همشهری آنلاین: سازمان هواشناسی کشور با صدور اخطاریه‌ای از ورود سامانه بارشی به کشور، باران شدید و کاهش دما خبر داد.

زمستان جاده چالوس

بنا بر اخطاریه شماره 36 سازمان هواشناسي با استقرار جریان‌های گرم و مرطوب از عرض‌های جنوبی و ورود زبانه پرفشار سطح زمین از عرض‌های شمالی و گذر تدریجی امواج تراز میانی جو از روز سه شنبه فعالیت سامانه بارشی در شمال غرب و غرب کشور تقویت شده و گستره بارش، دامنه‌های جنوبی البرز و برخی مناطق جنوب غرب کشور را نیز فرا می‌گیرد.

این گزارش می‌افزاید: از روز چهارشنبه با تقویت زبانه پرفشار در نیمه شمالی و از سوی دیگر تقویت جریان‌های گرم و مرطوب در غرب و جنوب غرب کشور، برشدت بارش‌ها در نیمه غربی کشور افزوده خواهد شد.

همچنین نقشه‌های آینده نگری بیانگر ماندگاری و تقویت الگوی جو ناپایدار فوق بر روی مناطق غربی، دامنه‌های البرز و سواحل شمال کشور تا اوایل هفته آینده است.

در این اخطاریه آمده است: با توجه به پیش بینی بارش شدید باران در غرب و شمال غرب کشور در برخی ساعات که همراه با تقویت ابرهای همرفتی و وقوع بارش‌های تندری (رگبار باران و رعد و برق)، آب گرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها، وقوع شرایط لغزندگی در جاده‌ها و مه آلود بودن جاده‌های کوهستانی در نقاط یاد شده توصیه می‌شود برای حفظ ایمنی احتیاط لازم در تردد جاده‌ای به سبب لغزندگی ناشی از بارش باران و کاهش دید افقی به علت مه غلیظ در جاده‌های کوهستانی البرز و تردد در مناطق مستعد بروز سیلاب به کار گرفته شود.

از روز پنجشنبه با تقویت پرفشار سطحی و نفوذ بیشتر آن به عرض‌های جنوبی تر دمای هوا به تدریج کاهش خواهد یافت و انتظار می‌رود در ارتفاعات البرز سبب بارش برف شود.

به گزارش همشهري آنلاين، معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور نيز 5 آبان ماه توضیحاتی درباره نامه این سازمان به استان‌ها و کارگروه‌های ۱۴گانه سازمان مدیریت بحران درباره آماده‌باش در فصل زمستان ارائه کرد.

مهندس مرتضی اکبرپور درباره پیش‌بینی بروز پدیده ال‌نینو در کشور و نامه‌ای که سازمان مدیریت بحران برای آماده‌باش دستگاه‌ها ارسال کرده است، گفت: این نامه را در حوزه آمادگی و مقابله آماده کرده و از سوی رییس سازمان مدیریت بحران کشوربه دستگاه‌ها ابلاغ شد. این نامه که به شکل محرمانه به کارگروه‌های 14گانه مدیریت بحران و همچنین مدیران کل بحران استانداری سراسر کشور رونوشت شده است، شامل اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای برای فصل سرماست.

وی با بیان اینکه باید با اقدامات پیشگیرانه در راستای پاسخگویی به حوادث احتمالی اقدام کنیم، اظهار کرد: پس از آنکه وزیر نیرو در نامه‌ای به وزیر کشور مطالبی را مطرح کرده و سازمان هواشناسی نیز برخی پیش‌بینی‌ها را انجام داد، تصمیم بر نگارش این نامه شد تا براساس آن اقدامات پیشگیرانه انجام شده و برابر هر نوع حادثه احتمالی ناشی از سرما و بارندگی در فصل زمستان آماده باشیم این بدین معنا نیست که قطعا در زمستان بحران خواهیم داشت اما باید در برابر هر نوع حادثه طبیعی آمادگی داشته باشیم.

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به زمستان سردی که در سال 86 که در کشور تجربه شد، خاطرنشان کرد: با توجه به این تجربه و ماجرایی که در جریان قطع شدن گاز و... در استان‌های شمالی کشور با آن روبه‌رو بودیم تصمیم بر این شد که برای مقابله با حوادث احتمالی آمادگی داشته باشیم.

  • نامه محرمانه با 22 آیتم

ايسنا نوشت: اکبرپور با بیان اینکه در این نامه چه موضوعاتی مورد توجه قرار گرفته و از استان‌ها و اعضای کارگروه مدیریت بحران چه درخواست‌هایی شده است، گفت: همانطور که گفتم این نامه به شکل محرمانه صادر شده و نمی‌توان تمام جزییات آن را بیان کرد اما اجمالا می‌توان گفت که این نامه 22 آیتم دارد که در آن ما از مدیران کل بحران و استانداری‌ها خواسته‌ایم که اقدام به لایروبی رودها و مسیل‌ها به ویژه در نقاط شهری و مسکونی کرده و آن را پاکسازی کنند. چراکه اگر بارش‌ها زیاد شود ما دچار مشکل خواهیم شد و عمدتا در دهانه پل‌ها انباشت زباله و دیگر چیزهایی که آب با خودش آورده باعث طغیان رود و ورود آن به منازل و معابر می‌شود.

وی با بیان اینکه در بحث سوخت‌رسانی پیش‌بینی‌هایی انجام شده است، خاطرنشان کرد: این درخواست را مطرح کرده‌ایم که در مناطق سردسیر بیمارستان‌ها و مدارس و همچنین مراکز خدماتی مانند نانوایی‌ها و دیگر اماکنی که خدمات عمومی ارائه می‌دهند از حالت یگانه‌سوز خارج و به حالت دوگانه‌سوز تبدیل شوند یعنی علاوه بر گاز بتوان با سوخت دیگری نیز گرمایش آنها را تامین کرد.

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید دوباره بر اینکه این به این معنا نیست که حتما زمستانی بحرانی خواهیم داشت، گفت: مخاطب این نامه همانطور که گفتم استانداران، مدیران کل بحران استان‌ها و سازمان‌های عضو کارگروه 14 گانه سازمان مدیریت بحران بودند.

اکبرپور درباره اینکه پیش‌بینی سرما در کدام یک از استان‌های کشور وجود دارد، اظهار کرد: این نامه را به کل کشور ارسال کردیم چراکه پدیده ال‌نینو مربوط به کشور ما نبوده و در منطقه بروز خواهد کرد از این رو گرچه ممکن است در برخی از استان‌ها شاهد سرما و بارش شدید برف باشیم، اما در برخی از استان‌ها مانند استان‌های گرمسیر نیز پیش‌بینی سیل و سیلاب وجود دارد، بنابراین می‌توان گفت این نامه آماده‌باشی برای حوادث زمستانه است.

کد خبر 311732

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha