چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهش جدید دانشمندان آمریکایی نشان داده که نشانگرهای زیستی در خون می‌تواند برای شناسایی افراد در معرض خطر بالای خودکشی مورد استفاده قرار گیرد

آزمایش خون و تشخیص خطر اقدام  به خودکشی

به گزارش ایسنا، محققان دانشگاه ایندیانا آزمایش خونی را معرفی کرده‌اند که می‌تواند هشدار اولیه‌ای برای تلاش خودکشی ارائه کند.

به گفته دانشمندان، نتایج آنها می‌تواند شاهد مثالی برای آزمایش خودکشی باشد. این در حالیست که کارشناسان انگلیسی با دیده تردید به آن نگاه کرده‌اند.

محققان آنزیمی موسوم به SAT1 را با تمایل به خودکشی در گروهی از بیماران با اختلال دوقطبی مرتبط شناسایی کردند. اختلال دوقطبی نوعی اختلال خلقی و یک بیماری روانی است که افراد مبتلا در آن دچار تغییرات شدید خلق می‌شوند.

سه شاخص دیگر از ارتباط ضعیف‌تری برخوردار بودند. شاخص‌های افزایش یافته خون در زیرگروهی از 9 بیمار برجسته‌تر بود که یک تغییر چشمگیر ناگهانی به افکار قدرتمند خودکشی را نشان داده بودند.

الگوی مشابهی در نمونه‌های خون 9 قربانی خودکشی دیده شد که در نهایت نمونه‌های خون از دو گروه دیگر بیمار مبتلا به اختلال دوقطبی و جنون از نوع اسکیزوفرنی مورد آزمایش قرار گرفتند.

ارتباط سطح بالای این نشانگرهای زیستی و میزان بستری شدن در بیمارستان در اثر اقدام به خودکشی در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی قویتر بود.

البته به اذعان محققان، این پژوهش با محدودیت‌هایی روبرو بوده چون تنها بر روی مردان آزمایش شده است. آنها قصد دارند تحقیقات بیشتری با تمرکز بر خودکشی‌های عامدانه‌تر و برنامه‌ریزی شده انجام دهند.

دانشمندان همچنین به ارتباط میان آنزیم SAT1 و پلی‌آمین که ماده شیمیایی مرتبط با خودکشی سلولی بوده، اشاره کردند.

این درحالیست که دانشمندان دانشگاه کینگزکالج لندن اظهار کرده‌اند که باید با این پژوهش محتاطانه‌تر برخورد کرد و نتایج آن باید توسط مطالعات دیگر تکرار شود.

کد خبر 228025
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز