همشهری آنلاین: وزیرامورخارجه گفت: مذاکرات درباره سند رسمی بازسازی اراک تمام شده و این سند آماده امضا است ولی در نشست پایان هفته در وین درباره نحوه امضای آن مذاکره خواهیم کرد.

ظریف

به گزارش ايسنا، دکتر محمدجواد ظریف در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای بلژیکی‌اش، گفت: طبق این یادداشت تفاهم قرار است دو کشور تعاملات سیاسی خود را در مسائل دوجانبه، منطقه‌یی و بین‌المللی گسترش دهند.

او در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر این که ایران در چه سطحی در نشست وین در ارتباط با سوریه شرکت می‌کند؟‌ گفت: به دلیل همزمانی سفر رییس‌جمهور به اروپا هنوز معلوم نیست ایران در چه سطحی در این نشست شرکت می‌کند.

ظریف هم‌چنین با بیان این که مذاکرات در مورد سند رسمی بازطراحی اراک تمام شده و آماده امضا است، خاطرنشان کرد: در مورد نحوه امضا هنوز در حال مذاکره هستیم چرا که تمام وزیران خارجه در اجلاس وین نیستند و ممکن است ما از روش‌های دیگر استفاده کنیم.

وی به اهمیت این سند اشاره کرد و افزود: ما تأکید داریم هرچه زودتر این سند امضا شود.

ظریف در مورد دستور کار اجلاس آتی وین در ارتباط با بحران سوریه، گفت: دو موضوع مهم در دستور کار است؛ موضوع اول در مورد تعیین گروه‌های تروریستی است که البته از نظر ما مشخص است کدام گروه‌ها تروریست هستند. موضوع دوم توافق در مورد نحوه ادامه کار است.

ظریف در سخنان خود با تأکید بر اینکه مبارزه با تروریسم وظیفه جامعه بین‌المللی است، تأکید کرد: تعیین سرنوشت آینده سوریه بر عهده مردم این کشور است و ما فقط تسهیل کننده در این مسیر هستیم و تعیین کننده نیستیم.

ظریف در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای بلژیکی خود در پاسخ به سوال خبرنگار بلژیکی مبنی بر اینکه در خبرها آمده آقای دی میستورا نماینده سازمان ملل در امور سوریه اعلام کرده ایران به بحران سوریه دامن می‌زند که ظریف پاسخ داد: من چنین چیزی به نقل از آقای دی‌میستورا نشنیده‌ام و ارتباط خوبی با آقای دی‌ میستورا داریم. ایران همواره برای ایجاد صلح و ثبات و تحقق آن در سوریه تلاش کرده و برخلاف برخی از دوستان که معتقدند راه‌حل بحران سوریه نظامی است ما معتقدیم که راه‌حل بحران سوریه سیاسی است.

وي در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: وظیفه جامعه بین‌المللی است که با تروریست‌ها و افراطی‌گری مقابله کند و متأسفانه برخورد غیرقابل قبول برخی از کشورها با گروه‌های تروریستی و مقوله تروریسم باعث شده که تروریست‌ها مردم سوریه را به خاک و خون بکشند و مسأله سوریه تبدیل به معضلی برای جهان شود و ضرورت دارد که هرچه زودتر این معضل تمام شود.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان با تأکید رئیس‌جمهور بر اینکه دنیا باید با تروریسم برخورد کند، ادامه داد: ولی این مردم سوریه هستند که باید سرنوشت‌شان را تعیین کنند و این موضوع یک ضرورت جهانی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با تأکید بر اینکه تروریست‌ها نباید به منابع مالی دسترسی داشته باشند و نفت بفروشند، افزود: باید یک نفر پاسخ دهد که آنها چگونه نفت می‌فروشند، کدام کشور از آنها نفت می‌خرد و کدام بانک‌ها درآمدهای نفتی این گروه‌های خطرناک را نگهداری می‌کنند و به آنها اجازه استفاده می‌دهد. اینها سوالات مهمی است.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان در سخنان خود در ادامه نشست مطبوعاتی‌اش با همتای بلژیکی‌اش، تأکید کرد: جامعه بین‌المللی باید با تروریسم مبارزه کند و از دیگر سو برخی در کشورهای منطقه و خارج از منطقه باید بپذیرند که داعش یک خطر برای ماست و فکر نکنند که از این خطر و مهره می‌توانند در راستای منافعشان استفاده کنند.

ظریف با تأکید مجدد مبنی بر اینکه نباید اینگونه باشد که ما تلاش کنیم که آینده سوریه را تعیین کنیم و معضل تروریسم را به مردم سوریه واگذار کنیم، افزود: باید جاها در این مسیر عوض شود و جامعه بین‌المللی در مسیر مبارزه با تروریسم حرکت کند و تعیین آینده سوریه را به خود مردم این کشور واگذار کند.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان در ابتدای نشست مطبوعاتی خود با همتای بلژیکی اش با ابراز خرسندی از اینکه در طی دو سال گذشته این دومین بار است که وزیر امور خارجه بلژیک در تهران حضور پیدا می‌کند، ادامه داد: رابطه ایران و بلژیک دارای قدمتی طولانی است و مردم دو کشور خاطره خوبی از این روابط دارند.

ظریف خاطرنشان کرد: البته در چند سال گذشته به خاطر تحریم‌های غیرعادلانه این روابط به خصوص در حوزه های اقتصادی کاهش پیدا کرده اما ما در دو سال گذشته شاهد این بودیم که بلژیک اقدامات عملی مثبتی در راستای گسترش روابط دوجانبه اتخاذ کرده است که از آن جمله می‌توان به کمک بلژیک در بازگرداندن برخی آثار تاریخی کشورمان که به اروپا برده شده بود اشاره کرد و بلژیک در بازگرداندن این آثار به ایران کمک کرد.

وی به اقدامات مثبت دیگر بلژیک در سطح سیاسی برای گسترش روابط دو کشور اشاره کرد و گفت: امروز وزیر امور خارجه بلژیک به همراه وزیر مشاور در حوزه روابط تجاری خارجی و یک هیأت بلندپایه اقتصادی این کشور به ایران سفر کرده و اکنون زمینه برای گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف از جمله همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای به خصوص در زمینه پزشکی هسته‌ای و همچنین حمل و نقل و سایر حوزه‌های فنی فراهم است و ما امیدواریم بتوانیم به کمک دوستان بلژیکی‌مان روابط دو کشور را در حوزه‌های دیگر از جمله حوزه اقتصادی نیز گسترش دهیم باید از فرصتی که موجود است به خوبی استفاه کنیم.

وی همچنین در ادامه صحبت‌های خود گفت: در جلسه یادداشت تفاهمی برای گسترش تبادلات سیاسی بین وزارت خارجه دو کشور و نمایندگی‌هایمان در سازمان‌های بین‌المللی به امضا رسید و این یادداشت این امکان را فراهم می‌کند که دو کشور در حوزه‌های مورد علاقه از جمله مسائل دوجانبه،‌ مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کنند که از جمله نگرانی‌هایی که دو کشور در ارتباط با تروریسم و افراطی‌گری دارند یا مسائلی مانند محیط زیست، حقوق بشر که ممکن است در مورد این مسائل دارای دیدگاه‌های مشترک و یا بعضاً متفاوت باشند و با توجه به امضای این یادداشت تفاهم، امکان برای مذاکرات در ارتباط با این مسائل به صورت گسترده‌تر فراهم می‌شود.

بعد از پایان این نشست مطبوعاتی وزیر امور خارجه بلژیک در ضیافت ناهار همتای ایرانی خود شرکت کرد.

وزیر امور خارجه بلژیک همچنین صبح امروز با حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

کد خبر 313217

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha