همشهری آنلاین: یک بررسی جدید در آمریکا نشان می‌دهد که از هر 12 نفری که از سکته مغزی جان به در می‌برند،یک نفر فکر خودکشی - یا اینکه اگر مرده بود بهتر بود - را دارد.

thought

به گزارش آسوشیتدپرس پژوهشگران می‌گویند این میزان افکار خودکشی بیش از مقداری است که پس از سایر مشکلات بهداشتی مانند حمله قلبی یا سرطان دیده می‌شود، و بیانگر آن است که افسردگی پس از سکته مغزی جدی‌تر از حدی است که پیش از این تصور می‌شد.

دکتر آمیتیس توفیقی از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در لوس‌آنجلس، سرپرست این پژوهش، می‌گوید: "این یافته‌ها غافلگیرکننده بود و بیانگر نیاز به درمان بیشتر است."

او می‌گوید: "هنگامی که افسردگی بیماران درمان می‌شد، آنها انگیزه بیشتری پیدا می‌کردند تا داروهای‌شان را دریافت کنند، درمان شوند و زندگی کاملی را از سر گیرند."

بیش از 6 میلیون آمریکایی دچار سکته مغزی هستند و در هر سال حدود 800 هزار مورد سکته مغزی رخ می‌دهد. بررسی‌ها پیشین بیانگر آن بوده‌اند که یک سوم بیماران سکته مغزی دچار افسردگی، و معدودی از آنها دچار افکار خودکشی- نشانه‌ای از وخامت افسردگی- می‌شوند.

توفیقی در توضیح خود می‌گوید: "این افکار لزوما به صورت افکار فعال خودکشی با برنامه نیستند، اما ممکن است به صورت آرزوی جان به در نبردن از سکته مغزی بیان شوند."

توفیقی در این بررسی از "نظرخواهی‌های ملی سلامت و تغذیه" یک طرح دولتی که چکاپ و پرسشنامه در اختیار نمونه‌‌ای معرف از بزرگسالان آمریکایی قرار می‌دهد، استفاده کرد. بیش از 17000 نفر در فاصله 2005 تا 2010 نظرخواهی شده بودند.

این افراد شامل 678 نفر مبتلا به سکته مغزی، 758 نفر مبتلا به حمله قلبی، 1242 نفر مبتلا به سرطان، و 1991 نفر مبتلا به دیابت بود. پژوهشگران نمی‌دانستند که این افراد چه مدت پیش دچار این مشکلات شده‌اند یا اینکه هنوز برای این مشکلات تحت درمان هستند یا نه.

از این افراد سوالی پرسیده شده بود که در بسیاری از بررسی‌ها برای ارزیابی افکار خودکشی به کار می‌رود: "در طول دو هفته اخیر چند بار فکر اینکه اگر مرده بودید بهتر بود یا فکر آسیب زدن به خودتان شما را آزار داده است؟"

حدود 8 درصد از بازماندگان سکته مغزی داشتن چنین افکاری را گزارش کردند، در حالیکه این میزان در بازماندگان حمله قلبی 6 درصد، در دیابتی‌ها 5 درصد و در مبتلایان به سرطان 4 درصد بود.

افکار خودکشی با احتمال بیشتری در افرادی رخ می‌داد که نمره‌های بالاتری در آزمون‌های افسردگی می‌گرفتند، جوان‌تر بودند، اضافه وزن‌ داشتند، تحصیلات پایین‌تری داشتند، فقیر، مونث یا ازدواج‌نکرده بودند.

کارشناسان می‌گویند افسردگی پس از سکته مغزی ممکن است شاید تا حدی به این خاطر باشد که این عارضه به مغز که کنترل‌کننده خلق و خو است، صدمه می‌بیند.

دکتر برایان سیلور، متخصص اعصاب از دانشگاه براون و بیمارستان ردآیلند که در این تحقیق شرکت نداشت، می‌گوید: "این افسردگی ممکن است صرفا واکنشی به بیماری نباشد... بلکه شاید خود بیماری  است که با آزادی مواد شیمیایی آسیب‌رسان باعث افسردگی می‌شود."

به گفته او افکار خودکشی یک مشکل شناخته شده است، اما این تحقیق بیانگر شیوع بیشتر آن در سکته مغزی و نیاز به مراقبت برای تشخیص و درمان آن است.

کد خبر 200648
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز