دومین روز از سفر شهردار تـهران به روسیـه با دیدارهایی همراه بود. دیدار با رئیس مجلس دومای مسکو و همچنین دیدار با استاندار سن‌پترزبورگ ازجمله برنامه‌های دومین روز سفر شهردار تهران به روسیه بود.

تهران روابط خود را با سن‌پترزبورگ گسترش می‌دهد.

محمدباقر قاليباف، شهردار تهران پس از امضاي توافق همكاري با شهردار مسكو، روز گذشته در ديدار با استاندار سن‌پترزبورگ خبر از آمادگي شهرداري تهران براي همكاري در زمينه اقتصادي و تجاري به‌ويژه در حوزه مواد غذايي، ميوه و سبزيجات و همچنين در حوزه زيباسازي، گردشگري و فني و حمل‌ونقل خبر داد. استاندار سن‌پترزبورگ نيز با اعلام آمادگي براي اين همكاري اعلام كرد كه هيأتي را براي آماده‌سازي‌ همكاري‌هاي بين 2 شهر به تهران اعزام خواهد كرد. رئيس دوماي مسكو نيز تهران را شهري تأثير‌گذار و مهم دانست و از امضاي توافقنامه همكاري بين مسكو و تهران ابراز خوشحالي كرد.

محمدباقر قاليباف ضمن ابراز خوشحالي از ملاقات با استاندار سن پترزبورگ در آستانه سفر رئيس‌جمهور روسيه به ايران گفت: در سال‌هاي گذشته روند خوبي در نحوه همكاري‌ها و مبادلات سياسي، اقتصادي و فرهنگي بين ايران و روسيه برقرار بود، اما امروز شرايط نشان مي‌دهد اين همكاري‌ها در حال به اوج رسيدن است. ثمرات اين همكاري‌ها براي 2‌كشور ايران و روسيه، مردم 2‌ملت و همچنين آرامش منطقه و تأثيرگذاري آن در عرصه بين‌المللي قابل مشاهده خواهد بود.

شهردار تهران تصريح كرد: آثار اين همكاري دوجانبه، به‌طور روشن در عرصه بين‌المللي ديده مي‌شود و اين حاكي از رويكرد دوستي‌اي است كه بين 2 كشور در منطقه به‌وجود آمده است. مقدمات توافقات خوبي در زمينه همكاري‌هاي تجاري، اقتصادي و انرژي در سفر پوتين به ايران تدارك ديده شده و همچنين قرار است وزير بهداشت روسيه در اين سفر پوتين را همراهي كند و تفاهمنامه خوبي در حوزه دارويي به امضا برسد. وي ادامه داد: همانطور كه مي‌دانيد تهران به‌عنوان پايتخت ايران داراي بزرگ‌ترين جمعيت و اقتصاد است. اين شهر در روز 12ميليون جمعيت و شب‌ها 9ميليون نفر را در خود جاي داده است و اقتصاد بزرگ، فعال و پويايي در اين شهر وجود دارد.

اقدامات صورت گرفته در تهران بخش ديگري از سخنان شهردار تهران بود. او گفت: در تهران سالانه 25كيلومتر مترو احداث مي‌شود و اين در حالي است كه در حدود 13سال پيش سالانه تنها 3كيلومتر مترو احداث مي‌شد. طبق برنامه‌ها قرار است تا سال 2017همه 7خط متروي تهران را كامل كنيم. در حال حاضر حدود 200كيلومتر خط مترو داريم كه تا 2 سال آينده به 250كيلومتر افزايش خواهد يافت. البته اين ارقام به جز آمار خطوط متروي در حال احداث اطراف شهر تهران مانند فرودگاه بين‌المللي امام خميني(ره) است. شهردار تهران خاطرنشان كرد: آمادگي كامل داريم در زمينه‌هاي اقتصادي، تجاري و به‌طور خاص در حوزه مواد غذايي، ميوه و سبزيجات بين شهرداري تهران و استانداري سن پترزبورگ اقدامات لازم و همكاري‌هاي مناسبي انجام شود. همچنين در حوزه زيباسازي، گردشگري، توريسم و حوزه‌هاي فني و حمل‌ونقل نيز مي‌توانيم همكاري‌هاي جدي و نزديكي داشته باشيم.

قاليباف از سفر قريب‌الوقوع استاندار سن‌پترزبورگ به تهران در اين ديدار استقبال كرد و ضمن دعوت رسمي از وي براي سفر به تهران گفت: اگر آمادگي داشته باشيد پيش از اين سفر، يك هيأت كارشناسي براي مسائل اقتصادي و تجاري به تهران اعزام كنيد تا پيش از سفر جنابعالي مقدمات و زمينه‌هاي همكاري بررسي شود، درصورت صلاحديد موافقت‌نامه‌اي در اين زمينه امضا و بخشي از كارهاي سفر شما اجرايي شود تا بتوانيم بخشي از مبادلات تجاري و اقتصادي را آغاز كنيم.

در ابتداي اين ديدار محمدباقر قاليباف ضمن ابراز تسليت عميق خود و شهروندان تهراني به‌خاطر حادثه تأسف‌بار تروريستي هواپيما كه منجر به كشته شدن تعداد زيادي از اهالي اين شهر شمالي روسيه شد، اظهار داشت: پيام تسليت و مراتب تأسف و همدردي بنده و هيأت همراه را به خانواده‌هاي داغديده اين حادثه در سن‌پترزبورگ برسانيد.

  • 90درصد بودجه مسكو از ماليات‌ها تأمين مي‌شود

شهردار تهران روز گذشته با رئيس مجلس دوماي مسكو ديدار و گفت‌وگو كرد. شاپوشنيكف رئيس مجلس دوماي مسكو در ديدار با محمدباقر قاليباف ضمن ابراز تشكر و قدرداني اعضاي دوما براي پذيرش اين دعوت و خيرمقدم اظهار كرد: روابط تهران و مسكو ريشه‌هاي بسيار عميق و ديرينه‌اي دارد و براي نخستين‌بار اعضاي شوراي شهر تهران سال 2004 از دوماي مسكو بازديد كردند. در سال 2005هيأت دوماي مسكو در پاسخ به آن سفر به تهران آمدند و اطمينان داريم ملاقات امروز هم به توسعه پايدار و افزايش همكاري‌هاي 2 شهر تهران و مسكو كمك خواهد كرد.

شاپوشنيكف با بيان اينكه از امضاي تفاهمنامه شهرداري تهران با شهرداري مسكو خيلي خوشحال شديم و اميدواريم اين تفاهمنامه بتواند به توسعه روابط منجر شود، ادامه داد: مسكو بزرگ‌ترين كلانشهر اروپاست و 2500كيلومترمربع مساحت دارد. 12منطقه اداري و 21شهرك مسكوني در مسكو داريم. همچنين 146تشكيلات شهرداري داريم. رئيس دوماي مسكو درباره بودجه اداره پايتخت روسيه گفت: بودجه شهر مسكو در بخش درآمدي حدود 22.5ميليارد دلار و بودجه هزينه‌اي هم حدود 25ميليارد دلار است.

براي بودجه سال آينده كمبود بودجه ما 3درصد است. مي‌توانيم با اقدامات و برنامه‌ريزي‌هاي مناسب اين كمبود بودجه را به صفر برسانيم. 90درصد بودجه ما از محل ماليات‌ها تأمين مي‌شود. شاپوشنيكف ضمن برشمردن 14برنامه و سياست اصلي در مديريت شهر مسكو، گفت: توسعه بهداشت، توسعه آموزش، حمايت اجتماعي، توسعه نظام حمل‌ونقل، مسكن، توسعه زيرساخت‌ها و مهندسي و خدمات عمومي شهر، فرهنگ، ورزش، دولت آزاد، توسعه صنايع و توريسم، توسعه اقتصاد، افزايش جذب سرمايه‌گذاري در مسكو، سياست شهرسازي و برنامه شهر امن ازجمله برنامه‌هاي مديريت شهري مسكو است.

بيشترين سهم بودجه مسكو به برنامه‌هاي اجتماعي اين شهر اختصاص دارد. به‌گفته شاپوشنيكف 53درصد از بودجه مسكو كه حدود 12ميليارد دلار است براي اجراي برنامه‌هاي اجتماعي است. بعد از آن هم بيشترين تمركز روي نظام حمل‌ونقل قرار دارد كه حدود 23درصد است.

توجه به پارك‌هاي فناوري در مسكو از نظر رئيس دوماي مسكو جزو اقدامات مناسب اين شهر براي افزايش توان اقتصادي در اين شهر بوده است. به‌گفته او تا سال 2017حدود 60پارك فناوري در مسكو راه‌اندازي مي‌شود.رئيس دوماي مسكو با بيان اينكه اين شهر از نظر جذب سرمايه‌گذار بين ساير كشورها مقام دهم را دراختيار دارد، گفت: ما مقام اول از نظر ساخت اماكن مسكوني و غيرمسكوني را در جهان داريم. توسعه زيرساخت‌هاي حمل‌ونقل عمومي در مسكو از ديگر محورهاي سخنان رئيس دوماي مسكو بود. در حال حاضر امتداد شبكه جاده در مسكو 4500كيلومتر است و در 5سال گذشته 400كيلومتر راه و جاده در اين شهر احداث شد. 795مسير خطي ازجمله اتوبوس، اتوبوس برقي و تراموا در اين شهر وجود دارد.662خط اتوبوس، 88خط اتوبوس برقي و 45خط تراموا فعاليت مي‌كنند.
او گفت: در سال 2011تصميم گرفتيم كه خطي ويژه را احداث كنيم كه پيش از آن وجود نداشت. در حال حاضر 210كيلومتر از راه‌هاي مسكو خط ويژه است كه روزانه يك و نيم ميليون نفر در اين مسير جابه‌جا مي‌شوند.

شاپوشنيكف در ادامه افزود: اگر متروي مسكو نبود نمي‌توانستيم فقط با اين وسايل نقليه مسافران را جابه‌جا كنيم زيرا روزانه 9ميليون نفر با متروي مسكو تردد مي‌كنند. متروي مسكو از نظر تراكم استفاده رتبه پنجم را در جهان و پس از پكن، توكيو، سئول و شانگهاي دراختيار دارد. 300كيلومتر طول متروي مسكو است كه 220ايستگاه دارد. تا سال 2018، 36ايستگاه ديگر افتتاح مي‌شود. براساس روند ساخت، فقط از پكن و شانگهاي عقب هستيم.

وي ادامه داد: ما در حوزه حمل‌ونقل همچنين توجه خاصي به دوچرخه‌سواران داريم. 216 كيلومتر مسير اختصاصي براي تردد دوچرخه‌سواران ايجاد كرديم و 2500 دوچرخه روزانه براي تردد در شهر اجاره داده مي‌شود. توريست‌هايي كه مي‌آيند استفاده از دوچرخه بسيار جالب است و بعضا براي تردد در شهر از دوچرخه استفاده مي‌كنند.

رئيس دوماي مسكو درباره وضعيت بازديد توريست‌ها از مسكو گفت: در سال 2014، حدود ١٦ ميليون توريست از مسكو بازديد كردند. بيش از 600ساختمان كه مربوط به ميراث فرهنگي است در مسكو بازسازي شده كه همين امر در افزايش ورود توريست به مسكو تأثير داشته است.

شاپوشنيكف در پايان سخنانش ضمن دعوت از ايراني‌ها و شهروندان تهراني براي حضور در مسابقات جهاني هاكي در سال 2016 كه در مسكو برگزار مي‌شود، از شهروندان تهراني خواست تا در مسابقات جام‌جهاني 2018روسيه نيز حضور يابند.محمدباقر قاليباف نيز در اين ديدار ضمن ابراز آمادگي براي افزايش همكاري‌ مسكو و تهران از دغدغه‌هاي مديريت شهري تهران گفت.

شهردار تهران مسائل اجتماعي و بازسازي شهر را از دغدغه‌هاي مديريت شهري دانست و گفت: تهران در دهه اخير رشد چشمگيري داشته و توانسته در بخش‌هاي مختلف توجه دنيا را به‌خود جلب كند. در اين سفر توافقنامه‌اي بين شهرداري تهران و مسكو امضا شد تا همكاري‌هاي جدي بين اين دو شهر شكل بگيرد. شهردار تهران تصريح كرد: فرصت امروز جمهوري اسلامي ايران و روسيه فرصت خوبي براي همكاري‌هاي بين 2 كشور و پايتخت آنهاست.

قاليباف همچنين در پايان اظهارات رئيس مجلس دوماي مسكو نيز گفت: در تهران نيز همين رويكرد و مسير در حال طي شدن است؛ پارلمان شهري تهران هم 31عضو و 6كميسيون تخصصي دارد. وي خاطرنشان كرد: شرايط آب و هوايي تهران با مسكو متفاوت است.
در تهران سالانه حدود 250ميلي متر بارندگي داريم اما سعي كرده‌ايم شهر را سرسبز نگه‌داريم. علاوه بر اين پارك‌هاي بزرگي در تهران وجود دارد كه نگهداري آنها بسيار پرزحمت است اما ما در قبال شهروندان مسئوليم و تلاش مي‌كنيم بهترين خدمات اجتماعي را ارائه دهيم.

  • صفحه نوين روابط ايران و روسيه

گئورگي پالتاوچنكو استاندار سن‌پترزبورگ در ديدار با شهردار تهران از روابط ديرينه 2 شهر خبر داد، به‌ويژه در روزگاري كه سن‌پترزبورگ به‌عنوان پايتخت روسيه شهري داراي اهميت سياسي بود. وي ضمن ابراز خوشحالي از تداوم روابط خوب ميان 2 شهر سن پترزبورگ و تهران گفت: اميدواريم كه اين ديدار صفحه نويني در روابط ايران و روسيه باز كند. فكر مي‌كنم موارد بسياري براي همكاري بين اين دو شهر به‌ويژه در حوزه اقتصادي وجود داشته باشد.

اميدوارم در آينده نزديك تحريم‌ها برداشته شود و بتوانيم در زمينه‌هاي مختلف روابط را گسترش دهيم. وي در معرفي سن‌پترزبورگ گفت: اين شهر در زمينه كشتي‌سازي، پايتخت روسيه است و مدرن‌ترين كشتي‌هاي نظامي، مسافربري و باربري در اينجا ساخته مي‌شود. وي با بيان اينكه در زمينه مسكن و زيربناي مسكوني مي‌توانيم همكاري‌هاي مثبتي داشته باشيم، گفت: در زمينه توسعه حمل‌ونقل شهري و زيربناي آن نيز مي‌توانيم با يكديگر همكاري كنيم. متروي سن‌پترزبورگ سابقه فعاليت ديرينه‌اي دارد و هفته گذشته شصتمين سال تأسيس آن را جشن گرفتيم.

استاندار سن پترزبورگ افزود: جاي اين تأكيد وجود دارد كه بگويم اين شهر يكي از مهم‌ترين مقاصد توريستي است و در سال‌هاي اخير 5 تا 6 ميليون توريست سالانه به اين شهر سفر كرده‌اند و اين صنعت آينده روشني دارد. امسال هم متوجه شديم كه تعداد توريست‌هاي ايراني افزايش قابل ملاحظه‌اي داشته است.

وي همچنين درباره پيشنهاد قاليباف گفت: با اين نظر هم عقيده هستم و يك هيأت را براي آماده كردن اسناد لازم جهت همكاري‌هاي بين 2 شهر به ايران اعزام خواهم كرد. پالتاوچنكو در پاسخ به تسليت و ابراز همدردي قاليباف درخصوص حادثه تروريستي گفت: پيام تسليت مسئولانه و مهربانانه شما را با افتخار مي‌پذيرم و آن را به خانواده‌هاي داغدار مي‌رسانم. وي همچنين بيان كرد: در شهر سن پترزبورگ اديان مختلف كنار يكديگر زندگي مي‌كنند و حدود 13درصد جمعيت اين شهر را مسلمانان تشكيل مي‌دهند كه كاملا آزاد هستند.

کد خبر 314613

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha