همشهری آنلاین: سازمان پزشکان بدون مرز (ام‌اس‌اف) روز سه‌شنبه ۳ نوامبر (۱۲ آبان)‌ پس از گذشت یک ماه از حمله نظامی آمریکا به بیمارستان این سازمان در شهر قندوز افغانستان، بار دیگر خواستار تحقیقاتی مستقل درباره این حمله شد که به مرگ ۳۰ نفر انجامید.

new york

به گزارش آسوشیتدپرس این سازمان در یونیون اسکوئر نیویورک به یادبود قربانیان راهپیمایی و یک دقیقه سکوت برگزار کرد. راهپیمایان در این تظاهرات پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی آن‌ها نوشته شده بود: «حتی جنگ هم قواعدی دارد».

جیسون کان، مدیر اجرایی شعبه این سازمان در آمریکا، گفت حوادث در شهر قندوز در شمال افغانستان ورای خطرات شناخته‌شده‌ای برای کارکنان مأموریت‌های انسان دوستانه در مناطق جنگی بود.

او گفت: «ما آگاهانه خطرات امدادرسانی در مناطق جنگی را می‌پذیریم؛ اما آنچه در قندوز اتفاق افتاد، بمباران درازمدت با هدف‌گیری دقیق یک بیمارستان کاملاً فعال پر از بیمار و کارکنان بهداشتی بود که حتی فراتر از حدومرزهای شرایط جنگی است.»

توضیح‌های متفاوتی درباره حمله هوایی به این بیمارستان در 3 اکتبر داده شده است: یکی از این توضیح‌ها این است که نیروهای آمریکایی پس از زیر آتش قرار گرفتن تقاضای حمله هوایی کردند. خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داد که اطلاعاتی که تحلیل‌گران آمریکایی درباره این مرکز با مدیریت بین‌المللی گردآوری کرده بودند، شامل شواهدی دراین‌باره بود که فعالیت‌های طالبان از این مکان هماهنگ می‌شود.

مقامات سازمان پزشکان بدون مرز این گزارش‌ها را که طالبان هرگونه کنترلی بر این مجموعه بیمارستانی داشتند یا افراد مسلح در آنجا حاضر بودند، انکار می‌کنند.

آمریکا در حالا انجام تحقیقاتی درباره چگونگی و چرایی رخ دادن این حمله است.

سازمان پزشکان بدون مرز گفته است این تحقیقات کافی نیست. این سازمان می‌خواهد یک کمیسیون مستقل بشردوست این کار را انجام دهد و این تحقیق مستقل فقط با رضایت دولت‌های آمریکا و افغانستان امکان‌پذیر است.

دکتر دینه مارکبین، رئیس شعبه آمریکایی این گروه گفت، نگرانی این نیست که آیا فردی از زنجیره فرمان در این مورد اطاعت کرده است یا نه، مسئله این است که دیدگاه دولت‌ها درباره چگونگی پرداختن به امور انسان دوستانه چیست.

او گفت: «صادقانه باید گفت، مشکل است به‌عنوان کارمند سازمان‌های انسان‌دوست در چنین شرایطی احساس امنیت کرد.»

کد خبر 312732

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha