همشهری آنلاین: وزیر سپاه در دوران دفاع مقدس گفت: سال ۶۷ که قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفتیم هیچ تشابهی با سال ۶۱ نداشتیم چرا که از هر نظر در ابعاد نظامی و برتری تسلیحاتی برتر از دشمن بودیم.

قطعنامه ۵۹۸

به گزارش ایسنا، «نشست گفت‌وگوی اصحاب رسانه با محسن رفیق‌دوست» راوی کتاب «برای تاریخ می‌گویم» با حضور پیشکسوتان رسانه‌ای دفاع مقدس در تالار گفت‌وگوی بیست ویکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها توسط «انجمن روزنامه‌نگاران دفاع مقدس» برگزارشد و در بخشی از این نشست رفیق‌دوست در سخنانی گفت: دفاع مقدس یکی از طولانی‌ترین جنگ‌های تاریخ است و متاسفانه هرچه زمان می‌گذرد شاهد این هستیم که مسائل مرتبط با جنگ تحمیلی برای نسل چهارم آنگونه که باید بیان نشده است.

وی افزود: پاسخ به پرسش‌هایی همچون چرا جنگ علیه ما آغاز شد، چطور توانستیم در جنگی که تمام عالم علیه ما بودند مقابله کنیم و در چه شرایطی قطعنامه را پذیرفتیم از جمله مباحثی است که باید به آنها توجه کنیم. در جنگ تحمیلی از 11 ملیت اسیر گرفته بودیم و از33 کشور غنیمت جنگی داشتیم اما از اسیران ایرانی که در چنگ عراق بودند حتی یک غیرایرانی نبود. ازسوی دیگر آمریکا وشوروی سابق هر کدام می‌خواستند با منطق خودشان ایران را از بین ببرند.

رفیق دوست در تشریح وضعیت ارتش و سپاه پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: پیش از این‌که انقلاب اسلامی آغازشود «ریچارد نیکسون» در کتابی عنوان کرده بود جنگ و صلح واقعی در حقیقت جنگ و صلح میان آمریکا و شوروی است اما پس از این‌ که انقلاب اسلامی پیروز شد با شناختی که از اسلام معرفی شده توسط امام خمینی (ره) بدست آورد جمله خودش را به گونه‌ای دیگر تغییر داد و گفت: که جنگ و صلح حقیقی آن است که کشورها جمع شوند و با انقلاب ایران بجنگنند و صلح کنند.

رفیق‌دوست ادامه داد: کمتر از 20 ماه از پیروزی انقلاب نگذشته بود که دشمن به ما حمله کرد. پیش از آن نیز در هر روز حرکتی علیه نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران شکل می‌گرفت. به عنوان مثال حدود 67 تا 100 گروهک علیه انقلاب فعال شدند. بدنه ارتش پیش از انقلاب اسلامی حرکتی را علیه ملت ایران انجام نداد اما طیفی از ارتشی‌ها بودند که حکومت پهلوی را همراه می‌کردند.

وزیر سپاه در دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: عراق تحلیل کرده بود که می‌تواند شش روزه به تهران بیاید. این تحلیل از نظر نظامی درست بود چرا که در آن زمان ارتش به دلیل دو طرح کاهش مدت سربازی و خدمت بومی پرسنل ارتشی در استان‌هایشان موجب شده بود که این یگان کارآیی بالایی نداشته باشد. سپاه پاسداران نیز وظیفه اصلی‌اش حراست از دستاوردهای انقلاب اسلامی بود و تجربه حضور نظامی در عرصه‌ را نداشت، اما امام (ره) که برتر از همه فضیلت‌ها است به خوبی توانستند شرایط را مدیریت کنند.

رفیق‌دوست با اشاره به کارشکنی‌های بنی‌صدر ادامه داد:بنی‌صدر مخالف حضور مردم در صحنه جنگ بود و از طرفی نیروهای سپاهی را حمایت نمی‌کرد.همین‌ که عزل شد شرایط تغییر کرد و ما به دستاوردهای بزرگی همچون فتح خرمشهر دست یافتیم.

رفیق‌دوست با اشاره به دو تفکر حاکم در زمان آزادسازی خرمشهر گفت:پس از این که رزمندگان ما توانستند خرمشهر را آزاد کنند عده‌ای معتقد بودند اکنون باید مذاکره کنیم و آتش‌بس را بپذیریم و عده‌ای دیگر خواهان تداوم جنگ و تنبیه متجاوز بودند. امام هر دوی این نظرها را شنیدند و پس از آن ادامه جنگ را در دستور کار فرماندهان تایید کردند و معتقد بودند نیروهای ما عمدتا باید درمرزها مقابله کنند و اگر قرار شد به داخل خاک دشمن بروند با مردم عادی کاری نداشته باشند.

این فرمانده دوران دفاع مقدس گفت: سال 67 هیچ تشابهی با سال 61 نداشتیم به این معنی که در سال 67 توانایی ساخت موشک، مهمات، ناو و حتی هواپیما را داشتیم و در اوج قدرت قطعنامه 598 را پذیرفتیم.دلیل برتر بودن پیروزی در عملیات مرصاد و دفاع سراسری است چرا که پس از پذیرش قطعنامه دشمن بار دیگر به ایران حمله کرد و در محور جنوب رزمندگان ارتشی و سپاهی در مقابل 15 لشکر عراقی ایستادند. امروزه نیز جمهوری اسلامی ایران از نظر نظامی در اوج قدرت قرار دارد و هیچ کشوری نمی‌تواند در مقابل ما بایستد. اینکه می‌گویند گزینه‌های نظامی روی میز است یک دروغ است.

وزیر سپاه در دوران دفاع مقدس در پاسخ به پرسشی مبنی براین که آیا با آمریکا رابطه برقرار می‌کنیم؟ بیان کرد: امام در رابطه با این مساله گفتند هر وقت آمریکا آدم شد ما با او رابطه برقرار خواهیم کرد. ما نیز می‌گوییم تا وقتی که آمریکا رسما اعلام نکند که ایران به عنوان یک کشور از حقوق برابر برخوردار است و همچنین تا زمانی که آمریکا از سلطه‌گری دست برندارد و شرافتمندانه با ما برخورد نکند با او رابطه برقرار نخواهیم کرد.

این فرمانده دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد:اکنون قدرت رژیم صهیونیستی رو به کاهش است و طرح «نیل تا فرات» آنها به دیوار آهنی تبدیل شده است و تا 25 سال دیگر همانطور که مقام معظم رهبری گفته اند نابود خواهد شد.

کد خبر 313616

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha