همشهری آنلاین: منابع خبری افغانستان اعلام کردند که نظامیان آمریکایی بامداد شنبه به بیمارستان «پزشکان» بدون مرز در استان قندوز حمله کردند. این حمله ده‌ها کشته و زخمی داشته است.

افزایش شمار کشته‌های حمله هوایی نظامیان خارجی در افغانستان به بیمارستان قندوز

به گزارش ایرنا، خبرگزاری «پژواک» روز شنبه گزارش داد که این حمله ساعت 2 شب گذشته به وقت محلی در استان قندوز انجام شده است و ده ها تن از کارمندان و بیماران بستری شده در این بیمارستان کشته و یا زخمی شده اند.

در این گزارش آمده است که اجساد تعدادی از افراد که در این بیمارستان حضور داشتند، سوخته است، اما آمار دقیق تلفات و زخمی های این رویداد تاکنون مشخص نشده است.

رییس رادیو و تلویزیون استان قندوز اعلام کرد که دست کم 150 نفر در این حادثه کشته و زخمی شده اند.

یکی از پزشکان که در این بیمارستان موظف بوده گفته است که 80 درصد از بیماران و کارمندان این بیمارستان کشته و یا زخمی شده اند.

«بارت جان سینز» رییس عملیاتی سازمان پزشکان بدون مرز با ابراز نگرانی از این حمله هوایی گفته است که هنگام حمله هوایی بیش از یکصد بیمار در این بیمارستان بستری بودند و 80 کارمند نیز در آن حضور داشتند.

این اولین بار نیست که نظامیان  آمريكايي در حمله هوایی مرتکب اشتباه می شوند و اهداف افغان ها را مورد حمله قرار می دهند. حدود دو ماه پیش نیز نظامیان خارجی در یک حمله هوایی در استان لوگر در جنوب کابل، ده ها تن از نیروهای ارتش افغانستان را به قتل رساندند.

پیشتر نیز نیروهای خارجی مستقر در افغانستان هدف های دیگری از نیروها یا تاسیسات این کشور را هدف قرار داده بودند.

بیش از 11 هزار تن از نظامیان خارجی در افغانستان حضور دارند.

نظامیان خارجی، همواره پس از حملات اشتباهی به اهداف افغان ها، از تشکیل کمیته ای برای یافتن دلایل حمله اشتباهی خبر می دهند، اما تاکنون نتایج این بررسی ها، علنی نشده است.

  • افزایش شمار کشته‌های حمله هوایی به بیمارستان قندوز

بي بي سي نيز در اين خصوص اعلام كرد: سازمان پزشکان بدون مرز می‌گوید در پی حمله هوایی به بیمارستان این سازمان در شهر قندوز افغانستان، ۹ تن از کارکنان این سازمان کشته و ۳۷ نفر دیگر به شدت زخمی شده‌اند.

این سازمان خیریه می‌گوید برخی از زخمی‌های این حادثه برای برای درمان بیشتر به بیمارستانی در شهر پلخمری در جنوب قندوز منتقل شده‌اند.

در بیانیه‌ سازمان پزشکان بدون مرز گفته شده که ۱۹ نفر از زخمی‌های این حملات از کارکنان این سازمان هستند و از سرنوشت شمار زیادی از بیماران و کارکنان بیمارستان اطلاعی در دست نیست.

این سازمان گفته که ساختمان بیمارستان در اثر بمباران آسیب شدیدی دیده است.

  • حمله وحشیانه

پزشکان بدون مرز در بیانیه خود، بمباران بیمارستانش در شهر قندوز افغانستان را "وحشیانه" خوانده و آن را محکوم کرده است.

در این بیانیه گفته شده که این بمباران ساعت ۲:۱۰ بامداد روز شنبه (۱۱ میزان/مهر) به وقت محلی و درحالی آغاز شد که بیمارستان پر از بیماران و کارکنان بود.

پزشکان بدون مرز افزوده که پس از آن که موقعیت دقیق بیمارستان به وسیله جی‌پی‌اس مشخص و به مقام‌های نظامی آمریکایی و افغان در کابل و واشنگتن اطلاع داده شد، این بمباران بیش از ۳۰ دقیقه ادامه یافت.

سازمان پزشکان بدون مرز از عاملان حمله هوایی به بیمارستانش توضیح خواسته و گفته باید توضیح داده شود که در قندوز دقیقاً چه روی داده و چگونه امکان‌ دارد که این رویداد "وحشتناک" اتفاق بیفتد.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، می‌گوید در حال تحقیق در این مورد است که آیا نیروهای آمریکایی این ساختمان را بمباران کرده‌اند یا نه.

از روز دوشنبه که طالبان وارد شهر قندوز شدند، درگیری شدیدی در این شهر در جریان است.

ناتو با انتشار یک بیانیه گفته است که حمله هوایی آمریکا "ممکن است به یک مرکز پزشکی در آن نزدیکی، خسارت زده باشد."

سفارت آمریکا در کابل در بیانه‌ای رویداد بیمارستان قندوز را "غم‎انگیز" خواند و نسبت به آن ابراز تاثر و با کسانی که در قندوز از خشونت رنج می‌برند، ابراز همدردی کرده، اما توضیحی درباره چگونگی وقوع این رویداد نداده است.

این بیمارستان ۹۲ بستر دارد، اما با افزایش شمار زخمیان در چند روز اخیر، شمار بسترهای خود را تا ۱۵۰ عدد افزایش داد.

سازمان پزشکان بدون مرز در وبسایت خود نوشته که اتاق‌های اداری و آزمایشگاه‌ها و حتی کف اتاق‌ها را با گستردن تشک، به تخت‌خواب زخمیان تبدیل کرده است.

پزشکان بدون مرز گفته که تا دو روز پیش ۲۹۶ زخمی از جمله ۶۴ کودک در این بیمارستان تحت درمان قرار گرفتند که وضعیت ۷۴ نفر آن وخیم بوده است.

سازمان پزشکان بدون مرز در افغانستان ۴۰۰ کارمند افغان و ۱۰ کارمند از دیگر کشورها دارد.

گروه طالبان هفته گذشته با تهاجم گسترده‌ای قندوز را تصرف کرد، اما پس از سه روز بخش‌های جنوبی آن را در پی عملیات نیروهای مسلح دولتی با حمایت نیروهای ناتو، از دست داد.

تصرف قندوز، بزرگ‌ترین پیروزی نظامی طالبان در مناطق شهری افغانستان طی چهارده سال اخیر است.

کد خبر 309257

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha