مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۷
۰ نفر

آمار قربانیان سیل و ریزش کوه در تهران، کرج و قزوین به سرعت در حال افزایش است تا نشان دهد وضعیت مدیریت بحران در کشور به نقطه‌ای بحرانی رسیده است.

سیلاب

هر چند تا‌كنون مرگ 15نفر تأييد شده است اما هنوز از سرنوشت عده زيادي خبري نيست و اين در حالي است كه مسئولان آمار متناقضي درباره قربانيان ارائه مي‌دهند. بارش شديد باران كه بعد از ظهر روز يكشنبه آغاز شد بسياري از هموطنان مان را غافلگير كرد. ازجمله گردشگراني كه براي تفريح به مناطق خوش آب و هواي اطراف كرج رفته بودند. اوج بارش‌ها در روستاي سيجان در منطقه ارنگه كرج بود كه بر اثر شدت بارندگي رودخانه طغيان كرد و ده‌ها خودرو را با خود برد و جان 6نفر را گرفت.

اسماعيل نجار، رئيس سازمان مديريت بحران كشور كه همراه فرماندار كرج و استاندار البرز براي بازديد مناطق سيل‌زده راهي آنجا شده بود در گفت‌وگو با همشهري گفت: بيشترين خسارت سيل در استان البرز در روستاي سيجان بود. طبق آخرين اطلاعات در اين روستا 6نفر گرفتار سيل شده و جانشان را از دست دادند. يكي از آنها تبعه افغاني بود كه در اين منطقه كار مي‌كرد، 2نفر ديگر براي تفريح راهي آنجا شده بودند و 3نفر ديگر هم اعضاي خانواده‌اي بودند كه هنگام وقوع سيل داخل ماشينشان بودند و سيل آنها را با خود برد.

به گفته وي، در بررسي از اهال محل و آنهايي كه مدعي بودند اعضاي خانواده‌شان براي تفريح راهي سيجان شده بودند هم معلوم شد كه هنوز از سرنوشت 12نفر اثري نيست. اين افراد كساني هستند كه خانواده‌هايشان تا‌كنون نتوانسته‌اند با آنها تماس بگيرند و احتمال مي‌رود كه گرفتار سيل شده باشند. در ميان آنها 2كودك خردسال و يك دختر و پسر جوان هم حضور دارند كه تجسس تيم‌هاي امدادي براي يافتن ردي از آنها ادامه دارد.

اسماعيل نجار ادامه داد: خسارتي كه سيل به اين منطقه وارد كرده به‌دليل ساخت‌وسازهاي غيرمجاز و همچنين وجود پل‌هاي غيراستاندارد بسيار زياد است. تاجايي كه برآورد مي‌شود بيش از 80خودروي سواري گرفتار سيل شده و كاملا تخريب شده‌اند كه تعدادي از آنها از آب بيرون كشيده شده و تلاش براي خارج كردن بقيه از داخل رودخانه ادامه دارد. وي افزود: سيل در استان البرز حدود 12مجروح برجا گذاشت كه اين افراد توسط امدادگران به بيمارستان انتقال يافتند و در حال حاضر تيم‌هاي جست‌وجو به همراه سگ‌هاي زنده‌ياب و مرده‌ياب در حال تجسس در منطقه هستند و احتمال مي‌رود آمار قربانيان افزايش پيدا كند.

اما چندين كيلومتر آنطرف‌تر و در منطقه كن و جاده امامزاده داوود تهران نيز جاري شدن سيل و ريزش كوه جان 8 نفر را گرفت.
رئيس سازمان مديريت بحران كشور ادامه داد: بيشتر اين قربانيان افرادي بودند كه در پروژه و كارگاه ساخت تونل بزرگراه تهران- شمال سرگرم كار بودند. آنها به‌دليل ورود سيل به داخل كارگاه گرفتار شدند و جانشان را از دست دادند كه در ميان آنها يك تبعه چيني و يك تبعه افغاني نيز به چشم مي‌خورد. در همين حال عيسي فرهادي فرماندار تهران نيز درباره حادثه كن گفت:

در جريان اين حادثه حدود 7هزار دستگاه خودروي شخصي در مسير جاده امامزاده داوود گرفتار سيلاب شدند كه با اقدام بموقع دستگاه‌هاي امدادرساني تا صبح دوشنبه همه خودروها از جاده خارج شدند. فرهادي تأكيد كرد: ريزش جاده بيش از 3كيلومتر از تونل سولقان را مسدود كرد كه براثر اين حادثه ترافيك سنگيني در اين محور به‌وجود آمده و امدادرساني را بيش از پيش با مشكل مواجه كرد؛ اما پس از 5 ساعت تلاش بي‌وقفه دستگاه‌هاي امدادرسان، كليه مسيرهاي مواصلاتي بازگشايي و برق منطقه نيز وصل شد. در همين حال طي ساعت 6صبح تا 13ديروز جسد 4نفر از قربانيان سيل در كن كشف و به دستور بازپرس جنايي پايتخت براي انجام تحقيقات به پزشكي قانوني منتقل شد.

  • سيلاب به روايت شاهد عيني

اما اين سيلاب ناگهاني چطور رخ داد؟ هديه، دختر 16ساله‌اي كه از اين حادثه جان سالم به در برده است حادثه وحشتناكي را كه براي او و خانواده‌اش رخ داده بود اينطور توضيح داد:« ما در ويلا بوديم و چون هوا خوب بود سوار ماشين شديم تا در اطراف روستا چرخي بزنيم. حدود ساعت 8شب بود كه پسرخاله‌ام فرشاد، من و نامزدش نيلوفر و خواهرش زهره را سوار خودروي آزرا كرد و بيرون رفتيم.
گشت و گذارمان چند دقيقه بيشتر طول نكشيد تا اينكه باران شروع به باريدن گرفت. فرشاد جلوي يك مغازه توقف كرد تا خوراكي بخرد. همان موقع بود كه باران شدت گرفت. او دوباره پشت فرمان نشست تا به خانه برگرديم اما ناگهان سيل به سوي ما به راه افتاد. صحنه وحشتناكي بود. ما داخل ماشين بوديم و كاري از دست مان ساخته نبود.

شدت جريان آب به حدي بود كه ماشين را با خودش به رودخانه برد. فرشاد گفت درها را باز كنيد و خودتان را نجات دهيد. من هم در را باز كردم و خودم را بيرون انداختم و درحالي‌كه آب من را با خودش مي‌برد سنگي به كمرم خورد و به درختي آويزان شدم و ديگر نفهميدم بر سر 3نفر ديگر چه آمد.» دختر نوجوان درباره سرنوشت 3نفر ديگر مي‌گويد: «وقتي چشمم را باز كردم در بيمارستان بودم و به من گفته شد كه متأسفانه فرشاد، نيلوفر و زهره كشته شده‌اند.»

  • اخبار ضد‌و نقيض

روز گذشته ارائه آمار ضد‌و نقيض درباره قربانيان اين حادثه از سوي مسئولان، خيلي‌ها را سردرگم كرده بود. درحالي‌كه برخي از مرگ 20نفر در منطقه كن خبر مي‌دادند، رئيس ستاد بحران كشور گفت: «من و همكارانم به‌عنوان سازمان مديريت بحران و متولي سازماندهي بحران در كشور آمارهاي ديگر را تأييد نمي‌كنيم و از شهروندان مي‌خواهم كه به شايعات توجه نكنند.» از سوي ديگر عيسي فرهادي فرماندار تهران هم در واكنش به انتشار اخبار ضد‌و نقيض از تلفات اين حادثه گفت: تنها مرجع اطلاع‌رساني در مورد سيلاب روز گذشته بخشداري سولقان است و آمار كشته‌شدگان اين حادثه تنها توسط فرمانداري تهران اعلام مي‌شود. در همين حال روابط عمومي هلال احمر آمار كشته‌شدگان را 4نفر در منطقه كن و 6نفر در استان البرز اعلام كرد كه همين مسئله باعث سردرگمي خبرنگاران شده بود.

  • سيل و طوفان در ساير شهرها

علاوه بر استان البرز و شمال غرب تهران در 7 استان ديگر نيز سيلاب مردم را غافلگير كرد. در استان قزوين سيل جان يك نفر را گرفت. همچنين شهرونداني كه براي تفريح به روستاي پرور استان سمنان رفته بودند غافلگير شدند و در ادامه ريزش كوه جاده را مسدود كرد تا آنها لحظاتي پر از دلهره را پشت سر بگذارند. در جريان اين حادثه حدود 2هزار خودرو زير بارش شديد باران در جاده گرفتار شدند. در سواد كوه نيز هرچند بارش باران شدت داشت و چندين خانه نيز خراب شد اما تلفاتي به‌دنبال نداشت و فقط 2نفر مصدوم شدند. مجتبي خالدي، سخنگوي اورژانس كشور گفت: آمارهاي ما نشان مي‌دهد طوفان روزيكشنبه در كشور حدود 45مصدوم داشته است. اين در حالي است كه 11 كوهنورد در ارتفاعات شمال كشور ناپديد شدند كه تلاش براي يافتن آنها ادامه دارد.

  • طوفان در پايتخت

در همين حال عبداللهي معاون خدمات شهري شهرداري تهران درباره خسارت طوفان در تهران گفت: در جريان بارش‌هاي روز يكشنبه 50مورد حادثه در تهران رخ دادكه شامل واژگوني داربست و تير چراغ برق، كنده شدن كابل برق و شكستن درختان مي‌شود. وي ادامه داد: با توجه به آنكه نيروهاي شهرداري تهران در آماده‌باش كامل به سر مي‌بردند، بلافاصله نسبت به برطرف كردن حوادث به‌وجود آمده اقدام كرديم. ضمن اينكه در شهر تهران شهروند حادثه ديده و مصدوم نداشته‌ايم.

  • هواشناسي، يك پاي ماجرا

وقوع طوفان و سيل روز يكشنبه در چند شهر باعث شد بار ديگر انگشت اتهام به سوي سازمان هواشناسي نشانه رود. به‌رغم اينكه مسئولان اين سازمان معتقدند درباره تغييرات جوي هشدار داده بودند اما چند نفر از نمايندگان مجلس ضعف در اين سازمان را يكي از دلايل خسارات سنگين سيل روز يكشنبه مي‌دانند. محمد اسماعيل سعيدي، نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسكو در مجلس در اين‌باره به خانه ملت گفت: عدم‌پيش‌بيني درست از طوفان روز يكشنبه در تهران نشان از كم‌كاري سازمان هواشناسي دارد.

اين سازمان با همكاري صدا و سيما مي‌تواند اطلاع‌رساني خوبي را نسبت به پيش‌بيني‌هاي دقيق خود از تغييرات آب‌وهوايي داشته باشد اما متأسفانه اين اطلاع‌رساني‌ها به درستي صورت نمي‌گيرد. كمال عليپور خنكداري نماينده مردم قائمشهر، سوادكوه، جويبار و سيمرغ در مجلس نيز در اين‌باره گفت: با وجود بودجه و امكانات مناسب سازمان هواشناسي كشور به‌نظر مي‌رسد مسئولان اين سازمان دغدغه كاري ندارند، از اين‌رو ضرورت دارد تا سازماني كه به اعلام اخبار محدود افزايش يا كاهش دما و بارندگي‌هاي پراكنده اكتفا كرده دستگاه‌هاي پيشرفته‌اي تهيه كند تا پيش‌بيني درست و به موقعي داشته باشد.

کد خبر 301529

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha