همشهری آنلاین: گزارش جدید مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا که روز جمعه ۲۲ آوریل (۳ اردیبهشت) منتشر شد نشان می‌دهد که میزان خودکشی در آمریکا در طول یک دهه و نیم گذشته ۲۴ درصد افزایش یافته است.

به نوشته نیوزویک میزان خودکشی در سال ۱۹۹۹ در آمریکا ۱۰.۵ مورد در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر بود، درحالی‌که این رقم در سال ۲۰۱۴ به ۱۳ مورد در هر ۱۰۰۰۰۰ رسیده است.

بیشترین میزان خودکشی در میان دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله دیده می‌شود، به‌طوری‌که میزان خودکشی در این گروه سنی بیش از ۲۰۰ درصد افزایش یافته است. پسران نوجوان کمترین میزان خودکشی در میان همه گروه‌های سنی را داشتند، اما دومین افزایش بزرگ میزان خودکشی در طول این مدت یعنی ۳۷ درصد را به خود اختصاص داده‌اند.

افزایش میزان خودکشی در فاصله سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۴ در میان‌سالان ۴۲ درصد بوده است. مانند گزارش‌های بسیار پیشین، مردان با احتمال بسیار بیشتری نسبت به زنان دست به خودکشی زده بودند؛ میزان تعدیل‌شده خودکشی در میان مردان در سال ۲۰۱۴ سه برابر بالاتر از این میزان در زنان بود.

این گزارش همچنین گرایش‌ها درباره شیوه‌های خودکشی را هم برجسته می‌کند. مردان با احتمال بسیار بیشتری از اسلحه (۵۵.۴ درصد) برای خودکشی استفاده می‌کنند، اما شایع شیوه خودکشی برای زنان استفاده از سم (۳۴.۴ درصد) است. شمار مرگ‌های ناشي از خودکشی به علت خفه‌شدگی در طول ۱۵ سال گذشته در هر دو جنس افزایش یافته است.

دکتر جفری بورنستین، رئیس و مدیرعامل بنیاد پژوهش مغز و رفتار که در تهیه این گزارش دخالتی نداشته است، درباره یافته‌های آن گفت:‌ «اگر هر عارضه پزشکی دیگری این همه مرگ‌ومیر ایجاد می‌کرد، بلافاصله اعلام وضعیت اضطراری پزشکی انجام می‌شد. این بررسی باید فراخوانی برای عمل برای بهبود دسترسی به مراقبت‌ها، کاهش انگ اجتماعی خودکشی و بهبود درمان با تأمین اعتبار برای پژوهش‌ها دراین‌باره باشد.»

خودکشی در آمریکا دهمین علت مرگ‌ومیر است (بیماری‌های قلبی، سرطان و بیماری‌های مجاری تنفسی تحتانی سه علت اول را تشکیل می‌دهند). پژوهش‌های پزشکی و بهبودها در مراقبت‌های پیشگیری باعث کاهش شمار افرادی شده‌اند که به علت بیماری‌های جسمی مانند حمله قلبی، سکته مغزی و بسیاری از انواع سرطان در آمریکا می‌مردند. اما پژوهش در زمینه بیماری‌های روانی به‌طور مداوم دچار عقب‌ماندگی بوده است. برای مثال موسسه‌های ملی بهداشت آمریکا ۵.۳ میلیارد دلار صرف پژوهش سرطان و فقط ۴۱۵ میلیون دلار صرف پژوهش درباره افسردگی کرده‌اند.

شماری از عوامل ممکن است افزایش میزان خودکشی را در آمریکا باعث شده باشند. برخی از کارشناسان به قوانین ناقص مالکیت اسلحه در آمریکا اشاره می‌کنند. یک بررسی که اخیراً در ژورنال پزشکی نیوانگلند منتشر شد، نشان داد که در ۳۵ ایالت آمریکا بیشترین میزان مالکیت اسلحه را داشتند، مردان با احتمال سه برابر بیشتر با سلاح خودکشی می‌کنند. بالاخره گفته می‌شود که خدمات اجتماعی ناکافی و نقصان نظام بهداشت روانی از عوامل محرک این روند هستند.

کد خبر 331489

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha