دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۸
۰ نفر

همشهری دو - الهام مرادی: حالا سال‌ها از آغاز و انجام دفاع‌مقدس می‌گذرد. قطعنامه که امضا شد، پرونده هشت ‌ساله دفاع‌مقدس نیز بسته شد.

سفربه دوران مقاومت

اشتباه نكنيد؛ پرونده ظاهري‌اش بسته شد اما پرونده واقعي‌اش تازه باز شد؛ تازه ماجرا آغاز شد؛ ماجراي دردها و زخم‌هايي كه سر باز كردند تا بدانيم كه در اين 8 سال، چه بر ما رفت و چه بر ما گذشت. تازه فهميديم كه اين 8 سال، نه‌تنها نبايد فراموش شود كه بايد هميشه جلوي چشمان‌مان باشد كه جوانان اين سرزمين، چرا رفتند و چگونه پرپر شدند و دوست كيست و دشمن كيست. در همين تهران امروزمان، هستند جاها و مكان‌هايي كه ما را ياد اين 8سال عزيز مي‌اندازند. امروز كه به‌نام روز مقاومت، ايثار و پيروزي در تقويم‌ها ثبت‌شده، مروري مي‌كنيم بر جاهايي كه به يادمان مي‌آورند چطور مقاومت كرديم و با ايثار به پيروزي رسيديم.

  • باغ موزه دفاع‌مقدس

سفر به باغ‌هاي مقدس
باغ‌موزه دفاع‌مقدس پر از شگفتي است؛ «‌ترين»‌هايي از گوشه و كنار كشور يا دنيا گرد آمده‌اند تا اين موزه را به مجهز‌ترين، جالب‌ترين و عجيب‌ترين موزه كشور در حوزه دفاع‌مقدس تبديل كنند. براي بازديد از اين سازه‌هاي شگفت‌انگيز بايد شال و كلاه كنيد و به بزرگراه حقاني و تپه‌هاي عباس‌آباد برويد. ساختمان اصلي باغ‌موزه ۷ تالار دارد كه ۷ برهه تاريخي از زمان پيش از انقلاب تا وضعيت ايران بعد از جنگ تحميلي را به زبان زيباي هنر در قالب تصوير، نور و صدا به تماشا مي‌گذارد. تالار‌ها جنبه رويدادي دارند و شيوه طراحي و ساخت آنها به‌گونه‌اي است كه حس حضور واقعي به مخاطبان را مي‌دهد. براي بازديد از اين ۷ تالار زمان زيادي لازم است. مسجد جامع خرمشهر هم در اين باغ‌موزه در اندازه واقعي بازسازي شده است.

  • بهشت‌زهرا و گلزارهاي شهداي گمنام

به نام گل سرخ
تهران، كمربندي، جاده‌ بهشت‌زهرا. ماشين هم اگر نداشته باشيد، سوار مترو كه شويد، يكراست شما را به ايستگاه حرم مطهر مي‌برد. آنجا دست راست‌تان، حرم مطهر حضرت امام(ره) خواهد بود؛ مردي كه پيروزي در دفاع‌مقدس را مرهون نفس گرم او هستيم. دست چپ‌تان هم اگر اهل پياده‌روي باشيد، يكراست مي‌رود سمت گلزار شهدا. خاصه پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها و مناسبت‌ها كه ديگر آنجا خيلي شلوغ مي‌شود. بخشي از برومندترين فرزندان اين سرزمين، در اين قطعه‌ها به خاك سپرده شده‌اند تا يادمان بماند كه چه روزها گذشت و چه جواناني كه پرپر شدند. اگر باز هم مي‌خواهيد در حال و هواي دوران دفاع‌مقدس قرار گيريد مي‌توانيد به گلزار شهداي گمنام كه تقريبا در تمام مناطق پايتخت وجود دارد سر بزنيد.

  • موزه شهدا در بهشت‌زهرا

يادگاري از دوست
به قطعه 25بهشت‌زهرا كه سر بزنيد مي‌توانيد از مركز فرهنگي خانه‌شهيد بازديدكنيد؛ جايي كه براي نگهداري آثار شهدا طراحي شده است. اين مركز فرهنگي، 6سال پس از پايان حماسه هشت ساله دفاع‌مقدس بود كه سر و شكل گرفت تا هم جايي باشد براي نمايش آثار به‌جا مانده از شهدا و هم محوري براي فعاليت‌هاي ديگر مرتبط با اين حوزه. برگزاري مراسم دعا و مناجات خاصه دعاي ندبه‌ در صبح جمعه، نمايش فيلم‌هاي مستند، نشست‌هاي خاطره‌هاي دفاع‌مقدس، برقراري نمايشگاه‌هاي ارائه محصولات فرهنگي و... ازجمله فعاليت‌هاي اين موزه است.

  • موزه شهداي خيابان طالقاني

قلب مقاومت در قلب تهران
جايي آرام گرفته در قلب تهران نيز مي‌توان سراغي از مكاني گرفت كه ما را يكراست ياد دوران مقاومت مي‌اندازد. موزه شهداي تهران را مي‌توانيد در خيابان طالقاني پيدا كنيد. اولين تاريخ بازگشايي موزه هم به 2 سال بعد از پيروزي انقلاب اسلامي بازمي‌گردد. در آن سال‌ها قرار شد كه چنين موزه‌اي را راه بيندازند تا بهانه‌اي باشد براي حفظ دستاوردهاي فرهنگ ايثار و شهادت. از همان سال‌هاي ابتدايي، آثار هنري باارزشي در اين حوزه وارد موزه شد و در آن نگهداري شدند؛ آثاري در قالب هنرهاي تجسمي، نقاشي، تذهيب و... . اسناد و آثار به‌جا مانده از شهدا نيز در اين موزه جمع‌آوري شدند تا در معرض ديد عموم قرار بگيرند. بعدها، فضاهاي جديدي هم به اين موزه اضافه شدند.

  • موزه صلح در پارك شهر

به ياد كبوتري كه سرخ شد
موزه‌هاي صلح در جهان، سابقه طولاني‌تري دارند. اين موزه‌ها در نقاط مختلف جهان، سر و سامان مي‌گيرند تا يادگاري باشند از قربانيان جنگ و تذكري باشند براي ارزش صلح و دوستي. موزه صلح تهران واقع در پارك شهر نيز جرقه‌اش در سال 1384زده و در ساختمان اهدايي شهرداري تهران افتتاح شد تا پذيراي همه كساني باشد كه دوست دارند درباره صلح و جنگ بيشتر بدانند. موزه، يك سالن اصلي دارد براي نشان‌دادن پيامدهاي جنگ‌ها و عواقب سلاح‌هاي شيميايي و اتمي. اسناد و اشياي منحصربه‌فردي كه نشان مي‌دهند عليه سربازان و مردم ايران، از سلاح‌هاي شيميايي استفاده شده در اين سالن به نمايش درآمده‌اند.

  • شهرك سينمايي دفاع‌مقدس

جنگ در حوالي پايتخت
تا حالا فيلم‌هاي سينمايي زيادي در حوزه دفاع‌مقدس و انقلاب ساخته شده‌اند كه در آنها، از تانك و ادوات جنگي و خاكريز و... استفاده شده است. آيا براي ساختن همه اين فيلم‌ها، عوامل سينمايي و تلويزيوني و مستندساز، بايد تا مناطق عملياتي غرب و جنوب كشور سفر كنند؟ اگر اينطور باشد كه هزينه‌ها خيلي سرسام‌آور شده و عوامل اين مستندها و فيلم‌ها و سريال‌ها نيز چند ماهي بايد دور از خانه و كاشانه‌شان باشند. نه، اشتباه نكنيد، برخي از اين فيلم‌ها در همسايگي تهران خودمان ساخته مي‌شوند. شهرك سينمايي دفاع‌مقدس در همين كيلومتر 15جاده تهران به قم است؛ بعد از عوارضي. در اين شهرك، تجهيزات و ادوات نظامي‌ در اختيار سازندگان و تهيه‌كنندگان قرار داده مي‌شود. از اين شهرك هم مي‌توانيد بازديد كنيد.

  • تپه نورالشهدا در ارتفاعات كلكچال

يك شهر، خويشاوند توست
تپه نورالشهدا جايي آرام گرفته در كوه‌هاي كلكچال. اينجا، محل دفن پيكر مطهر 8 تن از شهداي گمنام دفاع‌مقدس است. پيكر اين رزمندگان گمنام در 28ارديبهشت 1380 از جماران تشييع و در اين مكان به خاك سپرده شد. در شهر تنومه بصره، كمپ اسراي ايراني قرار داشت و يك سال قبل از به خاكسپاري اين پيكرهاي مطهر، مسئولان تفحص توسط عراقي‌ها خبردار مي‌شوند كه گروهي از اسراي ايراني در اين كمپ، تيرباران شده و همانجا دفن شده‌اند. با كلي پيگيري، پيكر 47شهيد ايراني از خاك بيرون آورده مي‌شود كه البته هيچ كدام‌شان هويت و پلاكي نداشته‌اند. برخي از اين شهدا در همين تپه نورالشهدا در ارتفاعات كلكچال به خاك سپرده شده‌اند. سر زدن به تپه نورالشهدا، هم ياد دوران مقاومت است، هم زيارت و هم سياحت.

کد خبر 334650

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha