دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۵
۰ نفر

همشهری دو - حسین رحمانی: اینترنت موبایل که کاربران را از طریق سیم‌کارت به شبکه جهانی وصل می‌کند، در یکی‌دو سال اخیر طرفداران بسیاری پیدا کرده است.

wireless

اما اين نوع اتصال يك نقطه ضعف بزرگ دارد؛ قيمت بالا، به‌ويژه اگر حجم دانلود ماهانه شما زياد باشد. اگر بخواهيد اينترنتي خوش‌قيمت داشته باشيد و نگران تمام‌شدن حجم ترافيك ماهانه هم نباشيد، همچنان بهترين انتخاب اتصال ADSL است. براي اين نوع اتصال نيز پيش از هر چيز به يك مودم ADLS نياز داريد. اگر مي‌خواهيد با داير كردن يك خط ADSL هزينه‌هاي مصرف اينترنت‌تان را پايين بياوريد يا اينكه به هر دليلي مي‌خواهيد مودم‌تان را عوض كنيد، مطلب امروز براي شماست.

  • يك يا 2باند فركانسي؟

مودم‌هاي معمولي اغلب روي باند فركانسي 2/4گيگاهرتز كار مي‌كنند و بسياري از مودم‌ها هم فقط از همين باند پشتيباني مي‌كنند اما مودم‌هاي حرفه‌اي‌تر، از 2باند فركانسي پشتيباني مي‌كنند تا بتوانند در مجموع اطلاعات را با سرعت بيشتري منتقل كنند. اين مودم‌ها علاوه بر باند معمولي 2/4گيگاهرتز، از باند5/2 گيگاهرتز نيز پشتيباني مي‌كنند كه سرعت بيشتري نسبت به باند 2/4 گيگاهرتز دارد. در مودم‌هاي دوباند، سرعت انتقال اطلاعات در باند 2/4 گيگاهرتز چيزي بين 300تا 600مگابيت بر ثانيه است و سرعت باند 5/2گيگاهرتز نيز بين 450تا 1300مگابيت بر ثانيه متغير است. در اين مودم‌ها از باند 5/2گيگاهرتز براي استريم فيلم HD، انجام بازي‌هاي سنگين چند نفره و چيزهايي از اين قبيل استفاده مي‌شود و باند 2/4 گيگاهرتز وظيفه ايجاد دسترسي به اينترنت را بر عهده دارد.پيشنهاد مي‌كنيم اگر واقعاً به مودم‌هاي دوباند نيازي نداريد، سراغ‌شان نرويد. اين مودم‌ها قيمت بالايي دارند و اگر سرعت اينترنت‌تان پايين است و نمي‌خواهيد از طريق واي‌فاي بازي‌هايي با گرافيك سنگين را شبكه كنيد، امكانات واقعي آن هيچ‌ وقت به دردتان نخواهد خورد.

  • مودم واي‌فاي، مناسب براي خانه و اداره

مودم واي‌فاي يا مودم بي‌سيم، همانطور كه از نامش پيداست، امكان اتصال بي‌سيم دستگاه‌هايي مانند موبايل و تبلت به اينترنت را فراهم مي‌كند. اكثر اين مودم‌ها يك خروجي LAN هم دارند و تعداد خروجي‌هاي LAN در برخي از انواع ديگر اين مودم‌ها به 4عدد هم مي‌رسد. انتخاب تعداد خروجي‌هاي LAN نيز به نوع كاربري شما بستگي دارد. اگر مي‌خواهيد مودم را در محيطي اداري نصب كنيد و همزمان چند كامپيوتر را از طريق كابل شبكه به اينترنت وصل كنيد و شبكه وايرلس هم داشته باشيد، بايد مودم وايرلسي بگيريد كه چند خروجي LAN هم داشته باشد. اما اگر مي‌خواهيد از مودم‌تان در خانه استفاده كنيد و فقط با شبكه وايرلس آن كار داريد، مودمي معمولي كه فقط يك خروجي LAN داشته باشد، بسيار عالي است.

  • مودم تك‌آنتن يا دوآنتن؟

مودم‌هاي وايرلس براي ارسال و دريافت اطلاعات يك يا چند آنتن كوچك دارند. مودم‌هاي تك‌آنتن قيمت كمتري دارند و بُرد و سرعت انتقال اطلاعات‌شان كمتر است. مودم‌هايي كه 2يا 3آنتن دارند، مي‌توانند محدوده بيشتري را پوشش بدهند و در نتيجه براي خانه‌هاي بزرگ‌تر يا محيط‌هاي اداري مناسب‌ترند. اين نوع مودم‌ها مي‌توانند اطلاعات را با سرعتي بيشتر منتقل كنند. مودم‌هايي كه آنتن‌هاي بيشتري دارند، امكان اتصال همزمان تعداد بيشتري دستگاه را هم فراهم مي‌آورند. مودم‌هاي معمولي مي‌توانند امكان اتصال چيزي بين 4تا 8دستگاه را به‌صورت همزمان فراهم كنند، درحالي‌كه مودم‌هاي قوي‌تر مي‌توانند تا 20دستگاه را هم به‌صورت همزمان پشتيباني كنند. به زبان ساده، تعداد آنتن‌هاي مورد نياز مودم‌تان، به تعداد دستگاه‌هايي بستگي دارد كه مي‌خواهيد به مودم وصل كنيد. اگر تعداد دستگاه‌هاي وايرلسي كه قرار است به مودم‌تان وصل شوند زياد است، پول‌تان را با خريدن يك مودم تك‌آنتن دور نيندازيد. همچنين براي وصل كردن يك گوشي به وايرلس، پول يك مودم سه‌آنتن ندهيد.

  • رده‌هاي قيمتي

حدود 25هزار تومان
مودم‌هاي اترنت معمولي، ارزان‌ترين مودم‌ها هستند. در اين رده مي‌توانيد مودم ADSL با يك خروجي LAN و يك خروجي USB پيدا كنيد. چنين مودمي تنها براي اتصال به يك كامپيوتر يا لپ‌تاپ مناسب است و نمي‌شود به كمك آن موبايل و تبلت را به اينترنت وصل كرد.
مشخصات فني: اتصال: از طريق كابل شبكه/ خروجي‌ها: LAN، USB، خط تلفن/ وزن: حدود 300گرم
حدود 50تا 70هزار تومان
ارزان‌قيمت‌ترين مودم‌هاي وايرلس هستند و اكثراً به يك خروجي LAN مجهزند و يك آنتن هم براي ايجاد شبكه وايرلس دارند. انواع خوب اين رده، از استاندارد N بهره مي‌برند و معمولا سرعتي معادل 150مگابيت بر ثانيه در اختيار مي‌گذارند و براي كاربري‌هاي خانگي و تعداد كاربر كم بسيار مناسب هستند.
مشخصات فني: اتصال: كابل شبكه و واي‌فاي/ خروجي: LAN و خط تلفن/ وزن: حدود 350گرم/ استاندارد واي‌فاي: 802.11b/g/n / سرعت شبكه واي‌فاي: 150مگابيت بر ثانيه/ تعداد آنتن: يك آنتن
حدود 100تا 150هزار تومان
مي‌توانيد مودم‌هاي قوي‌تري پيدا كنيد. اين مودم‌ها معمولا 2آنتن دارند و محدوده بيشتري را تحت پوشش قرار مي‌دهند. سرعت انتقال اطلاعات از طريق شبكه واي‌فاي آنها بيشتر است و تعداد كاربران بيشتري مي‌توانند به‌صورت همزمان به آنها وصل شوند. اين نوع مودم‌ها براي محيط‌هاي اداري، خانه‌هاي بزرگ و خانواده‌هاي پرجمعيت مناسبند. در اين رده مي‌توانيد مودمي با مشخصات زير بخريد.
مشخصات فني: اتصال: كابل شبكه و واي‌فاي/ خروجي: LAN و خط تلفن/ وزن: حدود 350گرم/ استاندارد واي‌فاي: 802.11b/g/n / سرعت شبكه واي‌فاي: 300مگابيت بر ثانيه/ تعداد آنتن: 2يا 3آنتن

  • مودم اترنت چيست؟

مودم‌هاي ADSL را مي‌توان به‌طور كلي به 2دسته «بي‌سيم» و «با سيم» دسته‌بندي كرد. مودم‌هاي اترنت در واقع مودم‌هايي هستند كه فقط از طريق كابل شبكه، امكان اتصال به لپ‌تاپ يا كامپيوتر را دارند. به‌عبارت ديگر اين مودم‌ها شبكه واي‌فاي ايجاد نمي‌كنند و نمي‌شود مثلا به كمك واي‌فاي گوشي يا تبلت به آنها وصل شد. اين نوع مودم‌ها علاوه بر ورودي‌هاي برق و خط تلفن، يك خروجي LAN دارند. برخي از انواع اين مودم‌ها يك خروجي USB هم دارند. اين مودم‌ها ارزان‌ترين مودم‌ها هستند اما اين روزها مودم مناسبي به‌شمار نمي‌آيند. علاوه بر اينكه مودم‌هاي اترنت معمولا امكان اتصال فقط به يك دستگاه را دارند.

  • سري N بهتر است يا سري G؟

سري‌ها يا نسل‌هاي مختلف مودم با حروفي از قبيل A، B، N يا G مشخص مي‌شود. مودم‌هاي سري A و B قديمي‌ترين نوع مودم‌هاي وايرلس هستند. اين مودم‌ها در مقايسه با سري‌هاي N و G پوشش ضعيف‌تري دارند و محدوده كمتري را تحت پوشش قرار مي‌دهند. پوشش اين مودم‌ها چيزي بين 15الي 20متر است.

اما مودم‌هاي سري G و N آنتن‌دهي بهتري دارند و محدوده به‌مراتب بيشتري را تحت پوشش شبكه وايرلس قرار مي‌دهند. مودم‌هاي سري G مي‌توانند محدوده‌اي با شعاع 50الي 90متر را پوشش بدهند و اين مقدار در مورد مودم‌هاي سري N به حدود 180متر هم مي‌رسد. سرعت انتقال اطلاعات در سري‌هاي مختلف نيز با يكديگر فرق مي‌كند. درحالي‌كه سرعت انتقال اطلاعات در سري G به حدود 128مگابيت در ثانيه مي‌رسد، اين سرعت در مورد مودم‌هاي سري N به 600مگابيت بر ثانيه هم مي‌تواند برسد. البته همه مودم‌هاي سري N از اين سرعت پشتيباني نمي‌كنند. معمولاً در عنوان مودم‌ها بعد از حرفي كه سري آنها را مشخص مي‌كند، عددي ذكر مي‌شود كه نشان‌دهنده حداكثر سرعت آن مودم است. مثلا اگر عنوان مودمي به N 150ختم شود، آن مودم از سري N است و سرعت آن به 150مگابيت بر ثانيه مي‌رسد.

پيشنهاد ما اين است كه هرگز سراغ سري‌هاي A و B نرويد. سعي كنيد تا جايي كه مي‌شود، مودمي از سري N و با سرعت انتقال اطلاعات بالا انتخاب كنيد. سرويس‌هاي اينترنت در ايران در حال پوست‌اندازي هستند و احتمالا به‌زودي كاربران عادي هم مي‌توانند اينترنتي با سرعت چند ده مگابيت بر ثانيه داشته باشند.

  • نكته

شبكه وايرلس تنها براي دسترسي به اينترنت كاربرد ندارد و مي‌شود با استفاده از يك شبكه خانگي، فايل‌هايي را بين 2يا چند دستگاه به اشتراك گذاشت. براي نمونه مي‌توانيد كامپيوتر قديمي‌تان را به يك سرور خانگي تبديل كنيد و فايل‌هايتان را از طريق آن به اشتراك بگذاريد. در اين حالت مي‌توانيد از هر جاي خانه و از طريق گوشي، تبلت يا لپ‌تاپ‌تان (و البته به كمك شبكه وايرلس مودم جديدتان) به اين فايل‌ها دسترسي داشته باشيد. سرعت و كيفيت بهتر مودم به‌معناي اين است كه با سرعت بيشتري به فايل‌هاي سرور خانگي‌تان دسترسي خواهيد داشت.

کد خبر 313965

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha