همشهری آنلاین: سازمان شفافیت بین‌الملل اعلام کرد: هزینه‌های نظامی محرمانه در ۱۷ کشور در شمال آفریقا و خاورمیانه در سال ۲۰۱۴ به بیش از ۱۳۵ میلیارد دلار بالغ شده و در این میان عربستان و رژیم صهیونیستی در صدر خریداران تسلیحات در جهان قرار گرفتند.

رژیم صهیونیستی و عربستان در صدر خریداران تسلیحات در جهان

به گزارش ايرنا، پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی نبأ به نقل از گزارش این سازمان تحت عنوان شاخص مبارزه با فساد در بخش دفاع در شمال آفریقا و خاورمیانه انتشار یافته در تونس نوشت: هزینه های محرمانه دفاعی در منطقه به میزان 25 درصد افزایش یافته است.

در این گزارش آمده است: در سال گذشته مبلغ 120 میلیارد دلار صرف هزینه های دفاعی و نظامی شده است.

سازمان شفافیت بین الملل خاطرنشان کرد: نزاع در خاورمیانه و نبرد در سوریه و یمن و عراق باعث افزایش بودجه های دفاعی اختصاص یافته شد. بسیاری از بودجه های روزافزون دفاعی به دلیل فساد و پارتی بازی و عدم شفافیت بطور نادرست هزینه می شوند.

گزارش افزود: عربستان بخش عمده تسلیحات خریداری شده خود را به گروههایی اختصاص داد که به دلیل تحریم و یا ناتوانی مالی قدرت خرید تسلیحات را نداشته و ندارند. رژیم سعودی در سال 2013 برای کمک نظامی به گروهک های تروریستی در سوریه مقدار بسیاری تسلیحات از کرواسی خریداری کرد. مصر در سال 2014 دو میلیارد دلار از روسیه سلاح خریداری کرد که ریاض هزینه آن را پرداخت کرد.

روزنامه گاردین چاپ لندن دو هفته پیش نوشت: عربستان بزرگ ترین مشتری تسلیحات از انگلیس است و طی پنج سال گذشته تقریبا 4 میلیون جنیه استرلینگ تجهیزات نظامی از انگلیس خریداری کرد.

با بررسی گزارش های سازمان شفافیت بین الملل و روزنامه گاردین می توان به سه نتیجه ذیل دست یافت:

1 - برخی از حکومت های منطقه حتی آن دسته از آنهایی که بودجه خوبی برای تامین تسلیحات خود اختصاص داده اند، از نقاط ضعف بزرگی در ارتباط با فساد رنج می برند و همین امر باعث شده تا آنها از آنچه که به نظر می رسد، متزلزل تر باشند.

2 - فساد مکانیزم بسیار قوی برای کشمکش و درگیری در منطقه بشمار می رود زیرا عامل گسترش تسلیحات است. در واقع ضعف سامانه های نظارت بر صادرات باعث رواج یافتن جرایم سازمان یافته در دو بخش نظامی و امنیتی شده است.

3 - حسن اعتماد ملت های منطقه و به دنبال آن مشروعیت دولت ها در برخی از کشورهای منطقه به عنوان مهم ترین عامل برقراری امنیت و ثبات در این کشورها در کوتاه مدت و دراز مدت در نتیجه فساد و تباهی در تمامی ابعاد به ویژه بعد نظامی و امنیتی کاهش یافته است.

کد خبر 313511

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha