ۲۰۱۴پرداخته است.

در اين گزارش كه به قلم ديويد آلبرايت، بنيانگذار و رئيس اين مؤسسه نوشته شده، براساس محاسبات تخصصي، حجم پلوتونيوم توليد شده در تاسيسات هسته‌اي اين رژيم حدود 660كيلوگرم برآورد شده است.آلبرايت در اين گزارش مي‌نويسد، تعداد دقيق بمب‌هاي هسته‌اي اسرائيل هميشه محرمانه نگه داشته شده اما براساس حجم پلوتونيوم توليد شده مي‌توان تعداد بمب‌ها را برآورد كرد. با توجه به اينكه براي ساخت يك بمب هسته‌اي بين 3تا 5كيلوگرم پلوتونيوم مورد استفاده قرار مي‌گيرد، با اين حجم پلوتونيوم مي‌توان به‌طور متوسط حدود 165بمب هسته‌اي ساخت. در گزارش آلبرايت آمده كه برآوردها نشان مي‌دهد اسرائيل حدود 30درصد اين پلوتونيوم را به بمب تبديل نكرده است، بنابراين اكنون اين رژيم داراي 115بمب هسته‌اي است.

ديويد آلبرايت كه پيش از اين در دهه 1990ميلادي از بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بوده، ساخت نخستين سلاح هسته‌اي اسرائيل را به سال‌هاي پيش از جنگ 6 روزه اعراب و اسرائيل در سال 1967مربوط مي‌داند. به نوشته او برنامه هسته‌اي اسرائيل طي بيش از 5دهه اخير هميشه ساختاري مبهم داشته و تنها در مقاطعي در اثر فشارهاي بين‌المللي زوايايي از آن برملا شده است. اسناد از طبقه بندي خارج شده دولت آمريكا نيز توليد سلاح‌هاي هسته‌اي رژيم صهيونيستي را تأييد كرده است.

طبق گزارش مؤسسه علوم و امنيت بين‌المللي، قلب مجموعه ساخت سلاح‌هاي هسته‌اي اسرائيل در سايت «ديمونا» قرار دارد كه توليد‌كننده پلوتونيوم مورد نياز بمب‌هاست. در اين گزارش آمده كه تمام اين تجهيزات مورد نياز طي دهه 1950و 1960ميلادي از سوي فرانسه در اختيار اسرائيلي‌ها قرار گرفته و رژيم صهيونيستي طي همين سال‌ها نخستين سلاح‌هاي هسته‌اي‌اش را توليد كرده است. موشك بالستيك جريكو نيز كه يكي از موشك‌هاي اصلي حمل كلاهك هسته‌اي رژيم صهيونيستي است در دهه 1960به كمك فرانسه توليد شده است. علاوه بر اين، رژيم اسرائيل موشك‌هاي كروزي توليد كرده كه قادر به حمل كلاهك هسته‌اي هستند. رژيم صهيونيستي در كنار كره‌شمالي، هند و پاكستان پيمان منع گسترش تسليحات هسته‌اي (ان‌پي‌تي) را امضا نكرده‌اند.

کد خبر 314890

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha