همشهری آنلاین: قانون‌گذاران آلمانی روز جمعه ۶ نوامبر (۱۵ آبان) لایحه‌ای را تصویب کردند که کمک به خودکشی «با انگیزه‌های نوع‌دوستانه» را مجاز می‌شمارد، اما این عمل را در مواردی بر اساسی «تجاری» انجام می‌شود، ممنوع می‌کند.

euthanasia

به گزارش آسوشیتدپرس این موضوع به‌خصوص از این لحاظ در آلمان حساسیت دارد که در دوران نازی‌ها اوتانازی (مرگ ترحم‌آمیز به کمک پزشک) به‌عنوان بخشی از خط‌مشی عمومی برای کشتن 200000 هزار نفر از افراد دارای معلولیت جسمی و ذهنی به کار رفت.

قانون‌گذاران آلمانی، با وجود هشدارهای فراوان دراین‌باره که تصویب این لایحه ممکن است به ایراد اتهام بر ضد پزشکان منجر شود، با 360 رأی موافق در برابر 233 رأی مخالف به آن رأی دادند. این قانون کمک به خودکشی را «بر اساسی فردی با انگیزه‌های نوع‌دوستانه» را مجاز می‌شمارد، اما مجازاتی تا حداکثر سه سال زندان را برای هرکسی در نظر می‌گیرد که «بر اساسی تجاری» کمک به خودکشی را به فردی فراهم می‌آورد.

این لایحه یکی از چهار لایحه‌ای بود که فراتر آر مرزهای حزبی در مباحثه درباره کمک به خودکشی در نظر گرفته شده بود، نسخه‌ای بود که صدراعظم آنگلا مرکل از آن حمایت می‌کرد.

بریجیت زیپریس، وزیر سابق دادگستری آلمان، گفت این اقدام «حوزه بزرگی از عدم قطعیت قانونی را خواهد گشود» و یقیناً درباره آن به دادگاه فدرال قانون اساسی تقاضای استیناف خواهد شد.

زیپریس از بقیه قانون‌گذاران گفت: «در چه هنگامی پزشک به شیوه‌ای تجاری رفتار می‌کند؟ این موضوع روشن نیست.»

کمک به خودکشی از لحاظ قانونی حوزه‌ای مبهم در آلمان بوده است، به این معنا که نه قانون آن را مجاز شمرده بود و نه آن را ممنوع کرده بود. چهار لایحه پیشنهادی موردبحث در پارلمان آلمان از مجاز شمردن کامل این شیوه تا زمانی مقصودی انتفاعی نداشته باشد تا ممنوعیت تقریباً کامل متفاوت بودند.

نسخه میانه‌حالی که به تصویب رسید را گروهی از قانون‌گذاران از همه احزاب پارلمان از حزب دموکرات مسیحی مرکل تا حزب اپوزیسیون چپ پیشنهاد کرده بودند.

کد خبر 312854

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha