همشهری آنلاین: سازمان ملل روز سه‌شنبه ۶ اکتبر (۱۴ مهر) اعلام کرد، پس از حمله هوایی آمریکا به بیمارستان تحت مدیریت پزشکان بدون مرز (ام‌اس‌اف)‌ در شهر قندوز افغانستان و در میانه پیکارهای شدید در آن، هیچ سازمان امدادگر بین‌المللی در این شهر جنگ‌زده باقی نمانده است.

trauma center

به گزارش خبرگزاری فرانسه اداره هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل (OCHA) اعلام کرد، تصور می‌شود موقعیت انسانی در این شهر استراتژیک شمال افغانستان که ماه گذشته به مدت کوتاهی به تصرف طالبان درآمد، سخت باشد، اما به علت مشکلات دسترسی به منطقه میزان کمک‌های موردنیاز به روشن نیست.

جنس لارک،‌ سخنگوی OCHA، گفت: «در حال حاضر هیچ سازمان امدادرسانی در شهر قندوز باقی نمانده است.»

او گفت: «دو سازمان وابسته سازمان ملل، چهار سازمان غیردولتی ملی و 10 سازمان غیردولتی بین‌المللی به علت منازعات مداوم و وضعیت امنیتی ناپایدار و سیال در قندوز به‌طور موقت تغییر مکان داده‌اند.»

حمله هوایی آمریکا به بیمارستان ام‌اس‌اف در روز شنبه باعث مرگ 22 نفر و برانگیخته شدن خشم بین‌المللی شد و این سازمان خیریه پزشکی این حادثه را جنایت جنگی نامید.

فرمانده کل نیروهای آمریکا در افغانستان روز سه‌شنبه گفت، به این بیمارستان «به اشتباه حمله شده است.»

این حمله چند روز پس از آن انجام شد که نیروهای طالبان در بزرگ‌ترین پیروزی‌شان در 14 سال اخیر به‌طور موقت کنترل شهر قندوز را به دست گرفتند.

ام‌اس‌اف مرکز ترومای خود در قندوز را که طناب نجاتی در این منطقه شمرده می‌شد، تعطیل کرده است و بان کی مون،‌ دبیر کل سازمان ملل به خواستار «یک تحقیق کامل و بی‌طرف» در این باره شد.

لارک اشاره کرد که بیمارستان ام‌اس‌اف «تنها مرکز درمانی از نوع خود در کل منطقه شمال شرق افغانستان بود و فقط به 300 هزار نفر در منطقه قندوز خدمات می‌داد.»

او گفت: «سازمان‌های امدادگر بین‌المللی در شرایط فعلی شده‌اند، شهر را ترک کنند و در حال حاضر اساساً هیچ مرکز مراقبت بهداشتی مناسب، هیچ مرکز ترومای مناسب برای افراد باقیمانده در شهر وجود ندارد.»

او افزود، بر اساس گزارش‌ها آب و برق در اغلب مناطق شهر همچنان قطع است و بازارهای غذایی بسته مانده‌اند.

لارک گفت: «هزاران نفر از قندوز گریخته‌اند و تخمین زده می‌شود که 8500 خانواده در نتیجه جنگ در منطقه شمال شرق آواره شده باشند.» به گفته او، سازمان‌های امدادگر در تلاش هستند به منطقه دسترسی پیدا کنند تا بتوانند نیازها را ارزیابی و برطرف کنند.»

او گفت: «انتظار می‌رود نیازهای مقدماتی غذا، سرپناه اضطراری، آب و خدمات بهداشتی اضطراری...و ردیابی و گردآوردن اعضای خانواده‌ها پس از افزایش موارد آوارگی باشد.»

به گفته او، برخی از سازمان‌هایی که در قندوز حاضر بوده‌اند، ازجمله برنامه جهانی غذا، انبارهایی از اقلام کمکی در منطقه دارند و «به‌صورت پراکنده به جاهایی که امکان دسترسی وجود دارد»، یاری می‌رسانند.

درعین‌حال، سازمان جهانی بهداشت روز سه‌شنبه اعلام کرد که دارد با وزارت بهداشت عمومی افغانستان برای رساندن تجهیزات و ملزومات پزشکی به درون قندوز کار می‌کند و قصد دارد یک مرکز بهداشتی موقت برپا کند.

این سازمان گفت، در حال فرستادن یک کیت تروما (برای مجروحان)‌ حاوی داروها و مواد موردنیاز برای 100 بیمار نیازمند مراقبت جراحی به منطقه است، اما این محموله به علت بسته بودن جاده در پل قمری گیر کرده است.

این سازمان گفت: «سازمان جهانی بهداشت به دنبال یافتن راه‌های جایگزین یا حمایت از نیروهای نظامی برای رساندن این کیت‌ها به بیمارستان منطقه‌ای قندوز بود.»

کد خبر 309694

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha